İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzecilik ve Sergileme Örnekleri

Yıl 2024, Sayı: 44, 89 - 97, 25.09.2024
https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1465923

Öz

Müze sergilemelerinde yeni nesil teknikler ortaya çıkıyor. Bu teknolojiler arasında 3D animasyon, VR/artırılmış gerçeklik, robotlar, yapay zeka ve yüz yeniden yapılandırma gibi ileri teknolojiler yer alıyor. Müzeler, farklı disiplinlerin bir arada uyum içinde çalıştığı büyük projelere imza atıyor. Yeni Nesil Müze Projelerinde yüz rekonstrüksiyonu ve yapay zeka kullanımı dünya çapında oldukça yaygın. Müze konsepti, zaman ve mekanın ötesindeki metaevren evreninde sıfırdan yeniden şekilleniyor.
Hakikat sonrası dönemde müzeler kimliklerini korumak adına yapay zekayı kullanarak arkeolojik bulguları tanımlayarak yeniden biçimlendiriyorlar. Bunu yüz yeniden yapılandırma, hologramlar, nesne tamamlama, artırılmış gerçeklik, 3 boyutlu nesne tamamlama ve müze nesne yazılım programlarını kullanarak yapıyorlar. Müze koleksiyonları, yüz yeniden yapılandırma tekniğini kullanarak yüz tanımayı kullanır. Koleksiyonlar, yüz ifadeleri, ses ve hareket efektleriyle ziyaretçilere eş zamanlı seslenen, onları yönlendiren, kendilerine "böcek" adını veren yeni interaktif sunumlar haline geldi. Hatta bireyler bu müze eserlerinin deneyimine özgürce katılmaktadır. Teknoloji, müze vitrinleri dışındaki üç boyutlu, beş duyusal gerçekliğin ötesinde bize yeni gelişmeler sunmaya devam edecek.
Bu makalede teknolojinin ilerlemesinin iyi bir noktaya geldiği 2024 yılında müze sergileri, müzelerde yeni teknolojik gelişmelerin kullanıldığı yerlerdir. Bu amaçla müzelerde yeni projelerin sayısında artış görülmektedir. Birçok meslek alanı farklı disiplinlerin bir arada çalışmasını zorunlu kılmaktadır.

Etik Beyan

Herhangi bir etik sorumluluğa dahil değildir

Destekleyen Kurum

Yoktur

Kaynakça

  • Buchwalter B. (2006). Renkli Tanrılar, Antik heykel sanatında çok renklilik, Ege Yayınları, 9789758071319,
  • Brinkmann, V.,(2019). Reconstruction of a marble archer in the costume of a horseman of the peoples to the north and east of Greece, from the west pediment of Temple of Aphaia, Variant C, TheMet/https://www.metmuseum.org/art/collection/search/853959
  • Cançat, A. “2010 Avrupa Kültür Başkenti İstanbul kültür ve sanat projelerinin kurumsal disiplinleri; İstanbul Kültür Sanat Vakfi, Kültür A.Ş. Örneği”. Art-Sanat Dergisi, 6, 229-41.
  • Denker A., G. B. Çelik, G. Kongaz, H. Koç, S. Öztopbaş, (2011). Byzantine Palaces in Istanbul, İstanbul Archaeology Museum (ISBN-10: 9751735645/ISBN-13: 978-9751735645)
  • Elmalı Ş., D., Yetim, E.,Öztürk, E. (2020). Kültürel mirasın geleceği için sürdürülebilir bir müzecilik anlayışı: Ekomüze. Sanat Tarihi Dergisi, 29(2), 913-943. https://doi.org/10.29135/std.753847
  • Erbay, M. (2020), Müzelerde yüz yapılandırma teknikleri, Efe Yayınları, 194.
  • Erbay,F.(2009), Müze yönetimini kurumlaştırma çabası (1984-2009), Mimarlık Vakfı Enstitüsü Yayını.
  • Girginer, K.S., D. Collon, (2014). Cylinder and stamp seals from Tatarian Tumulus, Anatolian Studies, 64, 59-72. (Doi.10.1017/S0066154614000052)
  • Kandemir, Ö., Uçar, Ö. (2015). Değişen müze kavramı ve çağdaş müze mekanlarının oluşturulmasına yönelik tasarım girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 17-47. https://doi.org/10.20488/austd.01850
  • Kolektif,(2010). Tatarlı Renklerin dönüşü, Yapı Kredi Yayınları, 9789750818196
  • InspirationGrid, (2018). As we Are: Interactive Art installation by Matthew Mohr, Published Jan 4, İstanbul’dan Bizans’a Yeniden keşfin yolları (2021) 1800-1955, Pera Müzesi.s.650. ISBN 978-605-4642-97- 7
  • Öner T. (2008) Bizans yürüyüş yolu, büyük saray bölgesi,Jan Kostenec, Tayfur Öner, Grafbas Yayınevi.
  • Tükelay, C., Tatarlı’nın eşsiz mezar odası sergilenmeyi bekliyor (15 Şubat 2017), https://www.arkeolojikhaber.com/haber-tatarlinin-essiz-mezar-odasi-sergilenmeyi-bekliyor-2521/
  • Online References
  • https://www.ntv.com.tr/turkiye/birileri-bu-tanrilari-boyamis-olmali,t7F0tpAYpkmM0gXtL8CRfQ(29.07.2024)
  • http://sergirehberi.com/m/sergi_detay.aspx?s_id=1088&isler=1&q=Tatarli-Tumulusu-Renklerin-Donusu-Sergisi&q1=-Sergiden-Gorseller(29.07.2024)
  • http://sanat.ykykultur.com.tr/sergiler/tatarli(29.07.2024)
  • Image References
  • Image 1.
  • Mutlu Erbay (Personal Archieve).
  • Image 2.
  • Mutlu Erbay (Personal Archieve).
  • Image 3.
  • Mutlu Erbay (Personal Archieve). Image 4.
  • Brinkmann, V.,(2019) Reconstruction of a marble archer in the costume of a horseman of the peoples to the north and east of Greece, from the west pediment of Temple of Aphaia, Variant C, TheMet/https://www.metmuseum.org/art/collection/search/853959
  • Image 5.
  • https://www.metmuseum.org/art/collection/search/853959ve Antik çağ heykelleri renkli miydi? (2022) Arkeoloji defterim https://www.arkeolojidefterim.com/antik-cag-heykelleri-renkli-miydi/
  • Image 6.
  • https://sanat.ykykultur.com.tr/sergiler/tatarli
  • Image 7.
  • https://sanat.ykykultur.com.tr/sergiler/tatarli
  • https://www.arkeolojikhaber.com/video-antik-cag-ahsap-resim-sanatinin-yegane-ornegi-243/#google_vignette
  • Image 8.
  • Mutlu Erbay (Personal Archieve)
  • Image 9.
  • https://sanat.ykykultur.com.tr/sergiler/tatarli(29.07.2024)
  • Image 10.
  • https://www.designcommunicationsltd.com/work/columbus-asweare/
  • https://www.bizjournals.com/columbus/news/2017/08/31/photos-columbus-newest-public-art-piece-is-a-3d.html(29.07.2024)
  • Image 11.
  • https://developer.nvidia.com/blog/ai-helps-generate-interactive-demo-of-salvador-dali/
  • Image 12.
  • Erbay, M. 2020, 184 (29.07.2024)

Museology and Exhibition Examples

Yıl 2024, Sayı: 44, 89 - 97, 25.09.2024
https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1465923

Öz

New generation techniques are emerging in museum exhibitions. These technologies include advanced technologies such as 3D animation, VR/augmented reality, robots, artificial intelligence, and face reconstruction. Museums undertake large projects where different disciplines work together harmoniously.
The use of face reconstruction and artificial intelligence in New Generation Museum Projects is quite common around the world. In the post-truth era, museums, in order to maintain their identities, use artificial intelligence to reformat their archaeological findings by identifying them.
Museum collections use facial recognition using the face reconstruction technique. Collections have become new interactive presentations that speak to visitors simultaneously with facial expressions, sound, and movement effects, directing them, and calling themselves "bugs." Even individuals freely participate in the experience of these museum works. Technology will continue to bring us new developments beyond the reality of three-dimensional, five-sensory reality outside museum showcases.
Are the museums still the home of source of inspiration? Are they still evaluated again and again like former, or else are they place which have old, broken-down ruins, hovels or shambles? In this article, we try to find an answer for these questions. In 2024, the year which advancement of technology is at a good point, museums exhibitions are places which new technological developments are used in museums. With this purpose, increase in the number of new projects in museums is seen. A lot of areas of profession of different disciplines is obliged to work together.

Kaynakça

  • Buchwalter B. (2006). Renkli Tanrılar, Antik heykel sanatında çok renklilik, Ege Yayınları, 9789758071319,
  • Brinkmann, V.,(2019). Reconstruction of a marble archer in the costume of a horseman of the peoples to the north and east of Greece, from the west pediment of Temple of Aphaia, Variant C, TheMet/https://www.metmuseum.org/art/collection/search/853959
  • Cançat, A. “2010 Avrupa Kültür Başkenti İstanbul kültür ve sanat projelerinin kurumsal disiplinleri; İstanbul Kültür Sanat Vakfi, Kültür A.Ş. Örneği”. Art-Sanat Dergisi, 6, 229-41.
  • Denker A., G. B. Çelik, G. Kongaz, H. Koç, S. Öztopbaş, (2011). Byzantine Palaces in Istanbul, İstanbul Archaeology Museum (ISBN-10: 9751735645/ISBN-13: 978-9751735645)
  • Elmalı Ş., D., Yetim, E.,Öztürk, E. (2020). Kültürel mirasın geleceği için sürdürülebilir bir müzecilik anlayışı: Ekomüze. Sanat Tarihi Dergisi, 29(2), 913-943. https://doi.org/10.29135/std.753847
  • Erbay, M. (2020), Müzelerde yüz yapılandırma teknikleri, Efe Yayınları, 194.
  • Erbay,F.(2009), Müze yönetimini kurumlaştırma çabası (1984-2009), Mimarlık Vakfı Enstitüsü Yayını.
  • Girginer, K.S., D. Collon, (2014). Cylinder and stamp seals from Tatarian Tumulus, Anatolian Studies, 64, 59-72. (Doi.10.1017/S0066154614000052)
  • Kandemir, Ö., Uçar, Ö. (2015). Değişen müze kavramı ve çağdaş müze mekanlarının oluşturulmasına yönelik tasarım girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 17-47. https://doi.org/10.20488/austd.01850
  • Kolektif,(2010). Tatarlı Renklerin dönüşü, Yapı Kredi Yayınları, 9789750818196
  • InspirationGrid, (2018). As we Are: Interactive Art installation by Matthew Mohr, Published Jan 4, İstanbul’dan Bizans’a Yeniden keşfin yolları (2021) 1800-1955, Pera Müzesi.s.650. ISBN 978-605-4642-97- 7
  • Öner T. (2008) Bizans yürüyüş yolu, büyük saray bölgesi,Jan Kostenec, Tayfur Öner, Grafbas Yayınevi.
  • Tükelay, C., Tatarlı’nın eşsiz mezar odası sergilenmeyi bekliyor (15 Şubat 2017), https://www.arkeolojikhaber.com/haber-tatarlinin-essiz-mezar-odasi-sergilenmeyi-bekliyor-2521/
  • Online References
  • https://www.ntv.com.tr/turkiye/birileri-bu-tanrilari-boyamis-olmali,t7F0tpAYpkmM0gXtL8CRfQ(29.07.2024)
  • http://sergirehberi.com/m/sergi_detay.aspx?s_id=1088&isler=1&q=Tatarli-Tumulusu-Renklerin-Donusu-Sergisi&q1=-Sergiden-Gorseller(29.07.2024)
  • http://sanat.ykykultur.com.tr/sergiler/tatarli(29.07.2024)
  • Image References
  • Image 1.
  • Mutlu Erbay (Personal Archieve).
  • Image 2.
  • Mutlu Erbay (Personal Archieve).
  • Image 3.
  • Mutlu Erbay (Personal Archieve). Image 4.
  • Brinkmann, V.,(2019) Reconstruction of a marble archer in the costume of a horseman of the peoples to the north and east of Greece, from the west pediment of Temple of Aphaia, Variant C, TheMet/https://www.metmuseum.org/art/collection/search/853959
  • Image 5.
  • https://www.metmuseum.org/art/collection/search/853959ve Antik çağ heykelleri renkli miydi? (2022) Arkeoloji defterim https://www.arkeolojidefterim.com/antik-cag-heykelleri-renkli-miydi/
  • Image 6.
  • https://sanat.ykykultur.com.tr/sergiler/tatarli
  • Image 7.
  • https://sanat.ykykultur.com.tr/sergiler/tatarli
  • https://www.arkeolojikhaber.com/video-antik-cag-ahsap-resim-sanatinin-yegane-ornegi-243/#google_vignette
  • Image 8.
  • Mutlu Erbay (Personal Archieve)
  • Image 9.
  • https://sanat.ykykultur.com.tr/sergiler/tatarli(29.07.2024)
  • Image 10.
  • https://www.designcommunicationsltd.com/work/columbus-asweare/
  • https://www.bizjournals.com/columbus/news/2017/08/31/photos-columbus-newest-public-art-piece-is-a-3d.html(29.07.2024)
  • Image 11.
  • https://developer.nvidia.com/blog/ai-helps-generate-interactive-demo-of-salvador-dali/
  • Image 12.
  • Erbay, M. 2020, 184 (29.07.2024)
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Güzel Sanatlar, Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Mutlu Erbay 0000-0003-3307-0200

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 5 Nisan 2024
Kabul Tarihi 3 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Erbay, M. (2024). Museology and Exhibition Examples. Sanat Ve Yorum(44), 89-97. https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1465923

25650   Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

           32023    32024    26879     29742