Bu çalışma, Wangechi Mutu’nun çağdaş baskıresim sanatına katkılarını, sanatçının malzeme
ve teknik kullanımı bağlamında incelemektedir. Araştırmada, Mutu’nun eserlerinde
kullandığı kolaj, montaj ve çok katmanlı yüzey manipülasyonları üzerinden kimlik,
toplumsal eleştiri ve postkolonyal söylem ekseninde çağdaş baskıresim estetiğiyle kurduğu
ilişkiler ele alınmıştır. Sanatçının litografi, kolografi, aquatint, monoprint ve kolaj gibi
farklı baskı tekniklerini bir araya getirerek geliştirdiği görsel anlatım dili, baskıresmin estetik
ve kavramsal sınırlarını dönüştüren özgün bir ifade biçimi olarak analiz edilmiştir.
Araştırma, sanat eserini merkeze alan sanat kuramı temelli yöntemlerle yapılandırılmıştır.
Bu kapsamda, biçimsel analiz, ikonografik çözümleme ve tematik içerik çözümlemesi gibi
sanat tarihine özgü çözümleme teknikleri kullanılarak, Mutu’nun baskıresimleri yüzey,
malzeme ve teknik çeşitliliği açısından sistematik bir çerçevede değerlendirilmiştir. Çalışma
kapsamında, sanatçının eserlerinde sıklıkla yer verdiği popüler kültür öğeleri, tıbbi
illüstrasyonlar ve geri dönüştürülmüş malzemeler gibi görsel unsurların, kimlik inşası ve
toplumsal eleştiri bağlamındaki işlevleri çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular, Mutu’nun
baskıresimlerinde katmanlı anlatım dili, hibrit malzeme kullanımı ve feminist/postkolonyal
söylemleri bir araya getirerek çağdaş sanat estetiğine özgün bir katkı sunduğunu ortaya
koymaktadır. Araştırma, sanatçının baskıresim pratiğinin, teknik ve kavramsal düzeyde
sunduğu dönüşüm potansiyelini vurgulamakta; özellikle kimlik politikaları, kültürel temsil
ve eleştirel görselleştirme açısından baskıresmin ifade olanaklarını genişlettiğini ortaya
koymaktadır.
Melez Çağdaş Sanat Kolaj Toplumsal Eleştiri Postkolonyal Söylem
This study examines Wangechi Mutu’s contributions to contemporary printmaking, focusing
on her use of materials and techniques. The research explores how Mutu engages with
themes of identity, social criticism, and postcolonial discourse through collage, montage,
and multi-layered surface manipulations in her artworks. Her visual language shaped by
the integration of various printmaking techniques such as lithography, collagraphy, aquatint,
monoprint, and collage is analyzed as a unique form of expression that redefines the
aesthetic and conceptual boundaries of printmaking. The study is structured using art theory-
based methodologies that position the artwork at the center of inquiry. Formal analysis,
iconographic interpretation, and thematic content analysis -methods specific to art history
-are employed to evaluate Mutu’s prints within a systematic framework in terms of surface,
material, and technical diversity. The visual elements frequently featured in her works, such
as popular culture references, medical illustrations, and recycled materials, are examined
in the context of identity construction and social critique. The findings reveal that Mutu’s
layered narrative style, hybrid material use, and incorporation of feminist and postcolonial
discourses offer an original contribution to contemporary art aesthetics. This research highlights
the transformative potential of her printmaking practice, particularly in expanding
the expressive possibilities of printmaking in relation to identity politics, cultural representation,
and critical visualization.
Hybrid Contemporary Art Collage Social Criticism Postcolonial Discourse
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Baskı Resim |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 26 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı |