Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Marka Tasarımı Açısından Mitolojinin Grafik Tasarım Ürünü Olan Logolara Yansımaları ve Göstergebilim (Semiyotik) Açısından İncelenmesi

Yıl 2025, Sayı: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 85 - 108, 22.05.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1520759

Öz

Mitoloji çağlar boyu nesilden nesile aktarılarak geçmişten günümüze değin varlığını sürdürmüştür. Bu araştırmanın amacı, mitolojiden esinlenilerek tasarlanmış logoları göstergebilim (semiyotik) açısından incelemektir. Araştırma literatür taramasına ve verilerin göstergebilimsel açıdan betimsel analizine dayanmaktadır. Tarih boyunca resim ve heykel gibi sanat ürünlerinde mitolojiden sıklıkla yararlanıldığı bilinmektedir. Mitoloji gerçekle alakası olmayan akıl almaz hikayeler anlatsa da sadece plastik sanatlar açısından resim ve heykel sanatına konu olmamış, günümüz tasarım anlayışı doğrultusunda çeşitli hikayeleri konu alan grafik tasarım ürünü olan logolara ve logolara bağlı olarak amblem ve logotype tasarımlarına da konu olduğu görülmektedir. Çalışmanın sonucunda, kurumsal firmaların mitolojiden yararlanarak ortaya çıkarmış olduğu logolarına bağlı olarak, amblem ve logotype kullanımlarının kurumsallaşma sürecinde etkili bir rol oynadığı ve önemli markaların marka tasarımlarının, mitolojiden esinlenilen logolardan oluşturulduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Markalara ait logoların göstergebilim (semiyotik) açıdan incelenmesi üzerine ise kendi içinde bütünlük sağlayan, tek renk ya da iki renk, sade, dikkat çekici ve akılda kalıcılığı yüksek logo, amblem ve logotype tasarımlarının kullanıldığı sonucu ortaya çıkmıştır.

Etik Beyan

Yok

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2013). Yaratıcı Tasarımın Temelleri. (Çeviren: Adnan Tepecik, Murat Devrim Atılgan), İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2017a). Görsel Tipografi Sözlüğü. (Çeviren: Bengisu Bayrak), 2. Basım, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2017b). Grafik Tasarımın Temelleri. (Çeviren: Mehmet Emir Uslu), 2. Basım, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2019). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. (Çeviren: Bilge Barhana), 3. Basım, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Bilgiç, A. T. (2013). Dünya Mitolojileri Sözlüğü. Ankara: Barış Kitabevi.
  • Barthes, R. (1973). Mythologies, London: Paladin. (Aktaran: Fiske, J., 1990). Introduction to Communication Studies. 2nd Edition, London: ROUTLEDGE, Taylor & Francis Group.
  • Elden, M. ve Okat Özdem, Ö. (2015). Reklamda Görsel Tasarım, Yaratıcılık ve Sanat, İstanbul: Say Yayınları.
  • Erhat, A. (2015). Mitoloji Sözlüğü, 23. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ertan, G. ve Sansarcı, E. (2016). Görsel sanatlar da anlam ve algı. (Editör: Ali Tekin Çam), İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Fishel, C., ve Gardner, B. (2010). Logolounge Master Library, 3000 Animal & Mythology Logos (Volume 2). Beverly Massachusetts: Rockport Publishers.
  • Fiske, J. (1990). Introduction to Communication Studies. 2nd Edition, London: ROUTLEDGE, Taylor & Francis Group.
  • Guiraud, P. (1994). Göstergebilim. (Çeviren: Mehmet Yalçın), 2. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Günseren, T. (2009). Mitoloji Sözlüğü Cilt II L-Z, (Editör: Haluk Kalafat), GEO.
  • Kılınç, C. (2018a). Mitoloji Sözlüğü -I-, 13. Baskı, İzmir: Lilith Yayınevi.
  • Kılınç, C. (2018b). Mitoloji Sözlüğü -II-, 13. Baskı, İzmir: Lilith Yayınevi.
  • Knight, P. (2016). Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike, New York: SCRIBNER, An Imprint of Simon & Schuster, Inc.
  • Leeming, D. A. (2022). World Mythology: A Very Short Introduction, New York: Oxford University Press.
  • Morford, M. P. O. ve Lenardon, R. J. (2003). Classical Mythology. Seventh Edition, New York: Oxford University Press, Inc.
  • Powell, B. B. (2018). Klasik Mitoloji, (Çeviren: Sinan Okan Çavuş), İstanbul: Bilge, Kültür-Sanat Yayıncılık.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. 3.Baskı. İstanbul: Say Yayınları.
  • Sevim, S. (2022). Mitolojik Sembollerin logo Tasarımında Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Isparta.
  • Smith-Shank, D. L. (2018). Görsel ve Sosyal Göstergbilim Araştırma Stratejileri. (Editör: Suzan Duygu Bedir Erişti). Görsel Araştırma Yöntemleri Teori, Uygulama ve Örnek içinde, (3. Baskı), 1. Bölüm, s.56-72, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tan, E. T. (2014). Mitolojik İmgeleri Tüketmek. International Journal of Human Sciences, 11(2), 138-154.
  • Tepecik, A. (2002). Grafik sanatlar: Tarih-tasarım-teknoloji. Ankara: Detay & Sistem Ofset Yayıncılık.
  • Turgut, Y. (2011). Verilerin Kaydedilmesi, Analizi, Yorumlanması: Nicel ve Nitel, (Editör: Abdurrahman Tanrıöğen), Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde, (2. Baskı), 8. Bölüm, s.191-248, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Türkçe Sözlük (Hazırlayan: Şükrü Halûk Akalın… [ve başk.].), 11. Baskının Tıpkıbasımı, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. ISBN 978-975-16-0070-7
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. 6. Baskı, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 10. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, A. ve Yozgat, S. (2018). Türk Mitolojisindeki Kuş Sembollerinin Günümüz Logo Tasarımlarına Yansıması. Turkish Studies Social Sciences, 13(18), 1477-1493.
  • Elektronik Kaynaklar URL 1: https://uk.burberry.com/c/burberry-heritage/ , Erişim Tarihi: 15.01.2024.
  • URL 2: https://global.canon/en/corporate/logo/ , Erişim Tarihi: 20.01.2024.
  • URL 3: https://corporate.goodyear.com/us/en/about/history/the-charles-goodyear-story.html , Erişim Tarihi: 02.02.2024.
  • URL 4: https://corporate.goodyear.com/us/en/about/history.html , Erişim Tarihi: 02.02.2024.
  • URL 5: https://corporate.goodyear.com/us/en/about/history/wingfoot-origin.html , Erişim Tarihi: 02.02.2024.
  • URL 6: https://www.maserati.com/tr/tr/brand/a-history-of-innovation , Erişim Tarihi: 13.03.2024.
  • URL 7: https://www.maserati.com/tr/tr/brand/a-history-of-innovation , Erişim Tarihi: 13.03.2024.
  • URL 8: https://www.petrolofisi.com.tr/petrol-ofisi-grubu/tarihce , Erişim Tarihi: 12.05.2024.
  • URL 9: https://stories.starbucks.com/stories/2016/who-is-starbucks-siren/, Erişim Tarihi: 10.06.2024.
  • Görsel Kaynaklar Görsel 1. https://www.burberryplc.com/company/unmistakably-burberry/the-equestrian-knight adresinden 15 Ocak 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 2. https://global.canon/en/corporate/logo/ adresinden 20 Ocak 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 3. https://news.goodyear.com/logos#gallery_closed adresinden 02 Şubat 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 4. https://news.goodyear.com/logos#gallery_closed adresinden 2 Şubat 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 5. https://www.media.maserati.com/gallery/images?page=...&q=logo adresinden 13 Mart 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 6. https://about.nike.com/en/company adresinden 13 Nisan 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 7. https://cdnp.flypgs.com/files/GorselArsiv/Pegasus_Airlines.jpg adresinden 3 Mayıs 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 8. https://www.petrolofisi.com.tr/medya-merkezi/logolar adresinden 12 Mayıs 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 9. https://stories.starbucks.com/multimedia/ adresinden 10 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 10. https://www.versace.com/us/en/ adresinden 15 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.

Reflections of Mythology in Logotypes which are Products of Graphıc Design, in Terms of Brand Design and Analysis of Semiology

Yıl 2025, Sayı: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 85 - 108, 22.05.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1520759

Öz

Mythology has been passed down from generation to generation throughout the ages and has continued to exist from the past to the present. The aim of this research is to examine the logos inspired by mythology in terms of semiotics (semiotics). The research is based on literature review and descriptive analysis of the data from a semiotic point of view. It is known that mythology has often been used in art products such as painting and sculpture throughout history. Although mythology tells incredible stories that have nothing to do with reality, it has not only been the subject of painting and sculpture art in terms of plastic arts, it has also been the subject of emblem and logotype designs depending on logos and logos, which are graphic design products that are the subject of various stories in line with today's design understanding. As a result of the study, it has emerged that the use of emblems and logotypes plays an effective role in the institutionalization process, depending on the logos that corporate companies have created using mythology, and the brand designs of important brands are created from logos inspired by mythology. Upon the semiotic examination of the logos belonging to the brands, it has been revealed that one color or two colors, simple, remarkable and memorable logo, emblem and logotype designs are used, which provide integrity in themselves.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2013). Yaratıcı Tasarımın Temelleri. (Çeviren: Adnan Tepecik, Murat Devrim Atılgan), İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2017a). Görsel Tipografi Sözlüğü. (Çeviren: Bengisu Bayrak), 2. Basım, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2017b). Grafik Tasarımın Temelleri. (Çeviren: Mehmet Emir Uslu), 2. Basım, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2019). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. (Çeviren: Bilge Barhana), 3. Basım, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Bilgiç, A. T. (2013). Dünya Mitolojileri Sözlüğü. Ankara: Barış Kitabevi.
  • Barthes, R. (1973). Mythologies, London: Paladin. (Aktaran: Fiske, J., 1990). Introduction to Communication Studies. 2nd Edition, London: ROUTLEDGE, Taylor & Francis Group.
  • Elden, M. ve Okat Özdem, Ö. (2015). Reklamda Görsel Tasarım, Yaratıcılık ve Sanat, İstanbul: Say Yayınları.
  • Erhat, A. (2015). Mitoloji Sözlüğü, 23. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ertan, G. ve Sansarcı, E. (2016). Görsel sanatlar da anlam ve algı. (Editör: Ali Tekin Çam), İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Fishel, C., ve Gardner, B. (2010). Logolounge Master Library, 3000 Animal & Mythology Logos (Volume 2). Beverly Massachusetts: Rockport Publishers.
  • Fiske, J. (1990). Introduction to Communication Studies. 2nd Edition, London: ROUTLEDGE, Taylor & Francis Group.
  • Guiraud, P. (1994). Göstergebilim. (Çeviren: Mehmet Yalçın), 2. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Günseren, T. (2009). Mitoloji Sözlüğü Cilt II L-Z, (Editör: Haluk Kalafat), GEO.
  • Kılınç, C. (2018a). Mitoloji Sözlüğü -I-, 13. Baskı, İzmir: Lilith Yayınevi.
  • Kılınç, C. (2018b). Mitoloji Sözlüğü -II-, 13. Baskı, İzmir: Lilith Yayınevi.
  • Knight, P. (2016). Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike, New York: SCRIBNER, An Imprint of Simon & Schuster, Inc.
  • Leeming, D. A. (2022). World Mythology: A Very Short Introduction, New York: Oxford University Press.
  • Morford, M. P. O. ve Lenardon, R. J. (2003). Classical Mythology. Seventh Edition, New York: Oxford University Press, Inc.
  • Powell, B. B. (2018). Klasik Mitoloji, (Çeviren: Sinan Okan Çavuş), İstanbul: Bilge, Kültür-Sanat Yayıncılık.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. 3.Baskı. İstanbul: Say Yayınları.
  • Sevim, S. (2022). Mitolojik Sembollerin logo Tasarımında Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Isparta.
  • Smith-Shank, D. L. (2018). Görsel ve Sosyal Göstergbilim Araştırma Stratejileri. (Editör: Suzan Duygu Bedir Erişti). Görsel Araştırma Yöntemleri Teori, Uygulama ve Örnek içinde, (3. Baskı), 1. Bölüm, s.56-72, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tan, E. T. (2014). Mitolojik İmgeleri Tüketmek. International Journal of Human Sciences, 11(2), 138-154.
  • Tepecik, A. (2002). Grafik sanatlar: Tarih-tasarım-teknoloji. Ankara: Detay & Sistem Ofset Yayıncılık.
  • Turgut, Y. (2011). Verilerin Kaydedilmesi, Analizi, Yorumlanması: Nicel ve Nitel, (Editör: Abdurrahman Tanrıöğen), Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde, (2. Baskı), 8. Bölüm, s.191-248, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Türkçe Sözlük (Hazırlayan: Şükrü Halûk Akalın… [ve başk.].), 11. Baskının Tıpkıbasımı, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. ISBN 978-975-16-0070-7
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. 6. Baskı, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 10. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, A. ve Yozgat, S. (2018). Türk Mitolojisindeki Kuş Sembollerinin Günümüz Logo Tasarımlarına Yansıması. Turkish Studies Social Sciences, 13(18), 1477-1493.
  • Elektronik Kaynaklar URL 1: https://uk.burberry.com/c/burberry-heritage/ , Erişim Tarihi: 15.01.2024.
  • URL 2: https://global.canon/en/corporate/logo/ , Erişim Tarihi: 20.01.2024.
  • URL 3: https://corporate.goodyear.com/us/en/about/history/the-charles-goodyear-story.html , Erişim Tarihi: 02.02.2024.
  • URL 4: https://corporate.goodyear.com/us/en/about/history.html , Erişim Tarihi: 02.02.2024.
  • URL 5: https://corporate.goodyear.com/us/en/about/history/wingfoot-origin.html , Erişim Tarihi: 02.02.2024.
  • URL 6: https://www.maserati.com/tr/tr/brand/a-history-of-innovation , Erişim Tarihi: 13.03.2024.
  • URL 7: https://www.maserati.com/tr/tr/brand/a-history-of-innovation , Erişim Tarihi: 13.03.2024.
  • URL 8: https://www.petrolofisi.com.tr/petrol-ofisi-grubu/tarihce , Erişim Tarihi: 12.05.2024.
  • URL 9: https://stories.starbucks.com/stories/2016/who-is-starbucks-siren/, Erişim Tarihi: 10.06.2024.
  • Görsel Kaynaklar Görsel 1. https://www.burberryplc.com/company/unmistakably-burberry/the-equestrian-knight adresinden 15 Ocak 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 2. https://global.canon/en/corporate/logo/ adresinden 20 Ocak 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 3. https://news.goodyear.com/logos#gallery_closed adresinden 02 Şubat 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 4. https://news.goodyear.com/logos#gallery_closed adresinden 2 Şubat 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 5. https://www.media.maserati.com/gallery/images?page=...&q=logo adresinden 13 Mart 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 6. https://about.nike.com/en/company adresinden 13 Nisan 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 7. https://cdnp.flypgs.com/files/GorselArsiv/Pegasus_Airlines.jpg adresinden 3 Mayıs 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 8. https://www.petrolofisi.com.tr/medya-merkezi/logolar adresinden 12 Mayıs 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 9. https://stories.starbucks.com/multimedia/ adresinden 10 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 10. https://www.versace.com/us/en/ adresinden 15 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet İnceağaç 0000-0001-6175-367X

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 22 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 14 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı)

Kaynak Göster

APA İnceağaç, M. (2025). Marka Tasarımı Açısından Mitolojinin Grafik Tasarım Ürünü Olan Logolara Yansımaları ve Göstergebilim (Semiyotik) Açısından İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi(35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 85-108. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1520759
AMA İnceağaç M. Marka Tasarımı Açısından Mitolojinin Grafik Tasarım Ürünü Olan Logolara Yansımaları ve Göstergebilim (Semiyotik) Açısından İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. Mayıs 2025;(35 (20. Yıl Armağan Sayısı):85-108. doi:10.18603/sanatvetasarim.1520759
Chicago İnceağaç, Muhammet. “Marka Tasarımı Açısından Mitolojinin Grafik Tasarım Ürünü Olan Logolara Yansımaları ve Göstergebilim (Semiyotik) Açısından İncelenmesi”. Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) (Mayıs 2025): 85-108. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1520759.
EndNote İnceağaç M (01 Mayıs 2025) Marka Tasarımı Açısından Mitolojinin Grafik Tasarım Ürünü Olan Logolara Yansımaları ve Göstergebilim (Semiyotik) Açısından İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) 85–108.
IEEE M. İnceağaç, “Marka Tasarımı Açısından Mitolojinin Grafik Tasarım Ürünü Olan Logolara Yansımaları ve Göstergebilim (Semiyotik) Açısından İncelenmesi”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), ss. 85–108, Mayıs2025, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1520759.
ISNAD İnceağaç, Muhammet. “Marka Tasarımı Açısından Mitolojinin Grafik Tasarım Ürünü Olan Logolara Yansımaları ve Göstergebilim (Semiyotik) Açısından İncelenmesi”. Sanat ve Tasarım Dergisi 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) (Mayıs2025), 85-108. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1520759.
JAMA İnceağaç M. Marka Tasarımı Açısından Mitolojinin Grafik Tasarım Ürünü Olan Logolara Yansımaları ve Göstergebilim (Semiyotik) Açısından İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025;:85–108.
MLA İnceağaç, Muhammet. “Marka Tasarımı Açısından Mitolojinin Grafik Tasarım Ürünü Olan Logolara Yansımaları ve Göstergebilim (Semiyotik) Açısından İncelenmesi”. Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 2025, ss. 85-108, doi:10.18603/sanatvetasarim.1520759.
Vancouver İnceağaç M. Marka Tasarımı Açısından Mitolojinin Grafik Tasarım Ürünü Olan Logolara Yansımaları ve Göstergebilim (Semiyotik) Açısından İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025(35 (20. Yıl Armağan Sayısı):85-108.