Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A COMPARISON OF CEMAL REŞIT REY’S “AYIN ONDÖRDÜ” IN TERMS OF ORCHESTRAL AND PIANO ACCOMPANIMENT

Yıl 2024, Sayı: 51, 410 - 428, 30.11.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1508497

Öz

Cemal Reşit Rey, one of the composers of Republic eriod and a member of the Turkish Five group, lived between 1904 and 1985. In addition to his works such as concertos, chamber music, symphonic poems, piano works, operettas, and musicals, he modernized many songs with piano and orchestra accompaniment in the Western style. Considering the years the composer lived, Turkey was undergoing change and revolution. Radical restructuring has been made in the fields of art. Therefore, this also means a revolution in the music community. The subject of the article is the examination of Rey's work titled "Ayın Ondördü", composed for voice and piano. The work was arranged by the composer for both piano and orchestra parts. In the orchestral version, all the instrumental parts correspond to the piano text. When these two arrangements are compared, the way they sound to the listener creates a feeling of equality in both scores. In this research, two separate arrangements will be examined and a musical comparison will be made. At the same time, the similarities and differences between the two scores will be compared and the possible musical effects of this will be examined.

Kaynakça

  • Antep, Ersin. (2012). Türk Bestecileri Eser Kayıt Kaynakçası, Ankara: Sevda-Cenap And Müzik Vakfı.
  • Aydın, Yılmaz. (2003). Türk Beşleri, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Boran, İ. ve Şenürkmez, K. (2007). Kültürel Tarih Işığında Çoksesli Batı Müziği, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gazimihal, Mahmut Ragıp. (2017). Anadolu Türküleri ve Musıki İstikbalimiz, İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları.
  • Uştuk, Hilal. (2020). Türk Müziğinin Unutulmaz Bestekarı: Cemal Reşit Rey, Anadolu Ajansı. Erişim: 02.10.2024. https://www.aa.com.tr/tr/kultur-sanat/turk-muziginin-unutulmaz-bestekari-cemal-resit-rey/1997252#
  • Rey, Cemal Reşit. (2004) Anadolu’dan Manzaralar, discogs. Erişim: 19.10.2024. https://www.discogs.com/release/10399974-Cemal-Reşid-Rey-Anadoludan-Türküler-Manzaralar.
  • İlyasoğlu, Evin. (1989). Yirmibeş Türk Bestecisi, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Kamien, Roger. (1996). Music an Appreciation, USA: The McGraw-Hill Companies Inc.
  • Küçükkaplan, Uğur. (2021). Türk Beşleri, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Meyer, Leonard B. (1965). Emotion and Meaning in Music, United States of America: The University of Chicago.
  • Say, Ahmet. (2006). Müzik Tarihi, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Saydam, Akif. (1989). Dünyaca Ünlü Müzisyenler de Çocuktu, Ankara: Arkadaş Kitabevi Yayınları.
  • Selanik, Cavidan. (1996). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • Yehudi Menuhin Music Guides. (1994). Voice, London: Kahn&Averill.
  • Yener, Faruk. (1970). Müzik Kılavuzu, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Zeren, Ayhan. (1988). Müziğin Fiziksel Temelleri, Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.

CEMAL REŞİT REY’İN “AYIN ONDÖRDÜ” İSİMLİ ESERİNİN ORKESTRA VE PİYANO EŞLİĞİ BAKIMINDAN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2024, Sayı: 51, 410 - 428, 30.11.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1508497

Öz

Cumhuriyet Dönemi bestecilerinden olan ve Türk Beşleri grubunun içinde yer alan Cemal Reşit Rey, 1904-1985 yılları arasında yaşamıştır. Konçertoları, oda müziği eserleri, senfonik şiirleri, piyano yapıtları, operet ve müzikal gibi eserlerinin yanı sıra piyano ve orkestra eşlikli birçok türküyü batı üslubunda modernize etmiştir. Bestecinin yaşadığı yıllar göz önünde bulundurulduğunda, Türkiye’de bir değişim ve devrim söz konusudur. Sanat alanlarında köklü yapılanmalara gidilmiştir. Dolayısıyla bu, müzik camiasında da bir devrim demektir. Makalenin konusunda Rey’in şan ve piyano için bestelemiş olduğu “Ayın Ondördü” isimli eseri incelenecektir. Eser, besteci tarafından hem piyano, hem orkestra partisi için düzenlenmiştir. Orkestra için yazılmış versiyonunda yer alan bütün enstrüman partileri, piyano yazısına denk gelecek şekilde yer almaktadır. Bu iki düzenleme kıyaslandığında, dinleyici açısından duyuluşları, iki partisyonda da eşitlik hissi yaratmaktadır. Bu araştırmada iki ayrı düzenleme de incelenecek, müzikal açıdan bir karşılaştırmaları yapılacaktır. Aynı zamanda iki partisyon arasındaki benzerlikler ve farklılıklar kıyaslanarak bunun müzikal etkilerinin neler olabileceği incelenecektir.

Kaynakça

  • Antep, Ersin. (2012). Türk Bestecileri Eser Kayıt Kaynakçası, Ankara: Sevda-Cenap And Müzik Vakfı.
  • Aydın, Yılmaz. (2003). Türk Beşleri, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Boran, İ. ve Şenürkmez, K. (2007). Kültürel Tarih Işığında Çoksesli Batı Müziği, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gazimihal, Mahmut Ragıp. (2017). Anadolu Türküleri ve Musıki İstikbalimiz, İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları.
  • Uştuk, Hilal. (2020). Türk Müziğinin Unutulmaz Bestekarı: Cemal Reşit Rey, Anadolu Ajansı. Erişim: 02.10.2024. https://www.aa.com.tr/tr/kultur-sanat/turk-muziginin-unutulmaz-bestekari-cemal-resit-rey/1997252#
  • Rey, Cemal Reşit. (2004) Anadolu’dan Manzaralar, discogs. Erişim: 19.10.2024. https://www.discogs.com/release/10399974-Cemal-Reşid-Rey-Anadoludan-Türküler-Manzaralar.
  • İlyasoğlu, Evin. (1989). Yirmibeş Türk Bestecisi, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Kamien, Roger. (1996). Music an Appreciation, USA: The McGraw-Hill Companies Inc.
  • Küçükkaplan, Uğur. (2021). Türk Beşleri, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Meyer, Leonard B. (1965). Emotion and Meaning in Music, United States of America: The University of Chicago.
  • Say, Ahmet. (2006). Müzik Tarihi, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Saydam, Akif. (1989). Dünyaca Ünlü Müzisyenler de Çocuktu, Ankara: Arkadaş Kitabevi Yayınları.
  • Selanik, Cavidan. (1996). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • Yehudi Menuhin Music Guides. (1994). Voice, London: Kahn&Averill.
  • Yener, Faruk. (1970). Müzik Kılavuzu, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Zeren, Ayhan. (1988). Müziğin Fiziksel Temelleri, Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Performansı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayça Yılmaz 0000-0002-1790-452X

Erken Görünüm Tarihi 27 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 11 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Yılmaz, A. (2024). CEMAL REŞİT REY’İN “AYIN ONDÖRDÜ” İSİMLİ ESERİNİN ORKESTRA VE PİYANO EŞLİĞİ BAKIMINDAN KARŞILAŞTIRILMASI. Sanat Yazıları(51), 410-428. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1508497