Sinema sanatında, göstergebilimsel alıntılama ve temsil mekanizmaları, eserlerin görsel
okuma ve anlamlandırılmasında kritik rol oynamaktadır. Post-Modernizm sonrası animasyon
sanatındaki semiyotik unsurlar, izleyici algısını şekillendiren ve kültürel kodları
yeniden üreten kompleks bir yapıya bürünmüştür. Göstergebilimsel yaklaşımlar, çizgi film
analizlerinde önemli bir metodolojik araç haline gelmiştir. 1988 yapımı olan, Prof. Dr. Yılmaz
Büyükerşen’in senaryosu ve M. Kazım Sezgin’in yönetmenliğinde üretilen ‘Maarif ’
filmi, geleneksel eğitim sistemine yönelik eleştirel yaklaşımı ve yenilikçi ‘Cut-out’ tekniğiyle
dikkat çekmektedir. Araştırma, filmin prodüksiyon sürecini Büyükerşen ve Sezgin ile
gerçekleştirilen görüşmeler aracılığıyla incelemekte ve eserin Türk animasyon eğitimi ile
sanatsal gelişimindeki rolünü irdelemektedir. Metodolojik açıdan çalışma, Ferdinand de
Saussure’ün göstergebilimsel paradigması çerçevesinde nitel bir analiz yöntemini benimsemiştir.
Filmde yer alan sembolik ve metaforik içerikli görseller sistematik olarak seçilmiş ve
incelenmiştir. Araştırmanın bulguları, filmdeki referanslar ile biçimsel ve karakter temsillerin,
eserin yapısal ve eleştirel kimliğinin temel bileşenleri olduğunu ortaya koymaktadır. Bu
ögelerin, filmin yapısını ve tematik mesajını pekiştirici bir işlev üstlendiği tespit edilmiştir.
Sonuç olarak, Türk animasyon tarihinde önemli bir yere sahip olan film hem sinematografik
hem de sosyo-kültürel bağlamda değerli bir eser olarak konumlandırılmaktadır. Bu
çalışma neticesinde, göstergebilimsel metodoloji kullanılarak görüntülerin oluşum süreçlerinin
ve anlam yapılarının çok boyutlu bir perspektiften incelenebileceği ve daha kapsamlı
tasarım olanaklarına ulaşılabileceği sonucuna varılmıştır.
In the art of cinema, semiotic citation and representation mechanisms play a critical role in the visual reading and interpretation of works. After post-modernism, semiotic elements in animation art have taken on a complex structure that shapes audience perception and reproduces cultural codes. Semiotic approaches have become an important methodological tool in cartoon analyses. The 1988 film ‘Maarif’, scripted by Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen and directed by M. Kazım Sezgin, draws attention with its critical approach to the traditional education system and innovative ‘Cut-out’ technique. The research analyses the production process of the film through interviews with Büyükerşen and Sezgin and examines the role of the work in Turkish animation education and artistic development. Methodologically, the study adopts a qualitative analysis method within the framework of Ferdinand de Saussure’s semiotic paradigm. The symbolic and metaphorical images in the film were systematically selected and analysed. The findings of the study reveal that the references, formal and character representations in the film are the main components of the structural and critical identity of the work. It has been determined that these elements have a function of reinforcing the structure and thematic message of the film. Thus, the film, which has an important place in the history of Turkish animation, is positioned as a valuable work in both cinematographic and socio-cultural contexts. As a result of this study, it has been concluded that by using semiotic methodology, the formation processes and meaning structures of images can be analysed from a multidimensional perspective and more comprehensive design possibilities can be reached.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Göstergebilim |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı |