Bağımsız sergi mekânları Türkiye’de çağdaş sanatın gelişiminde belirleyici bir konuma sahiptir. Eserlerin sergilenmesinin ötesinde düşünsel üretimi destekleyen, estetik deneyimi derinleştiren ve kültürel belleğin oluşumuna katkıda bulunan dinamik platformlar olarak işlev görürler. Maçka Sanat Galerisi, uzun yıllara yayılan varlığıyla kentsel hafıza ile sanat ortamı arasında güçlü bir bağ kurmuştur. Mimari özellikleri, sergileme pratikleri ve temsil politikaları, mekânı salt bir sergi alanı olmaktan çıkararak çok katmanlı bir üretim ve etkileşim alanına dönüştürmüştür. Bu çalışma, galerinin sanatçılarla kurduğu yaratıcı ilişkiler, mekânsal düzenin üretime etkisi ve çağdaş sanatın düşünsel altyapısına sağladığı katkılar üzerinde durmaktadır. Ayrıca, mekânın belleğinin korunma biçimleri ve farklı bağlamlarda yeniden yorumlanma potansiyeli, geçmiş ile bugünü buluşturan süreklilik perspektifinden ele alınmaktadır.
Independent exhibition spaces hold a decisive position in the development of contemporary art in Turkey. Beyond serving as venues for displaying artworks, they function as dynamic platforms that foster intellectual production, enrich aesthetic experience, and contribute to the formation of cultural memory. Maçka Art Gallery, with its long-standing presence, has established a strong connection between urban memory and the art scene. Its architectural features, display practices, and representational policies have transformed the space from a mere exhibition venue into a multi-layered site of production and interaction. This study focuses on the gallery’s creative relationships with artists, the influence of spatial arrangements on artistic production, and its contribution to the intellectual foundations of contemporary art. Furthermore, the ways in which the gallery’s memory has been preserved and its potential for reinterpretation in different contexts are examined through the lens of continuity that bridges past and present.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Disiplinlerarası Sanat, Enstelasyon/Yerleştirme Sanatı, Resim |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 29 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 53 |