Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Seramik Hayvan Figürlerinde Formu, Süreci Ve Bireyselliği Ön Plana Çıkarmak İçin Çizgi Kullanımı

Yıl 2025, Sayı: 45, 10 - 17, 21.03.2025
https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1438864

Öz

Bu makalede, düşünsel araştırma eskiz niteliğinde uygulanan araştırma çizgileri ile ön plana çıkarılmaya çalışılmıştır. Öncelikle çizginin ne olduğuna, sanatçıya olumlu katkılarına, araç ve amaç oluş durumlarına değinilmiştir. Desen, eskiz, çizgi, araştırma, araştırma çizgisi ve süreç kavramlarının konu ve bireysellik ile ilişkisi açıklanmıştır. Sanatta çizginin doğayı tanımlamadaki gücünden ve estetik kazanım sağlama olanağından dolayı doğa içerisindeki figürlerde çizgi üzerinde odaklanılmıştır. Bu kapsamda çizginin üç boyutlu hayvan figürlerine katkısı araştırılmıştır. Çizgiler figürlerin görünen gerçekliğine dair bir kılavuzluk etmekte ve figürün kendisine bireysellik katmaktadır. Makalede, bireysel uygulamalar üzerinden figür inşa edilerken çizgisel arayışları bizzat formun neliğine dahil etmek, çizginin süreçler arası transferini sağlamak ve figüre dair zihinsel soruları araştırma çizgileri ile yapıyı araştıran biçimde kullanmak öneri olarak sunulmuştur. Konunun anlatımını destekleyen görseller, sanatçıların seramik bünye üzerine bir gereç ile iz bıraktığı, bu çizgilerin net bir şekilde okunabildiği ve çok kontrollü, katı olmasından ziyade yumuşak, serbest ve özgür bir izlenime sahip çizgi değerlerine örnek gösterilebilecek bir seçki hazırlanmıştır. Önerinin dayanağındaki amaç, düşünsel bağlantıların, serbest araştırma çizgileri ile ilişkili bulunmasıdır. Birinci araştırmacının da uygulamalar bölümünde seramik çalışmasının sunulduğu bu sanatsal araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak, seramik ve porselen bünye üzerinde eskiz rahatlığında inşa edici / konstrüktif çizgiler kullanmanın getirisi, sanat ve teknik açıdan çıkarımlar yapılarak, bireysel uygulamaların kazanımlarından örneklendirilerek yorumlanmıştır. Dolayısıyla burada, çizginin değişen kullanım amacına, yöntemlerine yönelik okumalar bireysel uygulamalar ile desteklenerek bir sanat araştırması sunulmuştur. Seramik hayvan figürü üzerinde çizginin teknik ve estetik yorumuna yer verilmiştir. İnşa edilen seramik hayvan figürlerinde hem figürün dış gerçekliğine atıfta bulunabilecek nitelikte hem de düşüncelerin rahat ve dolaysızlığını yansıtabilecek biçimde kullanılabilen çizgiler aktarılmaya çalışılmıştır. Minimum seviyedeki içsel bir dolaysızlığın farklılaşan dış gerçeklik ile sentezi, somut bir sanat nesnesinde dolaysızlık arayışını yansıtmaktadır.

Etik Beyan

Yoktur.

Destekleyen Kurum

Yoktur.

Teşekkür

Yoktur.

Kaynakça

  • Aslıer, M. (1980). Varolmayana biçim vermek. TGSYO Grafik Sanatlar Bölümü Atölyeleri.
  • Çağlarca, S. (2003). Güzel sanatlara hazırlık karakalem resim. İnkılap Yayınevi.
  • Deonna, W. (1993). Sanatta ritimler ve kanunlar. (S. Kazmaz, Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (1997). Yem Yayınları.
  • Garaudy, R. (2020). Kıyısız bir gerçekçilik Picasso – Kafka – Perse. (M. H. Doğan, Çev.). Fol.
  • Hançerlioğlu, O. (1973). Felsefe sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Art and Interpretation l 2025 45: 10-17 l doi: 10.47571/sanatyorum.1438864
  • Hauser, A. (2021). Sanatın toplumsal tarihi I. (D. Şahin, Çev.). Kırmızı Yayınları.
  • Keskinok, K. (2001). Sanat eğitimi aşamalı yöntem. Sanatyapım Yayıncılık.
  • Raynes, J. (1981). Figure drawing a practical manual for all students of art. The Hamlyn Publishing Group Limited.
  • Tansuğ, S. (1988). Sanatın görsel dili. Remzi Kitabevi.
  • Turani, A. (2018). Sanat terimleri sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Görsel Kaynakça
  • Geç Magdalenian Dönemi, Bizon, Yaklaşık 14.000 yıl önce. https://www.bradshawfoundation.com/sculpture/bison_licking_side.php adresinden 23 mart 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Nick Mackman, Boz Ayı Heykelleri / Grizzly Bear Sculptures, Nick Mackman Sculpture. https://nickmackmansculpture.co.uk/portfolio/americas-portfolio adresinden 13 şubat 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Mary Philbott, Esneyen Tavşan / Streching Hare, 16x16,5x 4,5 cm. https://generalfinecraft.com/makers-by-category/ceramics/mary-philpott/ adresinden 30 mart 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Brendon Hesmondhalgh, Oturan Lurcher / Seated Lurcher, h: 420 mm, 2019. https://hesmondhalghsculpture.co.uk/portfolio/wippet/ adresinden 18 nisan 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Hilal Küçük, 2022, Modelin Eskiz ve Üretim Süreci, (Sol) Eskiz Aşaması, karakalem, (Orta) Deri sertliğindeki porselen çamuru, (Sağ) Anagama pişirim tekniği ile figürün son hali, 12x11x6cm, 1250°C. (Yazar tarafından fotoğraflanmıştır/Yazarın kişisel arşivinden).
  • Hilal Küçük, Ormanda Kısa Dinlence, 2023, Porselen, 21x19x8 cm, 1250°C (Yazar tarafından fotoğraflanmıştır/Yazarın kişisel arşivinden).
  • Hilal Küçük, Tilki Figürü Üzerinde Çizgisel Arayışlar’ın Yapım Aşamalarından Çizgi Detayları ve Eskiz Çalışması, 2023 ,Tilki Figürü Üzerinde Çizgisel Arayışlar, 60x40x19 cm, Raku Pişirimi, 1050°C (Yazar tarafından fotoğraflanmıştır/Yazarın kişisel arşivinden).
  • İnternet Kaynakça
  • Adalı, F. (1990). Seramikte figüratif heykel: insan formunda oluşum ilkeleri ve öneriler [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. https://katalog.marmara.edu.tr/eyayin/tez/T0040624.pdf adresinden 09 haziran 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Akder, F. (2008). Adnan Turani’nin Çizgi Kullanımı. [Yüksek Lisans Tezi] Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/9930/547627.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden 17 şubat 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Araştırma. Türk Dil Kurumu Sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/ adresinden 27 mart 2023 tarihinde alınmıştır. Desen. Etimoloji Türkçe. https://www.etimolojiturkce.com/arama/desen adresinden 11 mart 2023 tarihinde alınmıştır.
  • General Fine Craft. https://generalfinecraft.com/makers-by-category/ceramics/mary-philpott/ adresinden 30 mart 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Sketch (eskiz). Etym Online. https://www.etymonline.com/word/sketch?ref=etymonline_crossreference#etymonline_v_23600 adresinden 19 nisan 2023 tarihinde alınmıştır.

The Use of Lines to Highligt form, Process and Individuality in Ceramic Animal Figures

Yıl 2025, Sayı: 45, 10 - 17, 21.03.2025
https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1438864

Öz

In this article, intellectual research has been tried to be brought to the fore with exploratory lines applied as sketchs. First of all, it is mentioned what the line is, its positive contributions to the artist and its status as a tool and purpose. Explained that are the connection of sketchs, line, research, exploratory line, process with this subject and individuality. Due to the power of the line in defining nature in art and the possibility of providing aesthetic gain, the line is focused on the figures in nature. In this context, the contribution of line to three-dimensional animal figures has been investigated. Lines guide the apparent reality of the figures and add individuality to the figure itself. In this article, while constructing the figure through individual practices, it is presented as a suggestion to include linear searches in the nature of the form itself, to ensure the transfer of the line between processes and to use mental questions about the figure in a way that explores the structure with exploratory lines. A selection of visuals that support the expression of the subject has been prepared to exemplify the line values in which the artists leave a trace on the ceramic structure with a tool, where these lines can be clearly read and have a soft, free and free impression rather than being very controlled and rigid. The proposal is based on the idea that intellectual connections are related to free lines of inquiry. Qualitative research method was used in this artistic research in which the ceramic work of the first researcher was presented in the applications section. As a result, the benefits of using constructive lines on ceramic and porcelain in the comfort of sketching are interpreted by making artistic and technical inferences and exemplifying the gains of individual practices. Therefore, here, an art research supported by individual practices and readings on the changing purpose and methods of using the line is presented. The technical and aesthetic interpretation of the line on the ceramic animal figure is included. It is tried to convey lines that can be used in a way that can both refer to the external reality of the figure and reflect the comfort and directly of thoughts in the ceramic animal figures constructed. The synthesis of a minimal internal directly with a differentiated external reality reflects the search for directly in a concrete art object.

Kaynakça

  • Aslıer, M. (1980). Varolmayana biçim vermek. TGSYO Grafik Sanatlar Bölümü Atölyeleri.
  • Çağlarca, S. (2003). Güzel sanatlara hazırlık karakalem resim. İnkılap Yayınevi.
  • Deonna, W. (1993). Sanatta ritimler ve kanunlar. (S. Kazmaz, Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (1997). Yem Yayınları.
  • Garaudy, R. (2020). Kıyısız bir gerçekçilik Picasso – Kafka – Perse. (M. H. Doğan, Çev.). Fol.
  • Hançerlioğlu, O. (1973). Felsefe sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Art and Interpretation l 2025 45: 10-17 l doi: 10.47571/sanatyorum.1438864
  • Hauser, A. (2021). Sanatın toplumsal tarihi I. (D. Şahin, Çev.). Kırmızı Yayınları.
  • Keskinok, K. (2001). Sanat eğitimi aşamalı yöntem. Sanatyapım Yayıncılık.
  • Raynes, J. (1981). Figure drawing a practical manual for all students of art. The Hamlyn Publishing Group Limited.
  • Tansuğ, S. (1988). Sanatın görsel dili. Remzi Kitabevi.
  • Turani, A. (2018). Sanat terimleri sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Görsel Kaynakça
  • Geç Magdalenian Dönemi, Bizon, Yaklaşık 14.000 yıl önce. https://www.bradshawfoundation.com/sculpture/bison_licking_side.php adresinden 23 mart 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Nick Mackman, Boz Ayı Heykelleri / Grizzly Bear Sculptures, Nick Mackman Sculpture. https://nickmackmansculpture.co.uk/portfolio/americas-portfolio adresinden 13 şubat 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Mary Philbott, Esneyen Tavşan / Streching Hare, 16x16,5x 4,5 cm. https://generalfinecraft.com/makers-by-category/ceramics/mary-philpott/ adresinden 30 mart 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Brendon Hesmondhalgh, Oturan Lurcher / Seated Lurcher, h: 420 mm, 2019. https://hesmondhalghsculpture.co.uk/portfolio/wippet/ adresinden 18 nisan 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Hilal Küçük, 2022, Modelin Eskiz ve Üretim Süreci, (Sol) Eskiz Aşaması, karakalem, (Orta) Deri sertliğindeki porselen çamuru, (Sağ) Anagama pişirim tekniği ile figürün son hali, 12x11x6cm, 1250°C. (Yazar tarafından fotoğraflanmıştır/Yazarın kişisel arşivinden).
  • Hilal Küçük, Ormanda Kısa Dinlence, 2023, Porselen, 21x19x8 cm, 1250°C (Yazar tarafından fotoğraflanmıştır/Yazarın kişisel arşivinden).
  • Hilal Küçük, Tilki Figürü Üzerinde Çizgisel Arayışlar’ın Yapım Aşamalarından Çizgi Detayları ve Eskiz Çalışması, 2023 ,Tilki Figürü Üzerinde Çizgisel Arayışlar, 60x40x19 cm, Raku Pişirimi, 1050°C (Yazar tarafından fotoğraflanmıştır/Yazarın kişisel arşivinden).
  • İnternet Kaynakça
  • Adalı, F. (1990). Seramikte figüratif heykel: insan formunda oluşum ilkeleri ve öneriler [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. https://katalog.marmara.edu.tr/eyayin/tez/T0040624.pdf adresinden 09 haziran 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Akder, F. (2008). Adnan Turani’nin Çizgi Kullanımı. [Yüksek Lisans Tezi] Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/9930/547627.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden 17 şubat 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Araştırma. Türk Dil Kurumu Sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/ adresinden 27 mart 2023 tarihinde alınmıştır. Desen. Etimoloji Türkçe. https://www.etimolojiturkce.com/arama/desen adresinden 11 mart 2023 tarihinde alınmıştır.
  • General Fine Craft. https://generalfinecraft.com/makers-by-category/ceramics/mary-philpott/ adresinden 30 mart 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Sketch (eskiz). Etym Online. https://www.etymonline.com/word/sketch?ref=etymonline_crossreference#etymonline_v_23600 adresinden 19 nisan 2023 tarihinde alınmıştır.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hilal Küçük 0000-0002-6718-4196

Kaan Canduran 0000-0003-2170-2119

Erken Görünüm Tarihi 21 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi 21 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2024
Kabul Tarihi 19 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Küçük, H., & Canduran, K. (2025). Seramik Hayvan Figürlerinde Formu, Süreci Ve Bireyselliği Ön Plana Çıkarmak İçin Çizgi Kullanımı. Sanat Ve Yorum(45), 10-17. https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1438864

25650   Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

           32023    32024    26879     29742