Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ON ROBERT RAUSCHENBERG, ARTIST, AND HIS WORK ART PRACTICE TURNING INTO ENTERTAINMENT, PAINTING

Yıl 2018, Sayı: 22, 33 - 47, 28.12.2018

Öz

This study is a text reading over John Cage’s On Robert Rauschenberg, Artist, and His Work which was published in 1961 in Metro, Milano. With reference to Cage and Rauschenberg, their relationship was assessed. In this context, text reading was attempted. It is obvious that both artists have exhibited works in different art practices. But it has been their thoughts that unite them in common. The fact that Cage and Rauschenberg lived in the same period and were close friends raised the level of their sharing even further. The first thing that can be said about them is that they give importance to “coincidence” in their artistic productions. In addition to this, Cage wants to reveal Rauschenberg’s thoughts about art in the context of creating and receiving artwork within the titles of the material, the viewer, the message, the emotion, the object, and the symbol. In a sense, he is
like trying to emphasize that the true message is Rauschenberg’s quote “Painting relates to both art
and life. Neither can be made.” 

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Caux, D. (2004). İsyankar Yüzyıl Yirminci Yüzyılın Başkaldırı Sözlüğü. E. de Waresquiel (Editör). (Çev. İ. Yerguz). Cage (John). İstanbul: Sel Yayıncılık. (Eserin orijinali 1999’da yayımlandı).
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. (Çev. A. Koş ve Ö. Albayrak). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. (Eserin orijinali 1992’de yayımlandı).
  • Batur, E. (2002). Modernizm Serüveni. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cage, J. (2016). Sanat ve Kuram. J.Harrison, C. ve Wood, P. (Editörler). (Çev. S. Gürses). Robert Rauschenberg, Ressam ve Eseri Üzerine. İstanbul: Küre Yayınları. (Eserin orijinali 2003’te yayımlandı).
  • Cebe, R. (2014). Fütürizm’in Müziğe Etkileri ve Yeni Çalgılar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 312-323.
  • Danto, A. C. (2015). Sanat Nedir. (Çev. Z. Baransel). İstanbul: Sel Yayıncılık. (Eserin orijinali 2013’te yayımlandı).
  • Eco, U. (2016). Açık Yapıt. (Çev. T. Esmer). İstanbul: Can Sanat Yayınları. (Eserin orijinali 1962’de yayımlandı).
  • Erdal, G. G. (2013). 1945- 1970 Arası Müzikte Avangard Akım ve Avangard Besteciler. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(1), 53-57.
  • Galard, J. (2011). Yapıtsız Sanat. Sanat Dünyamız, (121), 26-32.
  • Giderer, H. E. (2003). Resmin Sonu. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Shiner, L. (2013). Sanatın İcadı Bir Kültür Tarihi. (Çev. İ. Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. (Eserin orijinali 2001’de yayımlandı).
  • Yılmaz, S. (2012). 1950 Sonrası Sanat Akımlarının Gelişiminde Robert Rauschenberg’in Etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(12), 113-127.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1.1., Robert Rauschenberg, Beyaz Resim, 2 Panel, 1951, 182.9 x 243.8 cm. https://www.moma.org/audio/playlist/40/639 (Erişim Tarihi: 18 Ekim 2017)
  • Görsel 1.2., Robert Rauschenberg, Beyaz Resim, 4 Panel, 1951, 182.88 x 182.88 cm. https://www.theartstory.org/artist-rauschenberg-robert.htm (Erişim Tarihi: 17 Ekim 2017)
  • Görsel 2.1., Robert Rauschenberg, Canto I, 1958, 36.8 x 29.2 cm. https://www.moma.org/collection/works/36718?artist_id=4823&locale=en&page=1&sov_referrer=artist (Erişim Tarihi: 18 Ekim 2017)
  • Görsel 2.2., Robert Rauschenberg, Canto XXXIV, 1959-60, 36.8 x 28.9 cm. https://www.moma.org/collection/works/36746?artist_id=4823&locale=en&page=1&sov_referrer=artist (Erişim Tarihi: 18 Ekim 2017)
  • Görsel 2.3., Robert Rauschenberg, Monogram, 1955-59, 106.6 x 160.6 x 163.cm. https://tr.pinterest.com/pin/99994054207063128/ (Erişim Tarihi: 17 Ekim 2017)
  • Görsel 2.4., Robert Rauschenberg, Kanyon, 1959, 207.6 x 177.8 x 61 cm. https://tr.pinterest.com/pin/213076626104166162/ (Erişim Tarihi: 17 Ekim 2017)
  • Görsel 2.5., Robert Rauschenberg, Tılsım, 107 x 71.1 x 11.4 cm. https://www.rauschenbergfoundation.org/art/artwork/talisman (Erişim Tarihi: 17 Ekim 2017)
  • İnternet Kaynakları
  • www.sfoma.org/artwork/98.308.A-C/research-materials/document/WHIT_98.308_034 adresinden 18 Ekim 2017’de alınmıştır.
  • www.tate.org.uk/rules-of-rauschenberg adresinden 18 Ekim 2017’de alınmıştır.
  • www.theartstory.org/artist-rauschenberg-robert.htm adresinden 17 Ekim 2017’de alınmıştır.

Robert Rauschenberg, Ressam ve Eseri Üzerine Eğlenceye Dönüşen Sanat Pratiği, Resim

Yıl 2018, Sayı: 22, 33 - 47, 28.12.2018

Öz

Bu çalışma John Cage’in ilk kez Metro, Milano, Mayıs 1961’de yayınlanan; Robert Rauschenberg, Ressam ve Eseri Üzerine başlıklı denemesi üzerine bir metin okumadır. Cage ve Rauschenberg’in kendisinden hareketle aralarındaki ilişki boyutu değerlendirilmiştir. Bu bağlamda metin okuması yapılmaya çalışılmıştır. Her iki sanatçının da farklı sanat pratiklerinde eserler ortaya koyduğu aşikardır. Fakat onları ortak paydada birleştiren düşünceleri olmuştur. Cage ve Rauschenberg’in birbirinin çağdaşı ve yakın arkadaş olması, paylaşımlarının seviyesini daha da yükseltmiştir. Onlar hakkında en başta söylenebilecek şey, sanatsal üretimlerinde “Raslantı”ya önem vermeleridir. Bunun yanı sıra Cage sanat eserini oluşturma ve alımlamaya yönelik –malzeme, izleyici, mesaj, duygu, nesne, simge- başlıkları çerçevesinde Rauschenberg’in sanat hakkındaki düşüncesini açığa çıkarmak istemektedir. Bir anlamda Rauschenberg’in “Resim hem sanatla hem hayatla ilişkilidir. İkisi de yapılamaz.” sözünün asıl mesaj olduğunu vurgulamaya çalışır gibidir.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Caux, D. (2004). İsyankar Yüzyıl Yirminci Yüzyılın Başkaldırı Sözlüğü. E. de Waresquiel (Editör). (Çev. İ. Yerguz). Cage (John). İstanbul: Sel Yayıncılık. (Eserin orijinali 1999’da yayımlandı).
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. (Çev. A. Koş ve Ö. Albayrak). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. (Eserin orijinali 1992’de yayımlandı).
  • Batur, E. (2002). Modernizm Serüveni. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cage, J. (2016). Sanat ve Kuram. J.Harrison, C. ve Wood, P. (Editörler). (Çev. S. Gürses). Robert Rauschenberg, Ressam ve Eseri Üzerine. İstanbul: Küre Yayınları. (Eserin orijinali 2003’te yayımlandı).
  • Cebe, R. (2014). Fütürizm’in Müziğe Etkileri ve Yeni Çalgılar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 312-323.
  • Danto, A. C. (2015). Sanat Nedir. (Çev. Z. Baransel). İstanbul: Sel Yayıncılık. (Eserin orijinali 2013’te yayımlandı).
  • Eco, U. (2016). Açık Yapıt. (Çev. T. Esmer). İstanbul: Can Sanat Yayınları. (Eserin orijinali 1962’de yayımlandı).
  • Erdal, G. G. (2013). 1945- 1970 Arası Müzikte Avangard Akım ve Avangard Besteciler. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(1), 53-57.
  • Galard, J. (2011). Yapıtsız Sanat. Sanat Dünyamız, (121), 26-32.
  • Giderer, H. E. (2003). Resmin Sonu. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Shiner, L. (2013). Sanatın İcadı Bir Kültür Tarihi. (Çev. İ. Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. (Eserin orijinali 2001’de yayımlandı).
  • Yılmaz, S. (2012). 1950 Sonrası Sanat Akımlarının Gelişiminde Robert Rauschenberg’in Etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(12), 113-127.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1.1., Robert Rauschenberg, Beyaz Resim, 2 Panel, 1951, 182.9 x 243.8 cm. https://www.moma.org/audio/playlist/40/639 (Erişim Tarihi: 18 Ekim 2017)
  • Görsel 1.2., Robert Rauschenberg, Beyaz Resim, 4 Panel, 1951, 182.88 x 182.88 cm. https://www.theartstory.org/artist-rauschenberg-robert.htm (Erişim Tarihi: 17 Ekim 2017)
  • Görsel 2.1., Robert Rauschenberg, Canto I, 1958, 36.8 x 29.2 cm. https://www.moma.org/collection/works/36718?artist_id=4823&locale=en&page=1&sov_referrer=artist (Erişim Tarihi: 18 Ekim 2017)
  • Görsel 2.2., Robert Rauschenberg, Canto XXXIV, 1959-60, 36.8 x 28.9 cm. https://www.moma.org/collection/works/36746?artist_id=4823&locale=en&page=1&sov_referrer=artist (Erişim Tarihi: 18 Ekim 2017)
  • Görsel 2.3., Robert Rauschenberg, Monogram, 1955-59, 106.6 x 160.6 x 163.cm. https://tr.pinterest.com/pin/99994054207063128/ (Erişim Tarihi: 17 Ekim 2017)
  • Görsel 2.4., Robert Rauschenberg, Kanyon, 1959, 207.6 x 177.8 x 61 cm. https://tr.pinterest.com/pin/213076626104166162/ (Erişim Tarihi: 17 Ekim 2017)
  • Görsel 2.5., Robert Rauschenberg, Tılsım, 107 x 71.1 x 11.4 cm. https://www.rauschenbergfoundation.org/art/artwork/talisman (Erişim Tarihi: 17 Ekim 2017)
  • İnternet Kaynakları
  • www.sfoma.org/artwork/98.308.A-C/research-materials/document/WHIT_98.308_034 adresinden 18 Ekim 2017’de alınmıştır.
  • www.tate.org.uk/rules-of-rauschenberg adresinden 18 Ekim 2017’de alınmıştır.
  • www.theartstory.org/artist-rauschenberg-robert.htm adresinden 17 Ekim 2017’de alınmıştır.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Salih Bayçu

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Bayçu, S. (2018). Robert Rauschenberg, Ressam ve Eseri Üzerine Eğlenceye Dönüşen Sanat Pratiği, Resim. Sanat Ve Tasarım Dergisi(22), 33-47.
AMA Bayçu S. Robert Rauschenberg, Ressam ve Eseri Üzerine Eğlenceye Dönüşen Sanat Pratiği, Resim. Sanat ve Tasarım Dergisi. Aralık 2018;(22):33-47.
Chicago Bayçu, Salih. “Robert Rauschenberg, Ressam Ve Eseri Üzerine Eğlenceye Dönüşen Sanat Pratiği, Resim”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 22 (Aralık 2018): 33-47.
EndNote Bayçu S (01 Aralık 2018) Robert Rauschenberg, Ressam ve Eseri Üzerine Eğlenceye Dönüşen Sanat Pratiği, Resim. Sanat ve Tasarım Dergisi 22 33–47.
IEEE S. Bayçu, “Robert Rauschenberg, Ressam ve Eseri Üzerine Eğlenceye Dönüşen Sanat Pratiği, Resim”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 22, ss. 33–47, Aralık 2018.
ISNAD Bayçu, Salih. “Robert Rauschenberg, Ressam Ve Eseri Üzerine Eğlenceye Dönüşen Sanat Pratiği, Resim”. Sanat ve Tasarım Dergisi 22 (Aralık 2018), 33-47.
JAMA Bayçu S. Robert Rauschenberg, Ressam ve Eseri Üzerine Eğlenceye Dönüşen Sanat Pratiği, Resim. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2018;:33–47.
MLA Bayçu, Salih. “Robert Rauschenberg, Ressam Ve Eseri Üzerine Eğlenceye Dönüşen Sanat Pratiği, Resim”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 22, 2018, ss. 33-47.
Vancouver Bayçu S. Robert Rauschenberg, Ressam ve Eseri Üzerine Eğlenceye Dönüşen Sanat Pratiği, Resim. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2018(22):33-47.