The need for message transmission by human beings has led to the emergence of various
communication tools. Throughout the process from cave wall paintings to digital visual designs,
graphic design has evolved both technically and conceptually. Originating from cave
paintings and hieroglyphs, which are the roots of graphic design, it has evolved from woodblock
printing in the Far East to modern printing technologies, turning into mass production.
In the research, after briefly discussing this transition process, emphasis is placed on
the most frequently produced printed graphic products such as posters, brochures, tickets,
and book works. Graphic product examples, both written and visual, were examined using
the document analysis method. Traditional methods of each title were discussed, examples
were interpreted, and predictions were shared, explaining the journey of digital design process
and its relationship with technology. The aim was to create awareness among young
graphic designers about the changes in traditional design understanding, current design
understanding, and consumption, as well as the digitalization of design. With the onset of
urbanization during the Industrial Revolution, advertising gained value, and new graphic
products entered our lives. With the new economic order, sectoral competition increased,
making graphic design even more valuable. As a result of the study, it was observed that the
digitalization offered by computer technology and software has changed the way graphic
products are displayed, popularized graphic design, and increased the need for fast, practical,
enjoyable, and high-quality design
Digitization Digitized graphic design From traditional to digital Digital design.
İnsanoğlunun mesaj aktarma ihtiyacı, çeşitli iletişim araçlarının doğmasına sebep olmuştur.
Mağara duvarlarındaki resimlerden dijital görsel tasarımlara kadar olan süreçte grafik
tasarım teknik ve kavramsal açıdan evrim geçirmiştir. Grafik tasarımının kökeni olan duvar
resimleri ve hiyeroglifler, Uzak Doğu’da ahşap baskı çalışmalarından günümüz baskı
teknolojilerine evirilerek seri üretime dönüşmüştür. Araştırmada, bu geçiş sürecinden kısaca
bahsedildikten sonra en sık üretimi yapılan basılı grafik ürünlerden afiş, broşür, bilet
ve kitap çalışmalarına yer verilmiştir. Grafik ürünlerin yazılı ve görsel örnekleri döküman
inceleme yöntemi kullanılarak ele alınmış, her başlığın geleneksel yöntemlerinden bahsedilerek
örnekler yorumlanmış ve öngörüler paylaşılarak dijital tasarım sürecinin yolculuğu,
teknoloji ile ilişkisi açıklanmıştır. Genç grafik tasarımcılar için geleneksel tasarım anlayışı
ile günümüz tasarım anlayışı ve tüketimi alanında yaşanan değişimler ve tasarımın dijitalleşmesi
konusunda farkındalık oluşturmak amaçlanmıştır. Sanayi Devrimiyle başlayan
şehirleşme ve neticesinde, reklam değer kazanmış, yeni grafik ürünler hayatımızat girmiştir.
Yeni ekonomik düzen ile sektörel rekabet artmış, grafik tasarım daha da kıymetli hale
gelmiştir. Çalışma neticesinde, bilgisayar teknoloji ve yazılımlarının sunduğu dijitalleşmenin,
grafik ürünün sergilenme biçimini değiştirdiği, grafik tasarımı popülerleştirdiği, hızlı,
pratik, eğlenceli ve nitelikli tasarıma duyulan ihtiyacı arttırdığı gözlemlenmiştir.
Dijitalleşme Dijitalleşen grafik tasarım Gelenekselden dijitale tasarım Dijital tasarım.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Grafik Tasarımı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |