BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Sayı: 13, 105 - 118, 01.06.2014

Öz

Lithography folk paintings are made by folk artists in order to express the beliefs andfeelings in accordance with the culture and traditions of the people of Anatolia.There isa close relationship between these paintings and the coffeehouse andthe uniqueculture of this place. The first coffeehouse were opened in Mecca in the 16th century.Two people from Aleppo and Damascus officially opened the first coffeehouse inIstanbul in the second half of the 16th century. A heterogeneous culture has beenformed over time in coffeehouses.The specific characteristics of this culture is reflectedas formal and thematic to the lithography folk paintings.These pictures that is oftenused for interior decoration and be extremely rich in terms of subject matter showsvariations according to regions, people of faith and level of education, and the socialstatus of person and the type of coffeehouses that is shaped by these dynamics

Kaynakça

  • Aksel, Malik, Anadolu Halk Resimleri, Kapı Yayınları, stanbul, 2010.
  • Çalayan, Sava, “Anadolu’nun lk Kamusal Mekânı: Kahvehane”, Mula Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sayı 29, Güz 2012:102.
  • Çiçekdal, Yüksel, “Geleneksel Türk Halk Resim Sanatı Camaltı Resimlerinden Örnekler”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2008.
  • Derman, Gül, “Resimli Ta Baskısı Halk Hikayeleri”, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara,1988.
  • Dönmezer, Saime H., “Tabaskıda Halk Sanatı ve Akademik Sanat”,Yayımlanmamı Yüksek Lisans Tezi, Eskiehir, 1993.
  • Erinç, Sıtkı M., Resmin Eletirisi Üzerine, Ütopya Yayınları, Ankara, 2004.
  • Evren B.,Eski stanbul’da Kahvehaneler, Milliyet Yayınları, stanbul,1996.
  • Hattox, Ralph S., Kahve ve Kahvehane, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, stanbul,1998.
  • Iın, E., “Bir çecekten Daha Fazla: Kahve ve Kahvehanelerin Toplumsal Tarihi”, Tanede Saklı Keyif”, Yapı Kredi Yayınları, stanbul, 2001.
  • Özcan, Yılmaz, “Türk Halk Plastik Sanatı Olarak Tabaskı (Litografi)KahvehaneResimleri”,(eriim)http://www.ges.gov.tr/makale_ detay.php?newsId=12&page=all&lana e=tur&next=1, 23 Nisan 2011. ahbaz, Selin, “Geçmiten Günümüze Kahvehaneler, KahvehanelerinSosyal Yaamdaki Yeri ve Önemi: Aydın Merkez Örnei”, Yüksek LisansTezi, Aydın, 2007.
  • Yıldız, M. Cengiz, Kahvehane Kültürü, Beyan Yayınları, stanbul, 2007.

Taşbaskı Halk Resimleri ve Kahvehane Kültürü

Yıl 2014, Sayı: 13, 105 - 118, 01.06.2014

Öz

Tabaskı halk resimleri, Anadolu halkının kültürü ve gelenekleri dorultusunda, inanç veduygularını dile getirmek için halk sanatçıları tarafından yapılmıtır. Bu resimler ilekahvehane ve bu mekânın kendine has kültürü arasında önemli bir iliki vardır.Kahvehane ilk kez 16. yüzyılda Mekke’de açılmıtır. 16. yüzyılın ikinci yarısında ise ticarikaygılarla Halep’ten ve am’dan gelen iki kii resmî olarak stanbul’da ilk kahvehaneyiaçmılardır. Kahvehanelerde zaman içerisinde heterojen bir kültür olumutur. Bukültürün kendine has özellikleri ise tabaskı halk resimlerine biçimsel ve tematik olarakyansıtılmıtır. Çou zaman iç mekân dekorasyonunda kullanılan ve konu bakımındanson derece zengin olan bu resimler, yörelere, halkın inanç ve eitim seviyesine, bireyinsosyal statüsüne ve bu dinamiklere göre ekillenen kahvehanelerin türüne göreçeitlemeler göstermektedir

Kaynakça

  • Aksel, Malik, Anadolu Halk Resimleri, Kapı Yayınları, stanbul, 2010.
  • Çalayan, Sava, “Anadolu’nun lk Kamusal Mekânı: Kahvehane”, Mula Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sayı 29, Güz 2012:102.
  • Çiçekdal, Yüksel, “Geleneksel Türk Halk Resim Sanatı Camaltı Resimlerinden Örnekler”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2008.
  • Derman, Gül, “Resimli Ta Baskısı Halk Hikayeleri”, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara,1988.
  • Dönmezer, Saime H., “Tabaskıda Halk Sanatı ve Akademik Sanat”,Yayımlanmamı Yüksek Lisans Tezi, Eskiehir, 1993.
  • Erinç, Sıtkı M., Resmin Eletirisi Üzerine, Ütopya Yayınları, Ankara, 2004.
  • Evren B.,Eski stanbul’da Kahvehaneler, Milliyet Yayınları, stanbul,1996.
  • Hattox, Ralph S., Kahve ve Kahvehane, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, stanbul,1998.
  • Iın, E., “Bir çecekten Daha Fazla: Kahve ve Kahvehanelerin Toplumsal Tarihi”, Tanede Saklı Keyif”, Yapı Kredi Yayınları, stanbul, 2001.
  • Özcan, Yılmaz, “Türk Halk Plastik Sanatı Olarak Tabaskı (Litografi)KahvehaneResimleri”,(eriim)http://www.ges.gov.tr/makale_ detay.php?newsId=12&page=all&lana e=tur&next=1, 23 Nisan 2011. ahbaz, Selin, “Geçmiten Günümüze Kahvehaneler, KahvehanelerinSosyal Yaamdaki Yeri ve Önemi: Aydın Merkez Örnei”, Yüksek LisansTezi, Aydın, 2007.
  • Yıldız, M. Cengiz, Kahvehane Kültürü, Beyan Yayınları, stanbul, 2007.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yeliz Selvi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Selvi, Y. (2014). Taşbaskı Halk Resimleri ve Kahvehane Kültürü. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(13), 105-118. https://doi.org/10.18603/std.67509
AMA Selvi Y. Taşbaskı Halk Resimleri ve Kahvehane Kültürü. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2014;1(13):105-118. doi:10.18603/std.67509
Chicago Selvi, Yeliz. “Taşbaskı Halk Resimleri Ve Kahvehane Kültürü”. Sanat Ve Tasarım Dergisi 1, sy. 13 (Haziran 2014): 105-18. https://doi.org/10.18603/std.67509.
EndNote Selvi Y (01 Haziran 2014) Taşbaskı Halk Resimleri ve Kahvehane Kültürü. Sanat ve Tasarım Dergisi 1 13 105–118.
IEEE Y. Selvi, “Taşbaskı Halk Resimleri ve Kahvehane Kültürü”, Sanat ve Tasarım Dergisi, c. 1, sy. 13, ss. 105–118, 2014, doi: 10.18603/std.67509.
ISNAD Selvi, Yeliz. “Taşbaskı Halk Resimleri Ve Kahvehane Kültürü”. Sanat ve Tasarım Dergisi 1/13 (Haziran 2014), 105-118. https://doi.org/10.18603/std.67509.
JAMA Selvi Y. Taşbaskı Halk Resimleri ve Kahvehane Kültürü. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2014;1:105–118.
MLA Selvi, Yeliz. “Taşbaskı Halk Resimleri Ve Kahvehane Kültürü”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, c. 1, sy. 13, 2014, ss. 105-18, doi:10.18603/std.67509.
Vancouver Selvi Y. Taşbaskı Halk Resimleri ve Kahvehane Kültürü. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2014;1(13):105-18.