Daneşver, S. (1956). “İran`da El Yazma Kitaplarda Resim Sanatı”, Tehran Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü Yayını, 2, 40-45.
Floor, W.M. (2002). Kaçar Dönemi Resim ve Ressamalar (çev. Y. Ajand). Tehran: Şahseven Bağdat Yayınları.
Harati, M. (2003). İran Sanatında Geleneksel Destekler(Tuval). Tehran: Kamal-e-Honar Yayınları.
Hoseyni, M. (2005). “İran`da Modernizm Temelleri”, Sanatın Ayı Dergisi, 89(90), 20-25. Hosfi Birjandi, H. (2002). Havar name. Tehran: Tehran Yayın ve Baskı Kurumu.
İbrahimi Nağani, H. (2007). “Kaçar Dönemi Resimlerinde İnsan Formu”, Gülistan Sanat Dergisi, 9, 30-35.
Lienardy, A. ve Damme, F. (2003). Kağıt Onarımı, Koruması ve Bakım Kavuzu (çev. A. Sarvghad Moghaddam). İslami Araştırmamalar Kurumu.
Lotfi, F. (2005). Resim Stillerin Tanımı. Tehran: Mir Şems Yayını.
Musevverulmelki, (1959). “Kağıt ve Mukavva Sanayi”, Naghş ve Nigar Dergisi, 6, 27-30.
Nefisi, N. (1969). “İran Halk bilimi Resimleri”, Sanat ve Halk Dergisi, 89, 60-65.
Pakbaz, R. (2006). Geçmişten Günümüze Kadar İran Ressamlığı. Tehran: Zarin ve Simin Yayınları.
Sherifzade, A. (1996). İran’ın Tarihi. Tehran: İslami Reklam Kurumu Sanat Bölümü Yayını.
Tohidi, F. (2007). Metal İşleme - Ressamlık - Çömlekçilik - Tekstil ve Tekstil Mimarisi - Yazı ve Kitap Sanatların Temelleri. Tehran: Semira Yayını.
Zekrgu, A. H. (2002). Sanat Tarihi 2. Tehran: Borhan Yayınları.
Görsel Kaynakları
Resim 1. Lotfi, F. (2005). Resim Stillerin Tanımı. Tehran: Mir Şems Yayını. s. 12.
Resim 2. Lotfi, F. (2005). Resim Stillerin Tanımı. Tehran: Mir Şems Yayını. s. 17.
Resim 3. Gülşah Evrakı Kitabı, https://www.irna.ir/news/82609145, 10.05.2020.
Resim 4. Kelile ve Dimne, https://tr.wikipedia.org/wiki/Kelile_ve_Dimne, 10.05.2020.
Resim 5. İslam Ansiklopedisi, (1998), Herat, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Cilt:17, s. 215-218 (Ali Şîr Nevâî, Seb‘a-i Seyyâre, Oxford Bodlein Ktp., nr. 317, vr. 14a).
Resim 6. Lotfi, F. (2005). Resim Stillerin Tanımı. Tehran: Mir Şems Yayını. s. 22.
Resim 7. Yedi Ovrank, http://img.tebyan.net/big/1393/02/54115921761331422535120626651797116911049.gif, 10.05.2020.
Resim 8. Cihangoşai Nadiri Tarihi , https://www.pinterest.fr/pin/488640628313248350/, 10.05.2020.
Resim 9. Lotfi, F. (2005). Resim Stillerin Tanımı. Tehran: Mir Şems Yayını. s. 28.
Resim 10. Binbir gece masallarından http://img.tebyan.net/big/1392/05/124228176381 0420818914974165207202226239140112.jpg, 10.05.2020.
İran’da kağıt üzerine resim Sasani Dönemi’nde ortaya çıkmıştır. Mani Peygamber Dönemi’ne (M.S. 215-277) aittir. Kağıt üzerinde resim, geçmişte İran halkının en sevdiği sanatlardan biri olmuştur. İranlıların tarihte papirüs kullandığına dair kesin kanıtlar bulunmaktadır. İran’da kağıt üzerinde ilk resim örnekleri, Mani Peygamber Dönemi’nde Turfan şehrinde bulunan dini ve mezhebi kitaplarıdır. Bu çalışmada, İran’da kağıt üzerinde resim sanatının ortaya çıkışı ve gelişimi ele alınmaktadır.
Kağıt üzerinde resim; Emevi, Abbasi, Samani, Gazneli, Selçuklu, Timur, Afşar, Zendiler ve Safevi dönemleri kitap süslemeleri ve düzenlemeleri halinde tezhip, teşri ve ruki gibi sanatlarda hayat bulmuştur. Safevi Dönemi’ne kadar kitap süslemeleri anlatılan öykülerle ilgiliyken, Kaçar Dönemi resimlerinde diğer dönemlerden farklı olarak insan figürleri özellikle de padişahlar ana tema haline gelmiştir. Safevi Dönemi’ndeki semavi ve ruhani duruş, Kaçar Dönemi’nde insanın muhteşem fiziğine dönüşmüş ve manevi değerler kaybolmuştur.
Daneşver, S. (1956). “İran`da El Yazma Kitaplarda Resim Sanatı”, Tehran Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü Yayını, 2, 40-45.
Floor, W.M. (2002). Kaçar Dönemi Resim ve Ressamalar (çev. Y. Ajand). Tehran: Şahseven Bağdat Yayınları.
Harati, M. (2003). İran Sanatında Geleneksel Destekler(Tuval). Tehran: Kamal-e-Honar Yayınları.
Hoseyni, M. (2005). “İran`da Modernizm Temelleri”, Sanatın Ayı Dergisi, 89(90), 20-25. Hosfi Birjandi, H. (2002). Havar name. Tehran: Tehran Yayın ve Baskı Kurumu.
İbrahimi Nağani, H. (2007). “Kaçar Dönemi Resimlerinde İnsan Formu”, Gülistan Sanat Dergisi, 9, 30-35.
Lienardy, A. ve Damme, F. (2003). Kağıt Onarımı, Koruması ve Bakım Kavuzu (çev. A. Sarvghad Moghaddam). İslami Araştırmamalar Kurumu.
Lotfi, F. (2005). Resim Stillerin Tanımı. Tehran: Mir Şems Yayını.
Musevverulmelki, (1959). “Kağıt ve Mukavva Sanayi”, Naghş ve Nigar Dergisi, 6, 27-30.
Nefisi, N. (1969). “İran Halk bilimi Resimleri”, Sanat ve Halk Dergisi, 89, 60-65.
Pakbaz, R. (2006). Geçmişten Günümüze Kadar İran Ressamlığı. Tehran: Zarin ve Simin Yayınları.
Sherifzade, A. (1996). İran’ın Tarihi. Tehran: İslami Reklam Kurumu Sanat Bölümü Yayını.
Tohidi, F. (2007). Metal İşleme - Ressamlık - Çömlekçilik - Tekstil ve Tekstil Mimarisi - Yazı ve Kitap Sanatların Temelleri. Tehran: Semira Yayını.
Zekrgu, A. H. (2002). Sanat Tarihi 2. Tehran: Borhan Yayınları.
Görsel Kaynakları
Resim 1. Lotfi, F. (2005). Resim Stillerin Tanımı. Tehran: Mir Şems Yayını. s. 12.
Resim 2. Lotfi, F. (2005). Resim Stillerin Tanımı. Tehran: Mir Şems Yayını. s. 17.
Resim 3. Gülşah Evrakı Kitabı, https://www.irna.ir/news/82609145, 10.05.2020.
Resim 4. Kelile ve Dimne, https://tr.wikipedia.org/wiki/Kelile_ve_Dimne, 10.05.2020.
Resim 5. İslam Ansiklopedisi, (1998), Herat, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Cilt:17, s. 215-218 (Ali Şîr Nevâî, Seb‘a-i Seyyâre, Oxford Bodlein Ktp., nr. 317, vr. 14a).
Resim 6. Lotfi, F. (2005). Resim Stillerin Tanımı. Tehran: Mir Şems Yayını. s. 22.
Resim 7. Yedi Ovrank, http://img.tebyan.net/big/1393/02/54115921761331422535120626651797116911049.gif, 10.05.2020.
Resim 8. Cihangoşai Nadiri Tarihi , https://www.pinterest.fr/pin/488640628313248350/, 10.05.2020.
Resim 9. Lotfi, F. (2005). Resim Stillerin Tanımı. Tehran: Mir Şems Yayını. s. 28.
Resim 10. Binbir gece masallarından http://img.tebyan.net/big/1392/05/124228176381 0420818914974165207202226239140112.jpg, 10.05.2020.