Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Max Ernst’ün 1921-1936 Yıllari Arası Sürrealist Eserlerinde Yapı-Bozum (Çözüm, Söküm) Varlığının Araştırılması

Yıl 2022, Sayı: 29, 219 - 233, 29.06.2022

Öz

Bu çalışma; Max Ernst’ün gerçeküstü eser örneklerinin yapıbozum ile ilişkisini biçim, anlam ve söylem bakımından
yorumlamayı ve tartışmayı amaçlamıştır. Bu bağlamda çalışma, hermeneutic desenine göre yürütülmüştür.
1921-1936 arası yıllara tarihlenen Max Ernst’e ait Kutsal Konuşma, Celebes, Pieta veya Geceleri Devrim,
Doğa Tarihinden, Loplop Çiçek Sunuyor ya da İnsansı Figür ve Deniz Kabuğu Çiçek, Orman ve Güneş, Çimlerin
Üzerinde Çimen isimli yedi gerçeküstü eser, çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak doküman
yöntemi kullanılmış, veriler kavram analiz ve eser inceleme yöntemleri ile çalışılmıştır. Ernst’ün ilgili eserlerindeki
başkalaşma olarak ifade edebileceğimiz değişim sonrası anlam ve görünüm, doğru bilinenle yer değiştirerek farklı
bir boyuta taşınmıştır. Biçim ve anlamın değişkenliği ile beraber uyguladığı disiplinler arası yapıbozumcu yaklaşımı,
kavramsal sanatla birlikte gelen postmodern yaklaşımların ilk örneklerinin olduğunu düşündürmüştür. Biçimleri
kendi içerisinde farklı anlamlara gelecek şekilde izleyiciye yeniden okutmasıyla sanatçının gerçeküstü eserlerinde
yapıbozum yaklaşımının var olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2018). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayınevi.
  • Aslan, R. (2016). “Max Ernst’ün Resimlerinde “Orman” İmgesi”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18. 1, 1-10.
  • Aytekin, S. (2020). Resim Sanatında Yaratıcı Bir Tavır Olarak Yapıbozum, Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Gadamer, H. G.(1989). Truthand Method. Translation by Joel Weinsheimer and Donald G. Marshall, New York. USA.
  • Gadamer, H. G. (2008). Hakikat ve Yöntem (çev. H. Arslan, İ. Yavuzcan). Ankara: Paradigma Yayınları.
  • Hodge, S. (2019). Sanatın Kısa Öyküsü. İstanbul: Hep Kitap Yayınevi.
  • Hopkins, D. (2004). Dada ve Gerçeküstücülük. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Küçükalkan, G. (2018). Derrida ve Yapısöküm. İstanbul: Arı Sanat Yayınevi.
  • Leroy, C. K. (2004). Gerçeküstücülük (çev. M.Tahsin Yalım), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Lynton, N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü (çev. C. Çapan, S. Öziş). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Passeron, R. (2000). Sürrealizm Sanat Ansiklopedisi (çev. S. Tansuğ), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Selvi, Y. (2014). “Feminist Teori ve Sanat Üzerine Derrida Etkisi”, İdil Dergisi, 3.11, 79-98.
  • Taşçıer, F. (2017). “Gadamer’in Diyalektik Hermeneutiği”, Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 4. 2, 37-52.
  • Turani, A. (2017). Dünya Sanat Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldız, K. (2019). Resim Sanatında Derrida Etkisi: Yapıbozum, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Samsun.
  • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Kaya

Tolga Şenol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Kaya, P., & Şenol, T. (2022). Max Ernst’ün 1921-1936 Yıllari Arası Sürrealist Eserlerinde Yapı-Bozum (Çözüm, Söküm) Varlığının Araştırılması. Sanat Ve Tasarım Dergisi(29), 219-233. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1137930
AMA Kaya P, Şenol T. Max Ernst’ün 1921-1936 Yıllari Arası Sürrealist Eserlerinde Yapı-Bozum (Çözüm, Söküm) Varlığının Araştırılması. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2022;(29):219-233. doi:10.18603/sanatvetasarim.1137930
Chicago Kaya, Pınar, ve Tolga Şenol. “Max Ernst’ün 1921-1936 Yıllari Arası Sürrealist Eserlerinde Yapı-Bozum (Çözüm, Söküm) Varlığının Araştırılması”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 29 (Haziran 2022): 219-33. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1137930.
EndNote Kaya P, Şenol T (01 Haziran 2022) Max Ernst’ün 1921-1936 Yıllari Arası Sürrealist Eserlerinde Yapı-Bozum (Çözüm, Söküm) Varlığının Araştırılması. Sanat ve Tasarım Dergisi 29 219–233.
IEEE P. Kaya ve T. Şenol, “Max Ernst’ün 1921-1936 Yıllari Arası Sürrealist Eserlerinde Yapı-Bozum (Çözüm, Söküm) Varlığının Araştırılması”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 29, ss. 219–233, Haziran 2022, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1137930.
ISNAD Kaya, Pınar - Şenol, Tolga. “Max Ernst’ün 1921-1936 Yıllari Arası Sürrealist Eserlerinde Yapı-Bozum (Çözüm, Söküm) Varlığının Araştırılması”. Sanat ve Tasarım Dergisi 29 (Haziran 2022), 219-233. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1137930.
JAMA Kaya P, Şenol T. Max Ernst’ün 1921-1936 Yıllari Arası Sürrealist Eserlerinde Yapı-Bozum (Çözüm, Söküm) Varlığının Araştırılması. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2022;:219–233.
MLA Kaya, Pınar ve Tolga Şenol. “Max Ernst’ün 1921-1936 Yıllari Arası Sürrealist Eserlerinde Yapı-Bozum (Çözüm, Söküm) Varlığının Araştırılması”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 29, 2022, ss. 219-33, doi:10.18603/sanatvetasarim.1137930.
Vancouver Kaya P, Şenol T. Max Ernst’ün 1921-1936 Yıllari Arası Sürrealist Eserlerinde Yapı-Bozum (Çözüm, Söküm) Varlığının Araştırılması. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2022(29):219-33.