İki boyutlu maskotların yerine üç boyutlu maskotların kullanılması gerçekçi ve etkili bir deneyim sunarak markaların dijitalleşen dünyada daha güçlü yer edinmelerini sağlar. Araştırmanın amacı, bu süreçteki örnek markalar üzerinden inceleyerek alandaki gelişimi ortaya koymaktır. Tarama araştırma modeli kullanılan çalışmada Michelin (Bibendum), Duracell ayısı, Coca Cola kutup ayısı, Cheetos Chester Cheetah, Yumoş ayısı ve Domestos mikroplarının yer aldığı animasyon türündeki reklam uygulama örnekleri betimsel analiz yöntemi ile yorumlanmıştır. Reklam örnekleri; gerçeklik, duygusal aktarım ve markayla bütünleşme unsurlarına göre değerlendirilmiştir. Seçim kriterleri olarak markaların küresel bilinirliği ve maskotlarının uzun dönemli kullanılmış olmaları esas alınmıştır. Bu kapsamda, Türkiye’de pazarı bulunan bazı markaların, sadece animasyon reklamlarda kullanılmış ve üç boyutlu görünüme dönüştürülmüş maskot figürleri örneklem olarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda iki boyutlu marka maskotlarının teknoloji ile birlikle üç boyutlu karakterlere geçtiği görülmüştür.
Using three-dimensional mascots instead of two-dimensional ones provides more a realistic and effective experience, enabling brands to gain a stronger foothold in the increasingly digital world. The research aims to demonstrate the development of this field by examining examples of brands in this process. Using a survey research model, the study analyzed animated advertising examples featuring Michelin (Bibendum), Duracell bear, Coca-Cola polar bear, Cheetos’ Chester Cheetah, Yumoş bear, and Domestos microbes through descriptive analysis. The advertising examples were evaluated based on realism, emotional transmission, and brand integration. The selection criteria were the brands' global recognition and the long-term use of their mascots. In this context, the mascot figures of some brands with a market presence in Turkey, used exclusively in animated advertisements and converted into three-dimensional appearance, were selected as samples. The research revealed that two-dimensional brand mascots have transitioned into three-dimensional characters with the advent of technology.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Görsel Tasarım |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 29 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 2 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 8 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 53 |