Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanayi Devrimi Sonrası Görsel İletişimde Yenilik ve Değişim: Peter Behrens’in Modern Tasarım Mirası

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 34, 279 - 300, 01.12.2024
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1519723

Öz

Görsel iletişim tarihi; sosyolojik, psikolojik, ekonomik ve kültürel değişimlerden sıklıkla etkilenmiştir. 18. yüzyılın sonlarında Sanayi Devrimi, sanayi ve tasarımın yakınlaşmasına neden olmuş, bu da iş birliğine dayalı üretim ve tüketim süreçlerine yol açmıştır. Bu bağlamda sanayi ve tasarımın estetik ve işlev kaygılarıyla birbirine yakınlaşması yeni bir tasarımcı profilinin oluşmasına neden olmuştur. Peter Behrens, bu yeni profilin en önemli temsilcilerinden biri olarak kabul edilmektedir. Bu araştırmada Peter Behrens odağında Sanayi Devrimi’nin Avrupa’da görsel iletişim tasarımına etkileri ve modern tasarım anlayışının sanayileşme süreciyle ilişkisi incelenmiştir. Bu çerçevede Behrens’in AEG için yaptığı tasarımlar, modern tasarım anlayışı odağında analiz edilmiş, Behrens’in eğitim süreci, fikirsel arka planı, Avrupa'nın siyasi, iktisadi ve içtimai değişimi ve tasarım dili bütüncül bir yaklaşımla ele alınarak, daha nitelikli ve derin bir şekilde anlaşılması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • AEG Metalldraht-Lampe. (t. y.). Fellowsden. https://www.redbubble.com/shop/ap/36652249
  • Ambrose, G. & Harris, P. (2009). Thefundamentals of graphicdesign. AVA Publishing SA
  • Aynsley, J. (2004). Pioneers of Modern Graphic Design: A Complete History. London.
  • Becer, E. (2016). Modern Sanat ve Yeni Tipografi. Dost Kitabevi
  • Bochenski, J. M. (2020). Çağdaş Avrupa Felsefesi. Fol Kitap.
  • Dafont. (t.y.). Behrensschrift. Dafont. https://www.dafont.com/behrensschrift.font
  • Design Index. (t. y.). Peter Behrens. Design Index. https://www.designindex.org/designers/design/peter-behrens.html
  • Design is Fine. (t. y.). Peter Behrens, BehrensAntiqua, Initials, 1907. Design is Fine. History is Mine. https://www.design-is-fine.org/post/94829856794/peter-behrens-behrens-antiqua-initials-1907
  • Drucker, J., &McVarish, E. (2009). Graphicdesignhistory: A criticalguide. PearsonPrenticeHall.
  • Giddens, A. (1994). Modernliğin Sıkıntıları, Ayrıntı Yayınları.
  • Giddens, A. (2012). Sosyoloji. Kırmızı Yayınları
  • Graver, A., &Jura, B. (2012). Best practicesforgraphicdesigners, gridsandpagelayouts: An essentialguideforunderstandingandapplyingpagedesignprinciples. RockportPublishers.
  • Heller, S. &Chwast, S. (1988). Graphic Style: FromVictorianto Post-Modern. London, PushpinEditions.
  • Hollis, R. (1997). Graphicdesign: a concisehistory.Thamesand Hudson
  • Kline, R. R. (1986). Industriekultur: Peter Behrensandthe AEG, 1907–1914 byTilmannBuddensieg. TechnologyandCulture, 27(1), 172-173.
  • Margolin, V. (2017). World History of Design (World War I to World War II). Bloomsbury Publishing.
  • Meggs, P. B., &Purvis, A. W. (2012). Meggs' history of graphicdesign. John Wiley&Sons.
  • Snyder, S. L. (2023, October 25). modernity. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/modernity
  • Ülken, H. Z. (2020). Yeni Zamanlar Felsefesi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • White, A. W. (2011). Theelements of graphicdesign: space, unity, pagearchitecture, andtype. Skyhorse Publishing, Inc.
  • Whitehead, A.N. (2018). Bilim ve Modern Dünya. Öteki Yayınevi
  • Wiesner-Hanks, M. E. (2022). Kısa Dünya Tarihi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1: https://www.britannica.com/biography/Peter-Behrens(Erişim Tarihi: 01. 06. 2024)
  • Görsel 2:https://www.designindex.org/designers/design/peter-behrens.html(Erişim Tarihi: 01. 06. 2024)
  • Görsel 3:https://www.design-is-fine.org/post/94829856794/peter-behrens-behrens-antiqua-initials-1907(Erişim Tarihi: 01. 06. 2024)
  • Görsel 4: https://www.dafont.com/behrensschrift.font(Erişim Tarihi: 01. 06. 2024)
  • Görsel 5:https://www.wga.hu/support/viewer_m/z.html (Erişim Tarihi: 01. 06. 2024)
  • Görsel 6: https://smarthistory.org/peter-behrens-turbine-factory/(Erişim Tarihi: 01. 06. 2024)
  • Görsel 7:https://www.redbubble.com/shop/ap/36652249 (Erişim Tarihi: 01. 06. 2024)
  • İNTERNET KAYNAKÇASI
  • EncyclopaediaBritannica. (t. y.). Peter Behrens. EncyclopaediaBritannica. https://www.britannica.com/biography/Peter-Behrens
  • Smarthistory. (2017, Mart 9). Peter Behrens, TurbineFactory. Smarthistory. https://smarthistory.org/peter-behrens-turbine-factory/
  • Web Gallery of Art. (t. y.). Peter Behrens: Turbinefactory. Web Gallery of Art. https://www.wga.hu/html_m/b/behrens/2aeg7.html
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Enes Şahin 0000-0002-7908-7983

Erken Görünüm Tarihi 27 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 24 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Şahin, M. E. (2024). Sanayi Devrimi Sonrası Görsel İletişimde Yenilik ve Değişim: Peter Behrens’in Modern Tasarım Mirası. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 2(34), 279-300. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1519723
AMA Şahin ME. Sanayi Devrimi Sonrası Görsel İletişimde Yenilik ve Değişim: Peter Behrens’in Modern Tasarım Mirası. Sanat ve Tasarım Dergisi. Aralık 2024;2(34):279-300. doi:10.18603/sanatvetasarim.1519723
Chicago Şahin, Muhammet Enes. “Sanayi Devrimi Sonrası Görsel İletişimde Yenilik Ve Değişim: Peter Behrens’in Modern Tasarım Mirası”. Sanat Ve Tasarım Dergisi 2, sy. 34 (Aralık 2024): 279-300. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1519723.
EndNote Şahin ME (01 Aralık 2024) Sanayi Devrimi Sonrası Görsel İletişimde Yenilik ve Değişim: Peter Behrens’in Modern Tasarım Mirası. Sanat ve Tasarım Dergisi 2 34 279–300.
IEEE M. E. Şahin, “Sanayi Devrimi Sonrası Görsel İletişimde Yenilik ve Değişim: Peter Behrens’in Modern Tasarım Mirası”, Sanat ve Tasarım Dergisi, c. 2, sy. 34, ss. 279–300, 2024, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1519723.
ISNAD Şahin, Muhammet Enes. “Sanayi Devrimi Sonrası Görsel İletişimde Yenilik Ve Değişim: Peter Behrens’in Modern Tasarım Mirası”. Sanat ve Tasarım Dergisi 2/34 (Aralık 2024), 279-300. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1519723.
JAMA Şahin ME. Sanayi Devrimi Sonrası Görsel İletişimde Yenilik ve Değişim: Peter Behrens’in Modern Tasarım Mirası. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2024;2:279–300.
MLA Şahin, Muhammet Enes. “Sanayi Devrimi Sonrası Görsel İletişimde Yenilik Ve Değişim: Peter Behrens’in Modern Tasarım Mirası”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, c. 2, sy. 34, 2024, ss. 279-00, doi:10.18603/sanatvetasarim.1519723.
Vancouver Şahin ME. Sanayi Devrimi Sonrası Görsel İletişimde Yenilik ve Değişim: Peter Behrens’in Modern Tasarım Mirası. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2024;2(34):279-300.