Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı

Yıl 2019, Sayı: 23, 223 - 239, 19.06.2019

Öz

Sinema yedinci sanat olarak adlandırılan, görsel ve işitsel bir kitle iletişim aracıdır. Oluşumunda

olmazsa olmazının ışık olduğu ve çeşitli imgelerin, sembollerin, görüntülerin ve filtrelerin kullanımıyla

kendine ait özel bir dili olduğu bilinmektedir. Bu dil, renkler aracılığıyla zenginleşmektedir. Renk

olgusu, insanlığı ve yaşamı anlamlandırabilmek için bütün alanları ilgilendiren bir araştırma konusudur.

Her rengin kendine özgü bir anlamı ve oluşturduğu duygu durumu vardır. İletişimin doğal bir öğesi

olarak renk, insanlar için farklı bir dil biçimine dönüşmektedir. Araştırmada anlamın yaratılma

süreci ve oluştuktan sonrasında anlamı yorumlayan ile kurduğu iletişim pratiklerini ve metaforların

temsil ettiği dili incelemek gerekmektedir. İngiliz yönetmen Peter Greenaway “Aşçı, Hırsız, Karısı ve

Aşığı” filminde olduğu gibi yönetmen filmde metinler üzerinden bir anlatı yerine renkler üzerinden

karakterleri ve mekânı betimleyerek hikâyesini sunmaktadır. Makalenin amacı, sinemada bir görüntü

öğesi olarak rengin işlevlerini açıkladıktan sonra, rengin gerek bir estetik öğe, gerekse anlam yaratma

aracı olarak metaforik bir öğenin öznelliğinin nasıl kullanıldığını incelemektir.

Kaynakça

  • Tanyeli, U. & Sözen, M. (1992). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü Remzi Kitapevi, İstanbul
  • Pastoureau, Michel (2013). Mavi Bir Rengin Tarihi, (Çev: İnci Malak Uysal), Can Yayınları, İstanbul
  • Goethe, Wolfgang (2013). Renk Öğretisi, (Çev: İlknur Aka), Kırmızı Yayınları, İstanbul
  • Eisenstein, Sergey (1984). Film Duyumu, (Çev: Nijat Özön), Payel Yayınları, İstanbul
  • Kılıç, Levend (2004). Görüntü Estetiği, İnkılâp Kitabevi, İstanbul
  • Özön, Nijat (2008). Sinemaya Sanatına Giriş, Agora Kitaplığı, İstanbul
  • Büker, Seçil (1991). Sinemada Anlam Yaratma, İmge Kitabevi, Ankara
  • Sözen, Mustafa (2003). Sinemada Renk – Sembolik Anlamlar, Detay Yayıncılık, Ankara
  • Eco, Umberto (1985). How Culture Conditions the Colours We See, On signs: a semiotics reader
  • Uçar, Fikret (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkilap Kitabevi, İstanbul
  • Arnheim, Rudolf (2002). Sanat Olarak Sinema, (Çev: Rabia Ünal), Öteki Yayınevi, Ankara
  • Greenaway, Peter, (20 Nisan 1997). Daha Büyük Filmler Yapacağım, Gazete Pazar.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1. Newton’un ve Goethe’nin teorilerinin karşılaştırma tablosu Erişim: https://bigumigu.com/haber/goethenin-renkler-kurami-calismasi-icin-cizdigiillustrasyonlar (20.05.2019)
  • Görsel 2. İletişim Süreci Şeması, Eco, Umberto (1985). How Culture Conditions the Colours We See
  • Görsel 3. George Melies, Ay’a Seyahat, 1902 Erişim:https://www.bilimkurgukulubu.com/wpcontent/uploads/2016/04/rsz_scientists- 620x320.jpg (20.05.2019)
  • Görsel 4. George Lucas, Star Wars, 1989 Erişim:https://media.deseretdigital.com/
  • Görsel 5. Lana Wachowski, Lilly Wachowski, Matrix, 1999 Erişim: http://www.mmsrn.com/wp-content/uploads/2018/03/Matrix- K%C4%B1rm%C4%B1z%C4%B1-ve-Mavi-Hap-Neyi-Temsil-Ediyor.jpg (20.05.2019)
  • Görsel 6. Peter Greenaway, Aşçı, Hırsız, Karısı ve Aşığı, 1989 Erişim: https://bulentcallidotcom1.files.wordpress.com/2014/08/the-cook-the-thief-hiswife- and-her-lover.jpg (20.05.2019)
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şerafettin Eray Koca

Yayımlanma Tarihi 19 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Koca, Ş. E. (2019). Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı. Sanat Ve Tasarım Dergisi(23), 223-239.
AMA Koca ŞE. Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2019;(23):223-239.
Chicago Koca, Şerafettin Eray. “Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 23 (Haziran 2019): 223-39.
EndNote Koca ŞE (01 Haziran 2019) Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi 23 223–239.
IEEE Ş. E. Koca, “Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 23, ss. 223–239, Haziran 2019.
ISNAD Koca, Şerafettin Eray. “Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı”. Sanat ve Tasarım Dergisi 23 (Haziran 2019), 223-239.
JAMA Koca ŞE. Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019;:223–239.
MLA Koca, Şerafettin Eray. “Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 23, 2019, ss. 223-39.
Vancouver Koca ŞE. Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019(23):223-39.