Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA TASARIMI STRATEJİSİ OLARAK “DÖNGÜSEL MODA TASARIMI” H&M İŞ MODELİ ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 33, 93 - 118, 01.06.2024
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1250423

Öz

Sürdürülebilirliğin temel amacı doğanın varlığını devam ettirmesidir. Bu doğrultuda sürdürülebilir moda tasarımı, moda üretiminde doğaya daha az zarar verilmesini sağlamayı hedeflemektedir. Günümüz doğrusal moda üretim sistemleri, yap-kullan-at bakış açısına sahiptir. Doğrusal ekonomi sistemine alternatif olarak geliştirilen döngüsel ekonomi sistemi ile sürdürülebilir bir iş modeli yaklaşımı geliştirilmiştir. Moda endüstrisinde, döngüsel ekonomi yaklaşımı hammadde temini, tasarım, üretim ve kullanıcı sonrası hizmetlerini içeren geniş bir süreci kapsamaktadır.
Bu araştırmada olay incelemesi yöntemi ile H&M döngüsellik yaklaşımı incelenmiştir. Bu kapsamda ikincil veriler kullanılarak firmanın üretim süreci döngüsel moda tasarımı çerçevesinde incelenmektedir. H&M’in Döngüsel moda tasarımı, ürün planlama ve tasarım evresi ile başlamakta ve tüketici sonrası atıkların azaltılmasına yönelik stratejilerle sona ermektedir. H&M Grubunun, döngüsel ekonomi yaklaşımı ile geliştirdiği iş modeli ile tasarım ve üretim evrelerinde nelere dikkat ettiği incelenmiştir. H&M tasarım stratejileri detaylıca araştırılmış ve H&M grubunun alt giyim markaları olan Arket, Monki ve Weekday’in döngüsel moda tasarımı ile üretilmiş giysi tasarımları incelenmiştir. Seri üretim yapan firmalar döngüsel moda tasarım stratejisi doğrultusunda giysi tasarımları yapmalı ve tüketici satış sonrası hizmetleri bu süreci benimseyerek planlanmalıdır.

Kaynakça

  • Abernathy, F. H., Dunlop, J. T., Hammond, J. H. & Weil, D. (1999). A stitch in time. Lean retailing and the transformation of manufacturing - Lessons from the apparel and textile industries. New York & Oxford: Oxford University Press.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Atalay Onur, D. (2020). “Moda tasarımında döngüsel ekonomi kavramı ve farklı tasarım seviyelerinde benimsenen stratejiler”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 10 (1), 24-40. DOI: 10.20488/sanattasarim.828900
  • Atay Polat, M. ve Çuhadar Özpolat, P. (2022). Circular economy: A comparative and empirical investigation on Turkey and the EU, Özpolat A. ve Nakıpoğlu Özsoy F. (Ed.), In Circular economy in the framework of sustainable development policy, (s.1-34), Özgür Yayınları.
  • Black, S. (2008). Eco-chic the fashion paradox. London: Black Dog Publishing.
  • Brown, S. (2010). Eco fashion. London, United Kingdom: Laurence King Publishing Ltd.
  • Brundtland, G. H. (20 March 1987). Report of the world commission on environment and development: Our common future. Oslo.
  • Caradonna, J. L. (2014). Sustainability a history. Oxford: Oxford University Press.
  • Chapman, J. (2012). Emotionally durable design: Objects, experiences and empathy. New York: Routledge.
  • Clark, H. (2008). “Slow+ fashion-an oxymoron-or a promise for the future...?”, Fashion Theory, 12, 427-446.
  • Claudio, L. (2007). “Waste couture: Environmental impact of the clothing industry”, Environmental Health Perspectives. 115. A448-54. 10.1289/ehp.115-a44
  • Cooklin, G. (1997). Garment technology for fashion designers. Oxford: Blackwellsciences.
  • Corona, B., Shen, L., Reike, D., Carreón, J. R., & Worrell, E. (2019). “Towards sustainable development through the circular economy - A review and critical assessment on current circularity metrics.” In Resources, Conservation and Recycling, 151, 104498, 1-15 https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2019.104498
  • Dall’Orsoletta, F. & Matthews, B. (2021). Material footprint and Its role in agenda 2030. Leal Filho, W., Azul, A.M., Brandli, L., Lange Salvia, A., Wall, T. (Ed.), In Decent work and economic growth. Encyclopedia of the UN sustainable development goals. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95867-5_73
  • Enes, E. (2021). “Sıfır atık moda tasarımı ve yapboz, mozaik ve çıkarma kesim yöntemlerinin incelenmesi”, STAR Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 2(2), 116-128.
  • Enes, E., ve Binboğa, E. B. (2021). “Atık kot giysilerden ileri dönüşüm yöntemi ile sanat eseri oluşturulması: Deniz Sağdıç’ın portre çalışmalarının incelenmesi”, Art-E, 14(28), 882-901.
  • Fletcher, K. (2008). Sustainable fashion & textiles. London: Earthscan Ltd.
  • Fletcher, K. (2017). “Exploring demand reduction through design, durability and ‘usership’of fashion clothes”, Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 375(2095), 20160366.
  • Fletcher, K. & Grose, L. (2011). Fashion & sustainability design for change. London: Laurence King Publishing Ltd.
  • Fura, B., Stec, M. & Miś, T. (2020). “Statistical evaluation of the level of development of circular economy in European Union member countries”, Energies, 13, 1-23. Gardetti, M.A. (2019). “Introduction and the concept of circular economy”, Muthu, Subramanian Senthilkannan (Ed.) In Circular Economy in textiles and apparel, (pp.1-11) Woodhead Publishing. Gwilt, A. (2011). Producing sustainable fashion: The points for positive ıntervention by the fashion designer. T. R. Alison Gwilt, & T. R. Alison Gwilt (Ed.), In Shaping sustainable fashion changing the eay we make and use clothes (pp. 59-74). Earthscan.
  • Jia, F., Yin, S., Chen, L. & Chen, X., (2020). “The circular economy in the textile and apparel industry: a systematic literature review” , Journal of Clean Production, 259, 120728. https://doi. org/10.1016/j.jclepro.2020.120728.
  • Hassan, M. K., Saraç, M. & Alam, A. W. (2020). Circular economy, sustainable development, and the role of Islamic finance. Saraç, M. ve Hassan, K.M. (Ed.) In Islamic perspective for sustainable financial system, DOI: 10.26650/B/SS10.2020.017.01.
  • H&M. (2015). H&M Conscious Actions Sustainability Report 2015.
  • Karell, E. (2013). Planned continuity – Multi-life garments through modular structures & supplemental services. K. Niinimäki (Ed.), Sustainable fashion: New approaches. Aalto University publication series. Ki, C. W., Park, S. & Ha‐Brookshire, J. E. (2021). “Toward a circular economy: Understanding consumers' moral stance on corporations' and individuals' responsibilities in creating a circular fashion economy”, Business Strategy and the Environment, 30(2), 1121-1135.
  • Matthews, B. & Ross, L. (2010). Research methods a practical guide for the social sciences. Lombarda, Italy: Pearson Education.
  • McDonough, W. & Braungart, M. (2002). Remaking the way we make things cradle to cradle. New York: North Point Press.
  • Mclennan, J. F. (2004). The philosophy of sustainable design. Canada: Ecotone Design Publishing Company.
  • McQuillan, H. (2011). Zero-waste design practice: Strategies and risk taking for garment design. T. R. Alison Gwilt, & T. R. Alison Gwilt (Ed.) In Shaping sustainable fashion changing the way we make and use clothes (pp. 83-98). Earthscan.
  • Şen, A., (2008). “The US fashion industry: a supply chain review”, Int. J. Prod. Econ. 114, 571–593. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2007.05.022.
  • Rissanen, T. (2008). Creating fashion without the creation of fabric waste. J.H. Connie U Ulasewicz (Ed.), In Sustainable fashion: Why now? A conversation exploring issues, practices, and possibilities (pp. 184-206). Fairchild Books.
  • Türkmen, M. A., ve Kiliç, F. (2020). “Sürdürülebilir kalkınma anlayışına yönelik döngüsel ekonomi modeli”, Third Sector Social Economic Review, 55(4), 2538-2556.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Internet Kaynakları
  • Arket, (2022) Arket Sustainability Fact Sheet, https://www.arket.com/en_gbp/about/sustainability-fact-sheet.html 21 Aralık 2022’de alınmıştır.
  • Arket, (2023) Arket Pachwork Denim. https://www.arket.com/en_gbp/women/c/patchwork-denim.html 16 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Ecochic Design Award, (2022). Building a Sustainable Fashion Business. https://static1.squarespace.com/static/582d0d16440243165eb756db/t/585b4454e3df282d7b36341c/1482376288833/LEARN_Business_ENG_2015.pdf 09 Şubat 2023’de alınmıştır.
  • Ellen MacArthur Foundation, 2017. A New Textiles Economy: Redesigning Fashion's Future. https://archive.ellenmacarthurfoundation.org/explore/fashion-and-the-circular-economy 16 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Ellen MacArthur Foundation, (2023a), https://ellenmacarthurfoundation.org/topics/fashion/overview adresinden alındı 10 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Ellen MacArthur Foundation (2023b). Circular Economy Introduction. https://ellenmacarthurfoundation.org/topics/circular-economy-introduction/overview 11 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • H&M. (2006). Hennes & Maurits 1 December 2005-30 November 2006 Full year report.https://hmgroup.com/content/dam/hmgroup/groupsite/documents/en/cision/2006/596196_en.pdf 16 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • H&M (2023a). Lets Choose the loop. https://www2.hm.com/tr_tr/sustainability-at-hm/our-work/close-the-loop.html 12 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • H&M (2023b) Circulator. https://www2.hm.com/tr_tr/sustainability-at-hm/our-work/close-the-loop/circulator.html 12 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • H&M Group (2023a) Circularity. https://hmgroup.com/sustainability/circularity-and-climate/circularity/ 12 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • H&M Group (2023b) Circulator Guide. https://hmgroup.com/wp-content/uploads/2021/11/Circulator_Guide_v1.0.pdf 14 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Monki, (2023a) Oversized puffer jacket with hood. https://www.monki.com/en_gbp/clothing/coats-jackets/puffer-jackets/product.oversized-puffer-jacket-with-hood-beige.1007072003.html 16 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Monki, (2023b). Circularity. https://www.monki.com/en_gbp/about-monki/transparency/circularity.html 26 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Santander, (2023). Linear and circular economies: What are they and what’s the difference? https://www.santander.com/en/stories/linear-and-circular-economies-what-are-they-and-whats-the-difference 3 Şubat 2023’de alınmıştır.
  • Weekday (2023). The Body Scan Jeans. https://www.weekday.com/en_gbp/blog-article/sustainability/w/body-scan-jeans.html 27 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1. Ecochic Design Award, (2022). Building a Sustainable Fashion Business. https://static1.squarespace.com/static/582d0d16440243165eb756db/t/585b4454e3df282d7b36341c/1482376288833/LEARN_Business_ENG_2015.pdf adresinden alındı (Erişim Tarihi.: 09.02.2023)
  • Görsel 2. Santander, (2023). Linear and Circular Economies: What are they and what’s the difference? https://www.santander.com/en/stories/linear-and-circular-economies-what-are-they-and-whats-the-difference 3 Şubat 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 3. H&M Group (2023a) Circularity. https://hmgroup.com/sustainability/circularity-and-climate/circularity/ 12 Ocak 2023’de alınmıştır. H&M Group (2023b) Circulator Guide. https://hmgroup.com/wp-content/uploads/2021/11/Circulator_Guide_v1.0.pdf 12 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 4. H&M Group (2023b) Circulator Guide. https://hmgroup.com/wp-content/uploads/2021/11/Circulator_Guide_v1.0.pdf 14 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 5. H&M Group (2023b) Circulator Guide. https://hmgroup.com/wp-content/uploads/2021/11/Circulator_Guide_v1.0.pdf 14 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 6. Arket, (2023) Arket Pachwork Denim. https://www.arket.com/en_gbp/women/c/patchwork-denim.html 16 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 7. Monki, (2023a) Oversized Puffer Jacket with Hood. https://www.monki.com/en_gbp/clothing/coats-jackets/puffer-jackets/product.oversized-puffer-jacket-with-hood-beige.1007072003.html 16 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 8. Weekday (2023). The Body Scan Jeans. https://www.weekday.com/en_gbp/blog-article/sustainability/w/body-scan-jeans.html 27 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 9. Weekday (2023). The Body Scan Jeans. https://www.weekday.com/en_gbp/blog-article/sustainability/w/body-scan-jeans.html 27 Ocak 2023’de alınmıştır.
Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 33, 93 - 118, 01.06.2024
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1250423

Öz

Kaynakça

  • Abernathy, F. H., Dunlop, J. T., Hammond, J. H. & Weil, D. (1999). A stitch in time. Lean retailing and the transformation of manufacturing - Lessons from the apparel and textile industries. New York & Oxford: Oxford University Press.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Atalay Onur, D. (2020). “Moda tasarımında döngüsel ekonomi kavramı ve farklı tasarım seviyelerinde benimsenen stratejiler”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 10 (1), 24-40. DOI: 10.20488/sanattasarim.828900
  • Atay Polat, M. ve Çuhadar Özpolat, P. (2022). Circular economy: A comparative and empirical investigation on Turkey and the EU, Özpolat A. ve Nakıpoğlu Özsoy F. (Ed.), In Circular economy in the framework of sustainable development policy, (s.1-34), Özgür Yayınları.
  • Black, S. (2008). Eco-chic the fashion paradox. London: Black Dog Publishing.
  • Brown, S. (2010). Eco fashion. London, United Kingdom: Laurence King Publishing Ltd.
  • Brundtland, G. H. (20 March 1987). Report of the world commission on environment and development: Our common future. Oslo.
  • Caradonna, J. L. (2014). Sustainability a history. Oxford: Oxford University Press.
  • Chapman, J. (2012). Emotionally durable design: Objects, experiences and empathy. New York: Routledge.
  • Clark, H. (2008). “Slow+ fashion-an oxymoron-or a promise for the future...?”, Fashion Theory, 12, 427-446.
  • Claudio, L. (2007). “Waste couture: Environmental impact of the clothing industry”, Environmental Health Perspectives. 115. A448-54. 10.1289/ehp.115-a44
  • Cooklin, G. (1997). Garment technology for fashion designers. Oxford: Blackwellsciences.
  • Corona, B., Shen, L., Reike, D., Carreón, J. R., & Worrell, E. (2019). “Towards sustainable development through the circular economy - A review and critical assessment on current circularity metrics.” In Resources, Conservation and Recycling, 151, 104498, 1-15 https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2019.104498
  • Dall’Orsoletta, F. & Matthews, B. (2021). Material footprint and Its role in agenda 2030. Leal Filho, W., Azul, A.M., Brandli, L., Lange Salvia, A., Wall, T. (Ed.), In Decent work and economic growth. Encyclopedia of the UN sustainable development goals. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95867-5_73
  • Enes, E. (2021). “Sıfır atık moda tasarımı ve yapboz, mozaik ve çıkarma kesim yöntemlerinin incelenmesi”, STAR Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 2(2), 116-128.
  • Enes, E., ve Binboğa, E. B. (2021). “Atık kot giysilerden ileri dönüşüm yöntemi ile sanat eseri oluşturulması: Deniz Sağdıç’ın portre çalışmalarının incelenmesi”, Art-E, 14(28), 882-901.
  • Fletcher, K. (2008). Sustainable fashion & textiles. London: Earthscan Ltd.
  • Fletcher, K. (2017). “Exploring demand reduction through design, durability and ‘usership’of fashion clothes”, Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 375(2095), 20160366.
  • Fletcher, K. & Grose, L. (2011). Fashion & sustainability design for change. London: Laurence King Publishing Ltd.
  • Fura, B., Stec, M. & Miś, T. (2020). “Statistical evaluation of the level of development of circular economy in European Union member countries”, Energies, 13, 1-23. Gardetti, M.A. (2019). “Introduction and the concept of circular economy”, Muthu, Subramanian Senthilkannan (Ed.) In Circular Economy in textiles and apparel, (pp.1-11) Woodhead Publishing. Gwilt, A. (2011). Producing sustainable fashion: The points for positive ıntervention by the fashion designer. T. R. Alison Gwilt, & T. R. Alison Gwilt (Ed.), In Shaping sustainable fashion changing the eay we make and use clothes (pp. 59-74). Earthscan.
  • Jia, F., Yin, S., Chen, L. & Chen, X., (2020). “The circular economy in the textile and apparel industry: a systematic literature review” , Journal of Clean Production, 259, 120728. https://doi. org/10.1016/j.jclepro.2020.120728.
  • Hassan, M. K., Saraç, M. & Alam, A. W. (2020). Circular economy, sustainable development, and the role of Islamic finance. Saraç, M. ve Hassan, K.M. (Ed.) In Islamic perspective for sustainable financial system, DOI: 10.26650/B/SS10.2020.017.01.
  • H&M. (2015). H&M Conscious Actions Sustainability Report 2015.
  • Karell, E. (2013). Planned continuity – Multi-life garments through modular structures & supplemental services. K. Niinimäki (Ed.), Sustainable fashion: New approaches. Aalto University publication series. Ki, C. W., Park, S. & Ha‐Brookshire, J. E. (2021). “Toward a circular economy: Understanding consumers' moral stance on corporations' and individuals' responsibilities in creating a circular fashion economy”, Business Strategy and the Environment, 30(2), 1121-1135.
  • Matthews, B. & Ross, L. (2010). Research methods a practical guide for the social sciences. Lombarda, Italy: Pearson Education.
  • McDonough, W. & Braungart, M. (2002). Remaking the way we make things cradle to cradle. New York: North Point Press.
  • Mclennan, J. F. (2004). The philosophy of sustainable design. Canada: Ecotone Design Publishing Company.
  • McQuillan, H. (2011). Zero-waste design practice: Strategies and risk taking for garment design. T. R. Alison Gwilt, & T. R. Alison Gwilt (Ed.) In Shaping sustainable fashion changing the way we make and use clothes (pp. 83-98). Earthscan.
  • Şen, A., (2008). “The US fashion industry: a supply chain review”, Int. J. Prod. Econ. 114, 571–593. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2007.05.022.
  • Rissanen, T. (2008). Creating fashion without the creation of fabric waste. J.H. Connie U Ulasewicz (Ed.), In Sustainable fashion: Why now? A conversation exploring issues, practices, and possibilities (pp. 184-206). Fairchild Books.
  • Türkmen, M. A., ve Kiliç, F. (2020). “Sürdürülebilir kalkınma anlayışına yönelik döngüsel ekonomi modeli”, Third Sector Social Economic Review, 55(4), 2538-2556.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Internet Kaynakları
  • Arket, (2022) Arket Sustainability Fact Sheet, https://www.arket.com/en_gbp/about/sustainability-fact-sheet.html 21 Aralık 2022’de alınmıştır.
  • Arket, (2023) Arket Pachwork Denim. https://www.arket.com/en_gbp/women/c/patchwork-denim.html 16 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Ecochic Design Award, (2022). Building a Sustainable Fashion Business. https://static1.squarespace.com/static/582d0d16440243165eb756db/t/585b4454e3df282d7b36341c/1482376288833/LEARN_Business_ENG_2015.pdf 09 Şubat 2023’de alınmıştır.
  • Ellen MacArthur Foundation, 2017. A New Textiles Economy: Redesigning Fashion's Future. https://archive.ellenmacarthurfoundation.org/explore/fashion-and-the-circular-economy 16 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Ellen MacArthur Foundation, (2023a), https://ellenmacarthurfoundation.org/topics/fashion/overview adresinden alındı 10 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Ellen MacArthur Foundation (2023b). Circular Economy Introduction. https://ellenmacarthurfoundation.org/topics/circular-economy-introduction/overview 11 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • H&M. (2006). Hennes & Maurits 1 December 2005-30 November 2006 Full year report.https://hmgroup.com/content/dam/hmgroup/groupsite/documents/en/cision/2006/596196_en.pdf 16 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • H&M (2023a). Lets Choose the loop. https://www2.hm.com/tr_tr/sustainability-at-hm/our-work/close-the-loop.html 12 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • H&M (2023b) Circulator. https://www2.hm.com/tr_tr/sustainability-at-hm/our-work/close-the-loop/circulator.html 12 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • H&M Group (2023a) Circularity. https://hmgroup.com/sustainability/circularity-and-climate/circularity/ 12 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • H&M Group (2023b) Circulator Guide. https://hmgroup.com/wp-content/uploads/2021/11/Circulator_Guide_v1.0.pdf 14 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Monki, (2023a) Oversized puffer jacket with hood. https://www.monki.com/en_gbp/clothing/coats-jackets/puffer-jackets/product.oversized-puffer-jacket-with-hood-beige.1007072003.html 16 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Monki, (2023b). Circularity. https://www.monki.com/en_gbp/about-monki/transparency/circularity.html 26 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Santander, (2023). Linear and circular economies: What are they and what’s the difference? https://www.santander.com/en/stories/linear-and-circular-economies-what-are-they-and-whats-the-difference 3 Şubat 2023’de alınmıştır.
  • Weekday (2023). The Body Scan Jeans. https://www.weekday.com/en_gbp/blog-article/sustainability/w/body-scan-jeans.html 27 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1. Ecochic Design Award, (2022). Building a Sustainable Fashion Business. https://static1.squarespace.com/static/582d0d16440243165eb756db/t/585b4454e3df282d7b36341c/1482376288833/LEARN_Business_ENG_2015.pdf adresinden alındı (Erişim Tarihi.: 09.02.2023)
  • Görsel 2. Santander, (2023). Linear and Circular Economies: What are they and what’s the difference? https://www.santander.com/en/stories/linear-and-circular-economies-what-are-they-and-whats-the-difference 3 Şubat 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 3. H&M Group (2023a) Circularity. https://hmgroup.com/sustainability/circularity-and-climate/circularity/ 12 Ocak 2023’de alınmıştır. H&M Group (2023b) Circulator Guide. https://hmgroup.com/wp-content/uploads/2021/11/Circulator_Guide_v1.0.pdf 12 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 4. H&M Group (2023b) Circulator Guide. https://hmgroup.com/wp-content/uploads/2021/11/Circulator_Guide_v1.0.pdf 14 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 5. H&M Group (2023b) Circulator Guide. https://hmgroup.com/wp-content/uploads/2021/11/Circulator_Guide_v1.0.pdf 14 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 6. Arket, (2023) Arket Pachwork Denim. https://www.arket.com/en_gbp/women/c/patchwork-denim.html 16 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 7. Monki, (2023a) Oversized Puffer Jacket with Hood. https://www.monki.com/en_gbp/clothing/coats-jackets/puffer-jackets/product.oversized-puffer-jacket-with-hood-beige.1007072003.html 16 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 8. Weekday (2023). The Body Scan Jeans. https://www.weekday.com/en_gbp/blog-article/sustainability/w/body-scan-jeans.html 27 Ocak 2023’de alınmıştır.
  • Görsel 9. Weekday (2023). The Body Scan Jeans. https://www.weekday.com/en_gbp/blog-article/sustainability/w/body-scan-jeans.html 27 Ocak 2023’de alınmıştır.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Enes 0000-0001-5411-2989

Erken Görünüm Tarihi 20 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Enes, E. (2024). SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA TASARIMI STRATEJİSİ OLARAK “DÖNGÜSEL MODA TASARIMI” H&M İŞ MODELİ ÖRNEĞİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(33), 93-118. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1250423
AMA Enes E. SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA TASARIMI STRATEJİSİ OLARAK “DÖNGÜSEL MODA TASARIMI” H&M İŞ MODELİ ÖRNEĞİ. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2024;1(33):93-118. doi:10.18603/sanatvetasarim.1250423
Chicago Enes, Esra. “SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA TASARIMI STRATEJİSİ OLARAK ‘DÖNGÜSEL MODA TASARIMI’ H&M İŞ MODELİ ÖRNEĞİ”. Sanat Ve Tasarım Dergisi 1, sy. 33 (Haziran 2024): 93-118. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1250423.
EndNote Enes E (01 Haziran 2024) SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA TASARIMI STRATEJİSİ OLARAK “DÖNGÜSEL MODA TASARIMI” H&M İŞ MODELİ ÖRNEĞİ. Sanat ve Tasarım Dergisi 1 33 93–118.
IEEE E. Enes, “SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA TASARIMI STRATEJİSİ OLARAK ‘DÖNGÜSEL MODA TASARIMI’ H&M İŞ MODELİ ÖRNEĞİ”, Sanat ve Tasarım Dergisi, c. 1, sy. 33, ss. 93–118, 2024, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1250423.
ISNAD Enes, Esra. “SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA TASARIMI STRATEJİSİ OLARAK ‘DÖNGÜSEL MODA TASARIMI’ H&M İŞ MODELİ ÖRNEĞİ”. Sanat ve Tasarım Dergisi 1/33 (Haziran 2024), 93-118. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1250423.
JAMA Enes E. SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA TASARIMI STRATEJİSİ OLARAK “DÖNGÜSEL MODA TASARIMI” H&M İŞ MODELİ ÖRNEĞİ. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2024;1:93–118.
MLA Enes, Esra. “SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA TASARIMI STRATEJİSİ OLARAK ‘DÖNGÜSEL MODA TASARIMI’ H&M İŞ MODELİ ÖRNEĞİ”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, c. 1, sy. 33, 2024, ss. 93-118, doi:10.18603/sanatvetasarim.1250423.
Vancouver Enes E. SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA TASARIMI STRATEJİSİ OLARAK “DÖNGÜSEL MODA TASARIMI” H&M İŞ MODELİ ÖRNEĞİ. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2024;1(33):93-118.