Yıl 2019, Cilt , Sayı 23, Sayfalar 223 - 239 2019-06-19

Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı

Şerafettin Eray Koca [1]


Sinema yedinci sanat olarak adlandırılan, görsel ve işitsel bir kitle iletişim aracıdır. Oluşumunda

olmazsa olmazının ışık olduğu ve çeşitli imgelerin, sembollerin, görüntülerin ve filtrelerin kullanımıyla

kendine ait özel bir dili olduğu bilinmektedir. Bu dil, renkler aracılığıyla zenginleşmektedir. Renk

olgusu, insanlığı ve yaşamı anlamlandırabilmek için bütün alanları ilgilendiren bir araştırma konusudur.

Her rengin kendine özgü bir anlamı ve oluşturduğu duygu durumu vardır. İletişimin doğal bir öğesi

olarak renk, insanlar için farklı bir dil biçimine dönüşmektedir. Araştırmada anlamın yaratılma

süreci ve oluştuktan sonrasında anlamı yorumlayan ile kurduğu iletişim pratiklerini ve metaforların

temsil ettiği dili incelemek gerekmektedir. İngiliz yönetmen Peter Greenaway “Aşçı, Hırsız, Karısı ve

Aşığı” filminde olduğu gibi yönetmen filmde metinler üzerinden bir anlatı yerine renkler üzerinden

karakterleri ve mekânı betimleyerek hikâyesini sunmaktadır. Makalenin amacı, sinemada bir görüntü

öğesi olarak rengin işlevlerini açıkladıktan sonra, rengin gerek bir estetik öğe, gerekse anlam yaratma

aracı olarak metaforik bir öğenin öznelliğinin nasıl kullanıldığını incelemektir.

Renk, Sinema, Anlam, Metafor, Kültür
  • Tanyeli, U. & Sözen, M. (1992). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü Remzi Kitapevi, İstanbul
  • Pastoureau, Michel (2013). Mavi Bir Rengin Tarihi, (Çev: İnci Malak Uysal), Can Yayınları, İstanbul
  • Goethe, Wolfgang (2013). Renk Öğretisi, (Çev: İlknur Aka), Kırmızı Yayınları, İstanbul
  • Eisenstein, Sergey (1984). Film Duyumu, (Çev: Nijat Özön), Payel Yayınları, İstanbul
  • Kılıç, Levend (2004). Görüntü Estetiği, İnkılâp Kitabevi, İstanbul
  • Özön, Nijat (2008). Sinemaya Sanatına Giriş, Agora Kitaplığı, İstanbul
  • Büker, Seçil (1991). Sinemada Anlam Yaratma, İmge Kitabevi, Ankara
  • Sözen, Mustafa (2003). Sinemada Renk – Sembolik Anlamlar, Detay Yayıncılık, Ankara
  • Eco, Umberto (1985). How Culture Conditions the Colours We See, On signs: a semiotics reader
  • Uçar, Fikret (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkilap Kitabevi, İstanbul
  • Arnheim, Rudolf (2002). Sanat Olarak Sinema, (Çev: Rabia Ünal), Öteki Yayınevi, Ankara
  • Greenaway, Peter, (20 Nisan 1997). Daha Büyük Filmler Yapacağım, Gazete Pazar.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1. Newton’un ve Goethe’nin teorilerinin karşılaştırma tablosu Erişim: https://bigumigu.com/haber/goethenin-renkler-kurami-calismasi-icin-cizdigiillustrasyonlar (20.05.2019)
  • Görsel 2. İletişim Süreci Şeması, Eco, Umberto (1985). How Culture Conditions the Colours We See
  • Görsel 3. George Melies, Ay’a Seyahat, 1902 Erişim:https://www.bilimkurgukulubu.com/wpcontent/uploads/2016/04/rsz_scientists- 620x320.jpg (20.05.2019)
  • Görsel 4. George Lucas, Star Wars, 1989 Erişim:https://media.deseretdigital.com/
  • Görsel 5. Lana Wachowski, Lilly Wachowski, Matrix, 1999 Erişim: http://www.mmsrn.com/wp-content/uploads/2018/03/Matrix- K%C4%B1rm%C4%B1z%C4%B1-ve-Mavi-Hap-Neyi-Temsil-Ediyor.jpg (20.05.2019)
  • Görsel 6. Peter Greenaway, Aşçı, Hırsız, Karısı ve Aşığı, 1989 Erişim: https://bulentcallidotcom1.files.wordpress.com/2014/08/the-cook-the-thief-hiswife- and-her-lover.jpg (20.05.2019)
Birincil Dil tr
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yazar: Şerafettin Eray Koca

Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 19 Haziran 2019

Bibtex @araştırma makalesi { sanatvetasarim578664, journal = {Sanat ve Tasarım Dergisi}, issn = {1308-2264}, eissn = {2149-6595}, address = {}, publisher = {Gazi Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {}, pages = {223 - 239}, doi = {}, title = {Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı}, key = {cite}, author = {Koca, Şerafettin Eray} }
APA Koca, Ş . (2019). Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi , (23) , 223-239 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/46013/578664
MLA Koca, Ş . "Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı". Sanat ve Tasarım Dergisi (2019 ): 223-239 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/46013/578664>
Chicago Koca, Ş . "Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı". Sanat ve Tasarım Dergisi (2019 ): 223-239
RIS TY - JOUR T1 - Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı AU - Şerafettin Eray Koca Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Sanat ve Tasarım Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 223 EP - 239 VL - IS - 23 SN - 1308-2264-2149-6595 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Sanat ve Tasarım Dergisi Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı %A Şerafettin Eray Koca %T Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı %D 2019 %J Sanat ve Tasarım Dergisi %P 1308-2264-2149-6595 %V %N 23 %R %U
ISNAD Koca, Şerafettin Eray . "Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı". Sanat ve Tasarım Dergisi / 23 (Haziran 2019): 223-239 .
AMA Koca Ş . Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019; (23): 223-239.
Vancouver Koca Ş . Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019; (23): 239-223.