Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çağdaş Sanat Müzesi Yapılarında İç Mekân Tasarımı: Müze Evliyagil Örneği

Yıl 2021, Sayı: 28, 279 - 300, 27.12.2021
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048667

Öz

Müze en yalın şekli ile sanat eserlerinin sergilendiği, kültür varlıklarının korunduğu mekânlar olarak tanımlanabilir.
Çağdaş sanat müzeleri; koleksiyonerlerin, ressamların, seramik sanatçılarının, tasarımcıların ve eğitimcilerin
geleneksel müze mekânlarından farklı olarak profesyonel organizasyonlar hazırladıkları sosyal merkezlerdir.
Çağdaş sanat müzeleri, günümüzde yeni yeni yer ederek, yaptıkları faaliyetler, sergileme teknikleri ve yöntemler
ile toplum için çekici hale gelmiş, toplumun sosyalleşmesine katkı sağlayarak da müzecilik anlayışının en
önemli bileşenlerinden biri olmuştur. Topluma müze içerisinde sualsiz ve sorgusuzca gezinme anlayışı katmıştır.
Bu çalışmanın amacı; müze ve geleneksel müzelerden farkı olarakçağdaşsanat müzelerini kavramsal açıdan
inceleyerek, çağdaş sanat müzelerinin sanatseverlere kattıkları mekânlar, değerler, kültürel etkiler ve sosyalleşme
alanları üzerine araştırma yapmaktadır. Bu amaçla, Ankara’nın İncek semtinde yer alan; modern ve çağdaş sanat
koleksiyonlarına ev sahipliği yapan “Müze Evliyagil”, Türkiye’de bulunan müzelerden farklı özellikleri ile ön plana
çıkmaya başlaması sebebiyle, çalışmada araştırma ortamı olarak analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • İstanbul’daki Özel Müzeler Üzerine Bir İnceleme”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi,Özel Sayı, 105-131.
  • Atagök, T. (1999). Çağdaş Müzeciliğin Anlamı; Müze ve İlişkileri. Yeniden Müzeciliği Düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Atasoy, S. (1984). Türkiye’de Müzecilik Cumhuriyet Dönemi Türk Ansiklopedisi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Buyurgan, S. ve Mercin, L. (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
  • Erbay, F. (2009). Müze Yönetiminin Kurumsallaşma Çabası (1984-2009). İstanbul: Mimarlık Vakfı Enstitüsü.
  • Erbay, M. (2011). Müzelerde Sergileme ve Sunum Tekniklerinin Planlanması. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Erden, O. (2012). Çağdaş Sanat Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey. İstanbul: Doğan Burda Yayıncılık.
  • Guilbaut, S. (2009). New York Modern Sanat Düşüncesini Nasıl Çaldı – Soyut Dışavurumculuk, Özgürlük ve Soğuk Savaş (çev. E. Gökteke). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Huyssen, A. (1999). Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek (çev. K. Atakay). İstanbul: Metis Yayınları.
  • İşçi, C., Güzel, B., Maktal Canko, D. Y., İşçi, T. ve Moroğlu, F. (2020).“Müze Deneyimi: Yönetim ve Ziyaretçi Perspektiflerinin Karşılaştırılması”, Turizm Akademik Dergisi, 1(7), 29-45.
  • Kaplan, F. E. S. (1999). Exhibitions as Communicative Media. E. Hooper-Greenhill (Editör). Museum, Media, Message. London: Routledge.
  • Keene, S. (2006). “All That is Solid?: Museum and the Postmodern”, Public Archaeology, 5(3),185-197.
  • Keleş, V. (2003). “Modern Müzecilik ve Türk Müzeciliği”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1-2(2), 1-17.
  • Madra, B. (2018). Müzeler Bilincin Yöneticisidir. İstanbul.
  • Madran, B. (2002). Mevcut Müze Sergilemelerinin Çağdaş Müzecilik Kriterlerine Göre Yeniden Düzenlenmesi, 6. Müzecilik Semineri Notları. İstanbul: T.C. Genelkurmay Başkanlığı Askeri Müze ve Kültür Sitesi Yayını.
  • Message, K. (2006). “The New Museum”, Theory, Culture&Society, 2-3(23), 603-606.
  • Okan, B. (2018). “Günümüz Müzecilik Anlayışındaki Yaklaşımlar ve Müze Oluşumunu Etkileyen Unsurlar”, Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi,4(3), 215-242.
  • Özcan, U. ve Çağlar, H. (2020). “Müzede Aydınlatmanın Kullanıcı ve Eserler Açısından Değerlendirilmesi”, Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 18, 645-655.
  • Özkan, C. (2010). Böceklerle Ekoloji Eğitimi,Naz Önokul Anı Defteri. Ankara: Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Basımevi.
  • Özsavaş Uluçay, N. (2017). “Sanatın Mekanı ve Mekanın Sanatı”, İdil,36 (6), 2245- 2257.
  • Öztekin, O. A. (2014). Müze Kavramı ve Müze Yapılarının İç Mekânlarının İstanbul’dan Örneklerle İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Salderay, B. ve Çalımlı, Z. G. (2020). “Müze Kavramı, Süleyman Saim Tekcan ve Imogaİstanbul Grafik Sanatlar Müzesi”, Sanat & Tasarım Dergisi (STD), 26, 83-99.
  • Sekmen Becan, E. (2015). Çağdaş Sanat Müzeleri ve Medya İlişkisi: Ulusal Basında Müze Haberlerinin Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sekmen, E. (2012). “Postmodern Müzecilik Tercümleri”,İstanbul Bilgi Üniversitesi Sanat ve Kültür Yönetimi Lisansüstü Öğrenci Konferansı Bildiri Özetleri Kitabı, İstanbul.
  • Sezgin, M. ve Karaman, A. (2009). Müze Yönetimi ve Pazarlaması. Konya: Çizgi Kitabevi. Shaw, W. M. K. (2004). Osmanlı Müzeciliği. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Tzortzi, K. (2007). The Interaction Between Building Lagoutand Display Layout in Museums. Yayımlanmamış Doktora Tezi, University College of London Bartlett Faculty of the Built Environment, London.
  • Wilson, S. (2002). Information Arts: Intersections of Art, Science and Technology. Massachusetts: MIT Press.
  • Altunbaş, A. ve Özdemir, Ç. (2012). Kültür ve Turizm Bakanlığı.Web:https://teftis. ktb.gov.tr/Eklenti/4655,makale.pdf adresinden 13 Şubat 2019’da alınmıştır.
  • Evliyagil, M. (2019). Müze Evliyagil. Web: http://www.muzeevliyagil.com/tr adresinden13 Şubat 2019’da alınmıştır.
  • International Council of Museums (2006). ICOM Code of Ethics for Museums. Web: http://mmkd.org.tr/wp-content/uploads/2013/10/icom-muzeler-icin-etik-kurallari2. pdfadresinden 13 Şubat 2019’da alınmıştır.
  • İnternet: Müze Forum. Web: http://muzeforum.org/cms/tmp-anasayfa/…/çağdaş/müzecilik adresinden 13 Şubat 2019’da alınmıştır.
  • Wallace, M. (2013). Business Card to Business Plan: Branding Your Museum. Web: http://www.aam-us.org/pubs/webexclusive/branding.cf adresinden 13 Şubat 2019’da alınmıştır.
  • Yolal, M. ve Sökmen, S. (2017). Postmodern Müzecilik Anlayışı Müze Deneyimini Tamamen Değiştiriyor. Harward Business Review Türkiye, Haziran Sayısı. Web: https://hbrturkiye.com/dergi/postmodern-muzecilik-anlayisi-muze-deneyiminitamamen- degistiriyoradresinden 13 Şubat 2019’da alınmıştır.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Kalyoncuoğlu Bu kişi benim

Elif Güneş Bu kişi benim

İpek Memikoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Kalyoncuoğlu, M., Güneş, E., & Memikoğlu, İ. (2021). Çağdaş Sanat Müzesi Yapılarında İç Mekân Tasarımı: Müze Evliyagil Örneği. Sanat Ve Tasarım Dergisi(28), 279-300. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048667
AMA Kalyoncuoğlu M, Güneş E, Memikoğlu İ. Çağdaş Sanat Müzesi Yapılarında İç Mekân Tasarımı: Müze Evliyagil Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi. Aralık 2021;(28):279-300. doi:10.18603/sanatvetasarim.1048667
Chicago Kalyoncuoğlu, Merve, Elif Güneş, ve İpek Memikoğlu. “Çağdaş Sanat Müzesi Yapılarında İç Mekân Tasarımı: Müze Evliyagil Örneği”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 28 (Aralık 2021): 279-300. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048667.
EndNote Kalyoncuoğlu M, Güneş E, Memikoğlu İ (01 Aralık 2021) Çağdaş Sanat Müzesi Yapılarında İç Mekân Tasarımı: Müze Evliyagil Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 279–300.
IEEE M. Kalyoncuoğlu, E. Güneş, ve İ. Memikoğlu, “Çağdaş Sanat Müzesi Yapılarında İç Mekân Tasarımı: Müze Evliyagil Örneği”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 28, ss. 279–300, Aralık 2021, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1048667.
ISNAD Kalyoncuoğlu, Merve vd. “Çağdaş Sanat Müzesi Yapılarında İç Mekân Tasarımı: Müze Evliyagil Örneği”. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 (Aralık 2021), 279-300. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048667.
JAMA Kalyoncuoğlu M, Güneş E, Memikoğlu İ. Çağdaş Sanat Müzesi Yapılarında İç Mekân Tasarımı: Müze Evliyagil Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021;:279–300.
MLA Kalyoncuoğlu, Merve vd. “Çağdaş Sanat Müzesi Yapılarında İç Mekân Tasarımı: Müze Evliyagil Örneği”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 28, 2021, ss. 279-00, doi:10.18603/sanatvetasarim.1048667.
Vancouver Kalyoncuoğlu M, Güneş E, Memikoğlu İ. Çağdaş Sanat Müzesi Yapılarında İç Mekân Tasarımı: Müze Evliyagil Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021(28):279-300.