In the modern era, Surrealism, influenced by Dadaism, developed a unique form of expression focusing on the subconscious, dreams, and randomness. This movement, which began influencing Turkish painting from the second half of the 20th century, enabled artists to create works blending these elements with their cultural dynamics. Following the proclamation of the Republic, observationally-based realistic landscape themes gave way to abstraction, leading to a transformation in spatial perception and paving the way for new aesthetic understandings. Particularly after the 1968s, the concept of surreal space became more pronounced in artists’ works, finding its place within contemporary Turkish painting. In this context, while landscape painting has been the subject of numerous studies in the field of art, the lack of comprehensive research on surreal landscapes in contemporary Turkish painting highlights the importance of examining this topic within the research literature. Accordingly, this study, titled “Surrealism İn Contemporary Turkish Painting: Surreal Landscapes” aims to contribute to the literature by addressing this theme. The research is limited to examples of surreal landscapes created by contemporary Turkish artists, such as İbrahim Balaban, Nuri Abaç, Mustafa Pilevneli, and Erol Deneç, who have been active from the 1968s to the present. These artists were selected based on their consistent approaches within the scope of the research topic and the relevance of their works to the subject matter. The study adopts a general survey model and employs qualitative research methods and techniques.
Modern dönemde Sürrealizm, Dadaizmin rastlantısallık ve bilinçdışı vurgusundan etkilenerek; rüyalar, otomatik yazım ve psikanalitik imgeler etrafında şekillenen özgün bir ifade biçimi geliştirmiştir. Bu akım, 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Türk resminde de etkili olmuş ve sanatçıların kendi kültürel dinamikleriyle harmanladıkları eserler üretmelerine olanak sağlamıştır. Cumhuriyet’in ilanıyla birlikte, gözleme dayalı gerçekçi peyzaj teması yerini giderek soyutlamaya bırakmış; bu dönüşüm, mekân algısında bir değişime yol açarak yeni estetik anlayışların ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır. Özellikle 1968 sonrası sanatçılarının eserlerinde gerçeküstü mekân anlayışı belirginleşmiş ve çağdaş Türk resmindeki yerini almıştır. Bu bağlamda, manzara resminin sanat alanında pek çok çalışmaya konu edildiği bilinmekle birlikte, çağdaş Türk resminde “gerçeküstü manzaralar” üzerine kapsamlı bir araştırmanın henüz yapılmamış olması, bu konunun incelenmesini alanyazın açısından önemli kılmaktadır. Bu doğrultuda hazırlanan “Sürrealizmin İzinde Çağdaş Türk Resminde Gerçeküstü Manzaralar” başlıklı bu çalışma, söz konusu temayı ele alarak alanyazına katkı sunmayı amaçlamaktadır. Çalışma, 1968’li yıllardan günümüze kadar çağdaş Türk resim sanatında üretimde bulunmuş olan İbrahim Balaban, Nuri Abaç, Mustafa Pilevneli ve Erol Deneç’in gerçeküstü manzaralar içeren eser örnekleriyle sınırlandırılmıştır. Bu sanatçıların seçimi, araştırma konusuna yönelik tutarlı yaklaşımları ve eserlerinin temaya uygunluğu göz önünde bulundurularak yapılmıştır. Araştırmada genel tarama modeli benimsenmiş; nitel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar, Görsel Sanatlar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 46 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.