Mekân, sinemanın ayrılmaz bir parçasıdır. Sinema sanatı mekânda bulunan semboller ve programatik
bölümler aracılığıyla izleyicinin algısına ulaşır ve belli bir yön vermeyi amaçlar. Mimarlık ve
sinema sanatlarının birbiri üzerindeki etkileri ve disiplinlerarası çalışmaların yoğunlaştığı gerçeğinden
yola çıkarak bu çalışmada kavramsal mekân ve sinema sanatı arasındaki bağ irdelenmiştir.
Sergei Eisenstein’ın yaklaşımında, filmsel anlatı sürecinin mihenk taşı olan “ani etki” esas alınarak,
mekân ile bu ani etkiyi yaratmanın yolları aranmaktadır. Bu bağlamda örneklem olarak psikoterapist
ve yönetmen olan Alejandro Jodorowsky’nin filmleri incelenmiştir. Jodorowsky’nin filmlerinde
görsel imgeleri incelikle seçerek kullanması ve mekân yaratmada şaşırtma imgeleri üzerinden
sinemanın kavramsal algısına yaklaşımı nedeniyle örneklem olarak seçilmiştir.
Araştırma, nitel araştırma yöntemi olan genel tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Sinema
mekânlarında ani etkiyi örneklendirerek, iki sanat dalının birbirleri üzerindeki kuvvetli etkileri desteklenmek
istenmiştir. Bununla birlikte kavramsal mekânın, Eisentein’ın sinema yaklaşımının son
noktası olan kavrama ulaşma sürecindeki rolünü örneklem üzerinden tespit etmek amaçlanmıştır.
Alejandro Jodorowsky imge mekân felsefesi Sergei Eisenstein sinema
Space is an integral part of cinema. The art of cinema reaches the perception of the audience
through the symbols and programmatic sections in the space and aims to give a certain direction.
Based on the effects of architecture and cinema arts on each other and the fact that interdisciplinary
studies are intensified, this study examines the link between conceptual space and
cinematic art.
Sergei Eisenstein’s approach is based on the “shock impact,” which is the cornerstone of the
film narrative process, looking for ways to create this shock impact with space. In this context,
the films of Alejandro Jodorowsky, a psychotherapist and director, were examined as examples.
Jodorowsky was chosen as an example because of his fine selection of visual images in his films
and his approach to the conceptual perception of cinema through the images of surprise in creating
space.
The research was carried out using the general screening model, which is a qualitative research
method. By exemplifying the shock impact in cinema venues, it was intended to support the
strong effects of the two branches of art on each other. And, it is aimed to determine the role of
conceptual space in the process of reaching comprehension, which is the final point of Eisentein’s
approach to cinema, through sampling.
Alejandro Jodorowsky image philosophy of space Sergei Eisenstein cinema Giriş
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Görsel Sanatlar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 4 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 42 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.