Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

THE JOURNEY OF PRINTED GRAPHIC PRODUCTS FROM TRADITIONAL TO DIGITAL: EXAMPLE OF POSTERS, BROCHURES, TICKETS AND BOOKS

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 83 - 103, 20.06.2025
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1716877

Öz

The need for message transmission by human beings has led to the emergence of various
communication tools. Throughout the process from cave wall paintings to digital visual designs,
graphic design has evolved both technically and conceptually. Originating from cave
paintings and hieroglyphs, which are the roots of graphic design, it has evolved from woodblock
printing in the Far East to modern printing technologies, turning into mass production.
In the research, after briefly discussing this transition process, emphasis is placed on
the most frequently produced printed graphic products such as posters, brochures, tickets,
and book works. Graphic product examples, both written and visual, were examined using
the document analysis method. Traditional methods of each title were discussed, examples
were interpreted, and predictions were shared, explaining the journey of digital design process
and its relationship with technology. The aim was to create awareness among young
graphic designers about the changes in traditional design understanding, current design
understanding, and consumption, as well as the digitalization of design. With the onset of
urbanization during the Industrial Revolution, advertising gained value, and new graphic
products entered our lives. With the new economic order, sectoral competition increased,
making graphic design even more valuable. As a result of the study, it was observed that the
digitalization offered by computer technology and software has changed the way graphic
products are displayed, popularized graphic design, and increased the need for fast, practical,
enjoyable, and high-quality design

Kaynakça

  • Akdenizli, F. (2018). Grafik Tasarımcıya Getirdiği Avantajlar Açısından Sayısal Renk Sistemlerinin Gelişimi. Medeniyet Sanat Dergisi, 4(1), 8-22.
  • Ambrose, H., ve Harris, P. (2010). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. (Çev. B. Barhana). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Avcı, Y. (2023). Yeni Medya Mecralarıyla Birlikte Ortaya Çıkan Grafik Tasarım Ürünlerinde Tasarım Sorunsalı. (Ed. Yalur içinde, Yeni Medya ve Grafik Tasarımı), (s. 140-165). İstanbul: Paradigma Akademi.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve Grafik Tasarım (10. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Erdoğan Aydın, D. (2015). Kitap ve E-kitap Tasarımının Tarihsel Gelişimi ve Grafik Tasarım İlkeleri Üzerinden İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Gümüş, S., Güler, E., Güler, C., Erorta, Ö. Ö. (2017). Mobil Cihazlar İçin Etkileşimli E-Kitap Tasarım Araçları. (Ed. Akgül, M., Vd., 17. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildiriler Kitabı), (49-54). İstanbul: Gamze Yayıncılık Matbaacılık.
  • Güney, M. ve Dursun, N. (2021). Grafik Tasarımda Disiplinlerarası Bir Yaklaşım: Yapay Zekâ. International Social Sciences Studies Journal (e-ISSN:2587-1587), 7(87), 3631-3640.
  • Holat, O. (2021). Netflix’teki Türk Dizi Afişlerinin Göstergebilimsel Çözümlemesi. Sanat ve Tasarım Dergisi, (27), 291-311.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma Teknikleri (10. Baskı). Ankara: Rehber Yayınevi.
  • Kınık, M. (2022). Grafik Tasarımda Sürdürülebilir Seçimler: Kâğıt mı? Dijital mi? SDÜ ARTE Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 15(30), 988-1016.
  • Köksal, F. N., ve Engin, A. L. U. Ç. (2022). Gelenekselden Dijitale Evrilen Bir Medya Olarak Afiş. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(3), 666-681.
  • Küçükca, B. (2006). Dünden Bugüne Matbaanın Serüveni. Milli Kütüphanemizin İlk Yöneticisi Leman Şenalp'e Armağan, kitabı içinde. 158-172. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Ozan, D., ve Çetin, E. (2023). Popüler Kültür ve Dijitalleşme: Yeni Medya Ekosisteminde Yakınsama ve Kitle Üzerine Sosyolojik Bir Analiz. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(2), 565-584. https://doi.org/10.15869/itobiad.1215377
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 103
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 83-103
  • Parlak, B., ve Çetin, M. Ş. (2023). Bir İmkân Olarak Dijitalleşme ve Dijital Belediyecilik: Muş
  • Belediyesi Örneği. TESAM Akademi Dergisi, 10(2), 591-610. https://doi.org/10.30626/tesamakademi.1333811
  • Pektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Pilici, E. (2021). Postmodern Reklam Afişi Tasarımı. Pearson Journal of Social Science & Humanities, 6 (11), 329-342.
  • Şen, E. (2022). İllüstrasyon Alanında Yapay Zekâ Uygulamaları. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(3), 1320-1332.
  • Tosun Durmuş, B. (2017). Matbaa Teknolojisinin Osmanlı Devleti’ne Giriş Kolulları ve Tartışmalar. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 (2), 950-968.
  • Tunçel, O. (2019). Dijital Çağda Baskı Teknolojileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, (23), 361-377.
  • Türk, C. (2022). Kurumsal Kimlik Kılavuzu Nedir? Koç Holding Kurumsal Kimlik Kılavuzunun İncelenmesi. Bodrum Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2), 208-220.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım (5. Baskı). İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları http 1. https://sozluk.gov.tr, Erişim: 15.10.2023
  • http 2. https://www.rottentomatoes.com/browse/movies_in_theaters/sort:critic_highest Erişim: 19.09.2023
  • http 3. https://www.dr.com.tr/kitap/simdiki-cocuklar-harika/mizah/mizah-romani-
  • oyku/urunno=0000000193784 Erişim: 15.10.2023
  • http 4. https://www.dr.com.tr/ekitap/simdiki-cocuklar-harika Erişim: 15.10.2023
  • http 5. https://gmk.org.tr/news/turkiyeden/tasarimda-etige-giris Erişim: 22.10.2023

GELENEKSELDEN DİJİTALE BASILI GRAFİK ÜRÜNLERİN YOLCULUĞU: AFİŞ, BROŞÜR, BİLET VE KİTAP ÖRNEĞİ

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 83 - 103, 20.06.2025
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1716877

Öz

İnsanoğlunun mesaj aktarma ihtiyacı, çeşitli iletişim araçlarının doğmasına sebep olmuştur.
Mağara duvarlarındaki resimlerden dijital görsel tasarımlara kadar olan süreçte grafik
tasarım teknik ve kavramsal açıdan evrim geçirmiştir. Grafik tasarımının kökeni olan duvar
resimleri ve hiyeroglifler, Uzak Doğu’da ahşap baskı çalışmalarından günümüz baskı
teknolojilerine evirilerek seri üretime dönüşmüştür. Araştırmada, bu geçiş sürecinden kısaca
bahsedildikten sonra en sık üretimi yapılan basılı grafik ürünlerden afiş, broşür, bilet
ve kitap çalışmalarına yer verilmiştir. Grafik ürünlerin yazılı ve görsel örnekleri döküman
inceleme yöntemi kullanılarak ele alınmış, her başlığın geleneksel yöntemlerinden bahsedilerek
örnekler yorumlanmış ve öngörüler paylaşılarak dijital tasarım sürecinin yolculuğu,
teknoloji ile ilişkisi açıklanmıştır. Genç grafik tasarımcılar için geleneksel tasarım anlayışı
ile günümüz tasarım anlayışı ve tüketimi alanında yaşanan değişimler ve tasarımın dijitalleşmesi
konusunda farkındalık oluşturmak amaçlanmıştır. Sanayi Devrimiyle başlayan
şehirleşme ve neticesinde, reklam değer kazanmış, yeni grafik ürünler hayatımızat girmiştir.
Yeni ekonomik düzen ile sektörel rekabet artmış, grafik tasarım daha da kıymetli hale
gelmiştir. Çalışma neticesinde, bilgisayar teknoloji ve yazılımlarının sunduğu dijitalleşmenin,
grafik ürünün sergilenme biçimini değiştirdiği, grafik tasarımı popülerleştirdiği, hızlı,
pratik, eğlenceli ve nitelikli tasarıma duyulan ihtiyacı arttırdığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Akdenizli, F. (2018). Grafik Tasarımcıya Getirdiği Avantajlar Açısından Sayısal Renk Sistemlerinin Gelişimi. Medeniyet Sanat Dergisi, 4(1), 8-22.
  • Ambrose, H., ve Harris, P. (2010). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. (Çev. B. Barhana). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Avcı, Y. (2023). Yeni Medya Mecralarıyla Birlikte Ortaya Çıkan Grafik Tasarım Ürünlerinde Tasarım Sorunsalı. (Ed. Yalur içinde, Yeni Medya ve Grafik Tasarımı), (s. 140-165). İstanbul: Paradigma Akademi.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve Grafik Tasarım (10. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Erdoğan Aydın, D. (2015). Kitap ve E-kitap Tasarımının Tarihsel Gelişimi ve Grafik Tasarım İlkeleri Üzerinden İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Gümüş, S., Güler, E., Güler, C., Erorta, Ö. Ö. (2017). Mobil Cihazlar İçin Etkileşimli E-Kitap Tasarım Araçları. (Ed. Akgül, M., Vd., 17. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildiriler Kitabı), (49-54). İstanbul: Gamze Yayıncılık Matbaacılık.
  • Güney, M. ve Dursun, N. (2021). Grafik Tasarımda Disiplinlerarası Bir Yaklaşım: Yapay Zekâ. International Social Sciences Studies Journal (e-ISSN:2587-1587), 7(87), 3631-3640.
  • Holat, O. (2021). Netflix’teki Türk Dizi Afişlerinin Göstergebilimsel Çözümlemesi. Sanat ve Tasarım Dergisi, (27), 291-311.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma Teknikleri (10. Baskı). Ankara: Rehber Yayınevi.
  • Kınık, M. (2022). Grafik Tasarımda Sürdürülebilir Seçimler: Kâğıt mı? Dijital mi? SDÜ ARTE Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 15(30), 988-1016.
  • Köksal, F. N., ve Engin, A. L. U. Ç. (2022). Gelenekselden Dijitale Evrilen Bir Medya Olarak Afiş. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(3), 666-681.
  • Küçükca, B. (2006). Dünden Bugüne Matbaanın Serüveni. Milli Kütüphanemizin İlk Yöneticisi Leman Şenalp'e Armağan, kitabı içinde. 158-172. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Ozan, D., ve Çetin, E. (2023). Popüler Kültür ve Dijitalleşme: Yeni Medya Ekosisteminde Yakınsama ve Kitle Üzerine Sosyolojik Bir Analiz. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(2), 565-584. https://doi.org/10.15869/itobiad.1215377
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 103
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 83-103
  • Parlak, B., ve Çetin, M. Ş. (2023). Bir İmkân Olarak Dijitalleşme ve Dijital Belediyecilik: Muş
  • Belediyesi Örneği. TESAM Akademi Dergisi, 10(2), 591-610. https://doi.org/10.30626/tesamakademi.1333811
  • Pektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Pilici, E. (2021). Postmodern Reklam Afişi Tasarımı. Pearson Journal of Social Science & Humanities, 6 (11), 329-342.
  • Şen, E. (2022). İllüstrasyon Alanında Yapay Zekâ Uygulamaları. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(3), 1320-1332.
  • Tosun Durmuş, B. (2017). Matbaa Teknolojisinin Osmanlı Devleti’ne Giriş Kolulları ve Tartışmalar. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 (2), 950-968.
  • Tunçel, O. (2019). Dijital Çağda Baskı Teknolojileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, (23), 361-377.
  • Türk, C. (2022). Kurumsal Kimlik Kılavuzu Nedir? Koç Holding Kurumsal Kimlik Kılavuzunun İncelenmesi. Bodrum Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2), 208-220.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım (5. Baskı). İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları http 1. https://sozluk.gov.tr, Erişim: 15.10.2023
  • http 2. https://www.rottentomatoes.com/browse/movies_in_theaters/sort:critic_highest Erişim: 19.09.2023
  • http 3. https://www.dr.com.tr/kitap/simdiki-cocuklar-harika/mizah/mizah-romani-
  • oyku/urunno=0000000193784 Erişim: 15.10.2023
  • http 4. https://www.dr.com.tr/ekitap/simdiki-cocuklar-harika Erişim: 15.10.2023
  • http 5. https://gmk.org.tr/news/turkiyeden/tasarimda-etige-giris Erişim: 22.10.2023
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslı Özcan Köylü 0000-0001-7886-4827

Mustafa Akman 0000-0002-1163-7651

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2024
Kabul Tarihi 8 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özcan Köylü, A., & Akman, M. (2025). GELENEKSELDEN DİJİTALE BASILI GRAFİK ÜRÜNLERİN YOLCULUĞU: AFİŞ, BROŞÜR, BİLET VE KİTAP ÖRNEĞİ. Sanat ve Tasarım Dergisi, 15(1), 83-103. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1716877