This study presents an overview of the phenomenon of Experimental Art through the
example of the Experimental Sculpture Studio, as an alternative to the Wood, Stone, Metal
and Jewelry workshops within the Mimar Sinan Fine Arts University Faculty of Fine Arts,
Department of Sculpture. At the beginning of the 21st century, many universities gathered
their education under the title of ‘Visual Arts’ instead of providing education for a single
discipline. A transformation has become inevitable regarding sculpture education during
this period when vertical and disciplinary education models around the world have been
replaced by horizontal and interdisciplinary education. In this context, the idea that a new
model is needed for art education constitutes the main axis of this study. In the study, firstly,
the term ‘experimental art’ was clarified and then the importance of experimentality in the
context of art education was emphasized by, starting from Kubler’s idea of open and closed
sequences. In the fourth part of the study, the education programme of Black Mountain
College, one of the first institutions associated with Experimental Art, is examined, followed
by an explanation of the working principles of Experimental Sculpture Studio, along
with an evaluation of selected student works.
Experimental art Sequence Art of Sculpture Sculpture education
Bu çalışma Deneysel Sanat olgusuna, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar
Fakültesi Heykel Bölümü bünyesinde, Ahşap, Taş, Metal ve Takı Atölyelerine alternatif
olarak açılan Deneysel Heykel Atölyesi örneği üzerinden bir bakış sunmaktadır. 21.
yüzyılın başlarında birçok üniversite belirli bir disipline yönelik eğitim vermek yerine programlarını
Görsel Sanatlar başlığı altında toplamıştır. Dünya genelinde dikey eksenli, disipliner
eğitim modellerinin yerini yatay eksenli disiplinlerarası eğitime bıraktığı bu dönemde
heykel sanatı eğitimi açısından bir dönüşüm kaçınılmaz hale gelmiştir. Bu bağlamda sanat
eğitimi açısından yeni bir modele ihtiyaç olduğu düşüncesi bu çalışmanın ana eksenini
oluşturmaktadır. Çalışmada öncelikle deneysel sanat ifadesi açıklığa kavuşturulmaya çalışılmış,
daha sonra ise Kubler’in açık ve kapalı sekanslar düşüncesinden yola çıkılarak
deneyselliğin sanat eğitimi bağlamında önemi vurgulanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın
dördüncü bölümünde Deneysel Sanat denilince ilk akla gelen kurumlardan biri olan Black
Mountain College’ın eğitim programı incelenmiş; ardından Deneysel Heykel Atölyesi’nin
çalışma prensiplerine yer verilerek seçili öğrenci çalışmaları üzerinden bir değerlendirme
yapılmıştır.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Heykel |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı |