Zen budizminin estetik ve felsefi prensiplerini yansıtan sanat biçimi olan zen sanatı, sadelik, doğallık ve anı yaşama prensiplerine dayanmaktadır. Günümüz yaşam koşullarında batı insanının üzerindeki stres yoğunluğu gün geçtikçe artmaktadır. Dolayısıyla Uzak Doğu’ da geleneksel olarak yaygın olan zen kaligrafisi batı da ilgi görmektedir. Kaligrafi sanatçılarının bilinç altındaki durumları ve kendi iç dünyalarını zen sanat formlarından biri olan kaligrafi ile dışa vurma eğilimi vardır. Bu anlamda araştırmanın amacı, zen ustası Hsu Kwang-han ile Thich Nhat Hanh’nın felsefi bakış açıları ile bu bakış açısını en iyi yansıtan kaligrafilerinin dışavurumcu tarafını ele almak, zen kaligrafisini ve dayandığı felsefeyi seçilmiş örnek uygulamalar üzerinden kapsamlı bir biçimde incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmış ve eser analizi yapılmıştır. Araştırma kapsamında her iki sanatçıdan üçer zen kaligrafisi ön yapı – arka yapı kategorisi ile değerlendirilmiş, sonuçta zen sanatçılarının eserlerini oluşturma aşamalarında kendilerinin ve izleyicilerinin doğru nefes ile bilinçli farkındalığı artırma hedefleri olduğu görülmüştür.
Zen Sanatı Dışavurumcu Kaligrafi Performans Sanatı Alok Hsu Kwang-han Thich Nhat Hanh
Zen art, which is a form of art reflecting the aesthetic and philosophical principles of Zen Buddhism, is based on the principles of simplicity, naturalness and living in the moment. In today's living conditions, the stress intensity on western people is increasing day by day. Therefore, zen calligraphy, which is traditionally common in the Far East, attracts attention in the West. Calligraphy artists have a tendency to express their subconscious states and their inner worlds with calligraphy, one of the zen art forms. In this sense, the aim of the research is to address the philosophical perspectives of Zen master Hsu Kwang-han and Thich Nhat Hanh and the expressionist side of their calligraphy that best reflects this perspective, and to comprehensively examine Zen calligraphy and the philosophy it is based on through selected sample works. In the research, document analysis, one of the qualitative research methods, was used and artefacts were analysed. Within the scope of the research, three zen calligraphies from both artists were evaluated with the category of foreground - background, and as a result, it was seen that zen artists aim to increase the conscious awareness of themselves and their viewers with correct breathing during the creation process of their works.
Zen Art Expressive Calligraphy Performance Art Alok Hsu Kwang-han Thich Nhat Hanh
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Güzel Sanatlar, Performans Sanatı, Görsel Sanatlar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Mayıs 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
| Kabul Tarihi | 27 Kasım 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) |