Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cennet Bahçesi’nin Sanattaki Tasviri ve Günümüzdeki İfade Biçimleri

Yıl 2025, Sayı: 36, 379 - 401, 27.06.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1587204

Öz

Tarihte bahçeler, yalnızca doğal ve fiziki bir mekân olmanın ötesinde felsefi, dini ve estetik anlamlar barındırmıştır. Bu anlamlar, sanatın birçok alanında etkiler yaratmış, resim, heykel ve peyzaj mimarlığında ekseriyetle ele alınmıştır. Bahçeler insan ve doğa ile ilişkilendirilmesinin yanı sıra cennet kavramı ile de oldukça yakın bir temas kurmaktadır. Sanatçılar bahçelerin bu derin katmanlı anlamını çalışmalarına yansıtarak, insanın iç dünyası ve doğa ile kurduğu bağlantıya dair güçlü metaforlar üretmişlerdir.
Bu araştırmada, Cennet Bahçesi’nin, sanat alanındaki tasvir ve ifade biçimleri incelenmiştir. Cennet Bahçesi’nin sanattaki ifade biçimleri, uzamsal düzenlemelerin ve anlamsal alanların nasıl bir araya geldiğini göstermektedir. Sanat tarihinde pek çok sanatçı farklı perspektiflerden Cennet Bahçesi’ni ele almıştır. Her sanatçının, kendi dönemi ve kültürel bağlamıyla birleşen bir Cennet Bahçesi algısı bulunmaktadır. Bu kapsamda, sanatta Cennet Bahçesi kullanımı sadece belirli bir zamanın dini, kültürel, sanatsal ve estetik bakış açısına işaret etmemiş aynı zamanda insanın varlığını anlamlandırma çabasını ve doğayla kurduğu ilişkiyi de yansıtmıştır.

Kaynakça

  • Akdoğan, G. (1974). Bahçe ve Peyzaj Sanat Tarih (1. Baskı). Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları.
  • Buttlar, A. (2003). İngiliz Bahçesi. H. Sarkowicz, (Ed.), Bahçelerin ve Parkların Tarihi (s. 142-128). Dost Kitapevi Yayınları.
  • Cauquelin, A. (2016). Peyzajın İcadı, (1. Baskı). (M. Cedden, Çev.), Dost Kitapevi Yayınları. (Orijinal çalışma 2002’de yayımlandı).
  • Cilacı, O. (1995), İlahi Dinlerde Cennet İnancı: Mukayeseli Bir Araştırma (1. Baskı), Beyan Yayınları.
  • Farrar, L. (2016). Gardens and Gardeners of the Ancient World: History, Myth and Archaeology (1th ed.) Windgather Press.
  • Halis, G. (2022). Cennet Bahçesi’nin Tarihsel ve Dinsel Kökenleri (1. Baskı). Beyaz Baykuş Yayınları.
  • Johnson, D. M. (2019). Seeing Through an (American) Temperament: Max Ernst’s Microbes, 1946-1953. Journal of Surrealism and the Americas (10), 24-45.
  • Krausse, A. C. (2010). Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü (1. Baskı).(D. Zaptçıoğlu, Çev.). Literatür Yayıncılık. (Orijinal çalışma 1995’de yayımlandı).
  • Mattingly, M. (2024). Swale. Arte :Lugar :Cidade (1), 112-127.
  • Mayer-Tasch, P.,ç C. (2003). Cennet Bahçesi. H. Sarkowicz, (Ed.), Bahçelerin ve Parkların Tarihi (s. 10-21). Dost Kitapevi Yayınları.
  • McCarthy, J. (2006). Regeneration of Cultural Quarters: Public Art for Place Image or Place Identity. Journal of Urban Design 11 (2), 243–262.
  • O’Keefe, T. (2010). Epicureanism (Ancient Philosophies 7) (1nd ed.). Routledge.
  • Pace, V. (2021). Görsel Sanatlar. U. Eco, (Ed.). Orta Çağ: Barbarlar- Hıristiyanlar- Müslümanlar (s. 708-714). Alfa Yayınları.
  • Steingraber, E. (2003). Yitik Cennetin Anıları-Sanatın Aynasında Eski Bahçeler. H. Sarkowicz, (Ed.), Bahçelerin ve Parkların Tarihi (s. 201-213). Dost Kitapevi Yayınları.
  • Wiseman, D. J. (1983). Mesopotamian Gardens. Anatolian Studies, (33), 137-144.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • İnternet: Museum of Fine Arts, Boston (2024, Ekim). Expulsion from the Garden of Eden. https://collections.mfa.org/objects/33060 10 Ekim’de alınmıştır.
  • İnternet: Tate Britain (2024, Ekim). In-A-Gadda-Da-Vida. https://www.tate.org.uk/press/press-releases/gadda-da-vida 15 Ekim’de alınmıştır.
  • İnternet: Team Lab (2024, Kasım). Botanik Bahçesi. https://www.teamlab.art/e/botanicalgarden/ 2 Kasım’da alınmıştır.
  • İnternet: The Metropolitan Museum of Art (2024, Ekim). The Creation of the World and the Expulsion from Paradise. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/458971 11 Ekim’de alınmıştır.
  • İnternet: Türkkan, S. (2008, Temmuz 4). Bir Temsilin İnşası, Bitmeyen Şantiye; Cennet. https://www.mimarizm.com/haberler/gorus/bir-temsilin-insasi-bitmeyen-santiye-cennet-1_113646?PageNo=2 11 Kasım’da alınmıştır.
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. Botticini, F. (1475-1476). Meryem’in Göğe Kabulü [Resim]. Ulusal Galeri, London, İngiltere. https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/francesco-botticini-the-assumption-of-the-virgin
  • Görsel 2. Knabl, F. (1886). Babil’in Asma Bahçesi [Resim]. https://www.wikiart.org/en/ferdinand-knab/hanging-gardens-of-babylon-1886
  • Görsel 3. Strohmayer, A. (1834). Filozoflar Bahçesi, Atina [Resim]. https://www.meisterdrucke.ie/fine-art-prints/Antal-Strohmayer/362242/The Philosophers-Garden,-Athens,-1834.html
  • Görsel 4. Reichenau Manastırı. (724–1540). Reichenau, Almanya [Fotoğraf]. https://whc.unesco.org/en/list/974/
  • Görsel 5. Paolo di, G. (1445). Dünyanın Yaratılışı ve Cennetten Kovuluş [Resim]. Metropolitan Sanat Müzesi, New York, Amerika Birleşik Devletleri. https://www.metmuseum.org/collection/the-collection-online/search/458971
  • Görsel 6. Bosch, H. (1490-1500). Dünyevi Zevkler Bahçesi [Resim]. Prado Müzesi, Madrid, İspanya. https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/the-garden-of-earthly-delights-triptych/02388242-6d6a-4e9e-a992-e1311eab3609
  • Görsel 7. Yukarı Ren Ustası. (1410-20). Küçük Cennet Bahçesi [Resim]. Städel Müzesi, Frankfurt, Almanya. https://sammlung.staedelmuseum.de/en/work/the-little-garden-of-paradise Görsel 8. Blenheim Sarayı. (1705-1722). Oxfordshire, İngiltere [Fotoğraf]. https://www.blenheimpalace.com/
  • Görsel 9. Cole T. (1828). Cennet Bahçesi’nden Kovulma [Resim]. Boston Güzel Sanatlar Müzesi, Boston, Amerika Birleşik Devletleri. https://collections.mfa.org/objects/33060
  • Görsel 10. Ernst, M. (1946-47). Âdem ve Havva Cennet Bahçesi’nden Kovuldu [Resim]. Modern Sanatlar Müzesi, New York, Amerika Birleşik Devletleri. https://www.moma.org/collection/works/37044
  • Görsel 11. Hirst, D. (2004), The Pursuit of Oblivion [Yerleştirme], Tate Britain, London, İngiltere. https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-britain/gadda-da-vida
  • Görsel 12. Fairhurst, A. (2004). The Birth of Consistency [Yerleştirme], Tate Britain, London, İngiltere. https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-britain/gadda-da-vida
  • Görsel 13. Lucas, S. (2004), Christ You Know It Ain’t Easy [Yerleştirme], Tate Britain, London, İngiltere. https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-britain/gadda-da-vida
  • Görsel 14. Mattingly, M. (2016). Swale [Yüzen Bahçe]. New York, Amerika Birleşik Devletleri. https://marymattingly.com/blogs/portfolio/swale-2016-ongoing?srsltid=AfmBOoqbS5EOulr5bCgET2ANM3yYK4zmAdGy9sXJj0p9ZIsr4_b-95xO
  • Görsel 15. TeamLab. (2022). Botanik Bahçesi [Dijital Yerleştirme]. Nagai Botanik Bahçesi, Osaka, Japonya. https://www.teamlab.art/e/botanicalgarden/
  • Görsel 16. TeamLab. (2022). Botanik Bahçesi [Dijital Yerleştirme]. Nagai Botanik Bahçesi, Osaka, Japonya. https://www.teamlab.art/e/botanicalgarden/

The Descrıptıon Of The Garden Of Eden In Art And Today's Form Of Expressıon

Yıl 2025, Sayı: 36, 379 - 401, 27.06.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1587204

Öz

Throughout history, gardens have had philosophical, religious and aesthetic meanings beyond being just a natural and physical space. These meanings have had an impact on many areas of art and have been addressed mostly in painting, sculpture and landscape architecture. In addition to being associated with humans and nature, gardens also have a very close contact with the concept of heaven. Artists have reflected this deeply layered meaning of gardens in their works and produced powerful metaphors about the connection between humans and nature.
In this research, the depictions and expressions of the Garden of Eden in the field of art have been examined. The forms of expression of the Garden of Eden in art show how spatial arrangements and semantic areas come together. Many artists in the history of art have addressed the Garden of Eden from different perspectives. Each artist has a perception of the Garden of Eden that is combined with their own period and cultural context. In this context, the use of the Garden of Eden in art has not only pointed to the religious, cultural, artistic and aesthetic perspective of a certain time, but also reflected the effort to make sense of human existence and the relationship they establish with nature.

Kaynakça

  • Akdoğan, G. (1974). Bahçe ve Peyzaj Sanat Tarih (1. Baskı). Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları.
  • Buttlar, A. (2003). İngiliz Bahçesi. H. Sarkowicz, (Ed.), Bahçelerin ve Parkların Tarihi (s. 142-128). Dost Kitapevi Yayınları.
  • Cauquelin, A. (2016). Peyzajın İcadı, (1. Baskı). (M. Cedden, Çev.), Dost Kitapevi Yayınları. (Orijinal çalışma 2002’de yayımlandı).
  • Cilacı, O. (1995), İlahi Dinlerde Cennet İnancı: Mukayeseli Bir Araştırma (1. Baskı), Beyan Yayınları.
  • Farrar, L. (2016). Gardens and Gardeners of the Ancient World: History, Myth and Archaeology (1th ed.) Windgather Press.
  • Halis, G. (2022). Cennet Bahçesi’nin Tarihsel ve Dinsel Kökenleri (1. Baskı). Beyaz Baykuş Yayınları.
  • Johnson, D. M. (2019). Seeing Through an (American) Temperament: Max Ernst’s Microbes, 1946-1953. Journal of Surrealism and the Americas (10), 24-45.
  • Krausse, A. C. (2010). Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü (1. Baskı).(D. Zaptçıoğlu, Çev.). Literatür Yayıncılık. (Orijinal çalışma 1995’de yayımlandı).
  • Mattingly, M. (2024). Swale. Arte :Lugar :Cidade (1), 112-127.
  • Mayer-Tasch, P.,ç C. (2003). Cennet Bahçesi. H. Sarkowicz, (Ed.), Bahçelerin ve Parkların Tarihi (s. 10-21). Dost Kitapevi Yayınları.
  • McCarthy, J. (2006). Regeneration of Cultural Quarters: Public Art for Place Image or Place Identity. Journal of Urban Design 11 (2), 243–262.
  • O’Keefe, T. (2010). Epicureanism (Ancient Philosophies 7) (1nd ed.). Routledge.
  • Pace, V. (2021). Görsel Sanatlar. U. Eco, (Ed.). Orta Çağ: Barbarlar- Hıristiyanlar- Müslümanlar (s. 708-714). Alfa Yayınları.
  • Steingraber, E. (2003). Yitik Cennetin Anıları-Sanatın Aynasında Eski Bahçeler. H. Sarkowicz, (Ed.), Bahçelerin ve Parkların Tarihi (s. 201-213). Dost Kitapevi Yayınları.
  • Wiseman, D. J. (1983). Mesopotamian Gardens. Anatolian Studies, (33), 137-144.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • İnternet: Museum of Fine Arts, Boston (2024, Ekim). Expulsion from the Garden of Eden. https://collections.mfa.org/objects/33060 10 Ekim’de alınmıştır.
  • İnternet: Tate Britain (2024, Ekim). In-A-Gadda-Da-Vida. https://www.tate.org.uk/press/press-releases/gadda-da-vida 15 Ekim’de alınmıştır.
  • İnternet: Team Lab (2024, Kasım). Botanik Bahçesi. https://www.teamlab.art/e/botanicalgarden/ 2 Kasım’da alınmıştır.
  • İnternet: The Metropolitan Museum of Art (2024, Ekim). The Creation of the World and the Expulsion from Paradise. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/458971 11 Ekim’de alınmıştır.
  • İnternet: Türkkan, S. (2008, Temmuz 4). Bir Temsilin İnşası, Bitmeyen Şantiye; Cennet. https://www.mimarizm.com/haberler/gorus/bir-temsilin-insasi-bitmeyen-santiye-cennet-1_113646?PageNo=2 11 Kasım’da alınmıştır.
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. Botticini, F. (1475-1476). Meryem’in Göğe Kabulü [Resim]. Ulusal Galeri, London, İngiltere. https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/francesco-botticini-the-assumption-of-the-virgin
  • Görsel 2. Knabl, F. (1886). Babil’in Asma Bahçesi [Resim]. https://www.wikiart.org/en/ferdinand-knab/hanging-gardens-of-babylon-1886
  • Görsel 3. Strohmayer, A. (1834). Filozoflar Bahçesi, Atina [Resim]. https://www.meisterdrucke.ie/fine-art-prints/Antal-Strohmayer/362242/The Philosophers-Garden,-Athens,-1834.html
  • Görsel 4. Reichenau Manastırı. (724–1540). Reichenau, Almanya [Fotoğraf]. https://whc.unesco.org/en/list/974/
  • Görsel 5. Paolo di, G. (1445). Dünyanın Yaratılışı ve Cennetten Kovuluş [Resim]. Metropolitan Sanat Müzesi, New York, Amerika Birleşik Devletleri. https://www.metmuseum.org/collection/the-collection-online/search/458971
  • Görsel 6. Bosch, H. (1490-1500). Dünyevi Zevkler Bahçesi [Resim]. Prado Müzesi, Madrid, İspanya. https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/the-garden-of-earthly-delights-triptych/02388242-6d6a-4e9e-a992-e1311eab3609
  • Görsel 7. Yukarı Ren Ustası. (1410-20). Küçük Cennet Bahçesi [Resim]. Städel Müzesi, Frankfurt, Almanya. https://sammlung.staedelmuseum.de/en/work/the-little-garden-of-paradise Görsel 8. Blenheim Sarayı. (1705-1722). Oxfordshire, İngiltere [Fotoğraf]. https://www.blenheimpalace.com/
  • Görsel 9. Cole T. (1828). Cennet Bahçesi’nden Kovulma [Resim]. Boston Güzel Sanatlar Müzesi, Boston, Amerika Birleşik Devletleri. https://collections.mfa.org/objects/33060
  • Görsel 10. Ernst, M. (1946-47). Âdem ve Havva Cennet Bahçesi’nden Kovuldu [Resim]. Modern Sanatlar Müzesi, New York, Amerika Birleşik Devletleri. https://www.moma.org/collection/works/37044
  • Görsel 11. Hirst, D. (2004), The Pursuit of Oblivion [Yerleştirme], Tate Britain, London, İngiltere. https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-britain/gadda-da-vida
  • Görsel 12. Fairhurst, A. (2004). The Birth of Consistency [Yerleştirme], Tate Britain, London, İngiltere. https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-britain/gadda-da-vida
  • Görsel 13. Lucas, S. (2004), Christ You Know It Ain’t Easy [Yerleştirme], Tate Britain, London, İngiltere. https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-britain/gadda-da-vida
  • Görsel 14. Mattingly, M. (2016). Swale [Yüzen Bahçe]. New York, Amerika Birleşik Devletleri. https://marymattingly.com/blogs/portfolio/swale-2016-ongoing?srsltid=AfmBOoqbS5EOulr5bCgET2ANM3yYK4zmAdGy9sXJj0p9ZIsr4_b-95xO
  • Görsel 15. TeamLab. (2022). Botanik Bahçesi [Dijital Yerleştirme]. Nagai Botanik Bahçesi, Osaka, Japonya. https://www.teamlab.art/e/botanicalgarden/
  • Görsel 16. TeamLab. (2022). Botanik Bahçesi [Dijital Yerleştirme]. Nagai Botanik Bahçesi, Osaka, Japonya. https://www.teamlab.art/e/botanicalgarden/
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tuğçe Bilgin 0000-0002-5410-1961

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2024
Kabul Tarihi 27 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Bilgin, T. (2025). Cennet Bahçesi’nin Sanattaki Tasviri ve Günümüzdeki İfade Biçimleri. Sanat ve Tasarım Dergisi(36), 379-401. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1587204
AMA Bilgin T. Cennet Bahçesi’nin Sanattaki Tasviri ve Günümüzdeki İfade Biçimleri. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2025;(36):379-401. doi:10.18603/sanatvetasarim.1587204
Chicago Bilgin, Tuğçe. “Cennet Bahçesi’nin Sanattaki Tasviri ve Günümüzdeki İfade Biçimleri”. Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 36 (Haziran 2025): 379-401. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1587204.
EndNote Bilgin T (01 Haziran 2025) Cennet Bahçesi’nin Sanattaki Tasviri ve Günümüzdeki İfade Biçimleri. Sanat ve Tasarım Dergisi 36 379–401.
IEEE T. Bilgin, “Cennet Bahçesi’nin Sanattaki Tasviri ve Günümüzdeki İfade Biçimleri”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 36, ss. 379–401, Haziran2025, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1587204.
ISNAD Bilgin, Tuğçe. “Cennet Bahçesi’nin Sanattaki Tasviri ve Günümüzdeki İfade Biçimleri”. Sanat ve Tasarım Dergisi 36 (Haziran2025), 379-401. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1587204.
JAMA Bilgin T. Cennet Bahçesi’nin Sanattaki Tasviri ve Günümüzdeki İfade Biçimleri. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025;:379–401.
MLA Bilgin, Tuğçe. “Cennet Bahçesi’nin Sanattaki Tasviri ve Günümüzdeki İfade Biçimleri”. Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 36, 2025, ss. 379-01, doi:10.18603/sanatvetasarim.1587204.
Vancouver Bilgin T. Cennet Bahçesi’nin Sanattaki Tasviri ve Günümüzdeki İfade Biçimleri. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025(36):379-401.