Tasarım aktı, dönüştürücü bir eylem niteliği ile özne olarak mevcut insanı değil, yapay nesneler vasıtası
ile hedeflediği bir sonraki insan halini önceler. Kapitalist ekonominin rekabeti öncelemesi, endüstriyel
tasarımı giderek stratejik bir bileşen haline dönüştürmüş, tasarım kendi başına üründen evvel farklı
diyalektik anlar halinde özneyi öngören, belirleyen ve tasarlayan bir endüstri haline gelmiştir. Tasarım
ürününün oluşmasında öncelikle hedef insanın en azından söylem olarak üretilmesi ön koşuldur.
Bu çalışmada, tasarımda özne kavramı üzerinden, özne, nesne ve nesneleşme süreci, özne ve nesne
arasındaki diyalektik ilişki nedeniyle ortaya çıkan öznenin diyalektik anları tartışmaya açılmıştır. Çalışmada,
kendinde öznenin, hipotetik özne olarak ele alınışı, tasarım eylemi sırasında tasarımcı ile keşfeden öznenin
diyalog süreci ve tasarım nesnesi olarak hedef öznenin inşası aşama aşama değerlendirilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 30 |