Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEYTULMAL AND LTS FORMATİON'S PROCESS AT THE PERİOD OF RASİD KHALİFES

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 3, 1016 - 1036, 31.08.2018
https://doi.org/10.26791/sarkiat.424949

Öz

Abstract

The basis of Beytulmal has been founded at the period of
Messenger of Allah. Beytulmal means the state treasury. The Prophet immediately
distributed the goods that incoming to him and preserved the remaining of them
at the corner of mascid. There was no special building for this. The period Khalife
Abu Bekir has been accepted as the continuation of The Prophet but he separated
a part of his home as state treasury differently from The Messenger of
Allah.
  The period of Khalife Omer has
been accepted that the Beytulmal has been established as a special institution.
Private buildings have been established both at the centre and at the province
for State treasury and civil servants have been appointed both for protect and
manage it. Beytulmal has been separated to some parts in itself. The taxes
which have been received from the Muslim and from non-muslim have not been put
at the same place. The taxes received from Muslim have been protected in a
special place because of the fact that these taxes called as a zakat have a
special spending condition different from the taxes that have been received
from the non-muslim such as cizye, haraç, humus ve uşur that called as fey
income. The salaries of civil servants have been funded from this fey income.
As a consequence of increasing income,
 Khalife
Omer has started to distribute provision and donation. The period of Khalife
Osman and Khalife Ali, with some deviation, have been accepted as a continuous
period of Khalife Omer.
 

Kaynakça

  • KaynakçaAPAK, Adem, Anahatlarıyla İslam Tarihi 2, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2015.ATEŞ, Süleyman, Hz. Ömer, Yeni Ufuk Neşriyat, İstanbul, 2017, (I-II).BELÂZURÎ, Ahmed b. Yahya b. Câbir b. Dâvud,(279/892), Fütûhu'l-Büldân, Mektebetü'l-Meârif, Beyrut, 1987.¬¬¬__________ Ensâbu'l-Eşrâf, Dâru'l-Fikr, Beyrut, 1996, (I-XIII).BUHÂRÎ, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail, (256/870) Sahîhu'l-Buhârî, Dâru İbn Kesîr, Beyrut, 2003.CORCÎ ZEYDÂN, İslam Uygarlıkları Tarihi, Necdet Gök (Çev.), İletişim Yayınları, İstanbul, 2012, (I-II).EBÛ DÂVUD, Süleyman b. Eş'as es-Sicistâni el-Ezdî,(224/888) Sünenî Abî Dâvud, Dâru'r-Risâletu'l-Âlemiye, Beyrut, 2009.EBU'L-FİDÂ, İsmail b. Ali b. Muhammed b. Ömer b. Şâhenşâh b. Eyyub, (732/1331) Târîhu Ebî'l-Fidâ el-Muhtadar Fi Ahbâri'l-Beşer, Dâru'l-Kutubu'l-İlmiyye, Beyrut, 1997, (I-II).EBÛ UBEYD, Kasım b. Sellam, (771/838), Kitabü'l-Emval, Tahkik, Dr. Muhammed Ammare, Darü'ş-Şuruk, Beyrut, 1989.EBÛ YUSUF, Ya'kub b. İbrahim (182/798), Kitabü'l-Harâc, Darü'l Ma'rife, Beyrut, 1979.ERKAL, Mehmet, "Beytülmal", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları, İstanbul, 1992, (90-94).FAYDA, Mustafa, Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, Çağ Yayınları, İstanbul, 1986, (I-XIV)__________ "Ebu Bekir", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, İstanbul, 1994, (101-108)FERRA, Ebû Ya'lâ Muhammed b. El-Hüseyn el-Hanbelî, (458/1066), el-Ahkâm el-Sultâniyye, Daru'l-Kitaü'l-İlmiyye, Beyrut, 2000.FERRÛH, Ömer, Târih Sadr el-İslam ve'd-Devlet el-Emeviyye, Dârü'l-İlm Lilmelâyin, Beyrut, 1970.GÜZEL, Ahmet, Hulefâ-i Râşidin döneminde İdarî Yapı, Nüve Kültür Merkezi Yayınları, İstanbul, 2011.HALİFE B. HAYYÂT, (240/855), Târîhu Halife b. Hayyât, Dâru Tayyibe, Riyad, 1985.HAMİDULLAH, Muhammed, İslam Peygamberi, Mehmet Yazgan (Çev.), Beyan Yayınları, İstanbul, 2017.__________ Allah'ın Elçisi Hz. Muhammed, Ülkü Zeynep Babacan (Çev.), Beyan Yayınları, İstanbul, 2017.__________ İlk İslam Devleti, İhsan Süreyya Sırma (Çev.), Beyan Yayınları, İstanbul, 2015.__________ İslam Genel Bir Bakış, Sinan Edegil (Çev.), Beyan Yayınları, İstanbul, 2017.İBN ABDDİ RABBİH, el-Fakîh Ahmed b. Muhammed el-Endelusî, (327/939), el-Ikdu'l-Ferîd, Dâru'l-Kutbu'l-İlmiyye, Beyrut, 1983, (I-IX).İBN HALDÛN, Aburrahman b. Muhammed (808/1406), Mukaddime, Darü'l-Fettah, Şarika, 1995.İBN HANBEL, Ahmed b. Muhammed, (241/855), Musned, Thk. Ahmed Muhammed Şakir, Dâru'l-Hadis, Kâhire, 199. (I-XX).İBN HAVKAL, Ebu'l-Kâsım en-Nasîbî (367/977), Kitâbu Sûratu'l-Ard, Dâru Sâdr, Beyrut, 1938, (I-II).İBNÜ'L-ESÎR, İzzuddin Ebü'l Hasan Ali b. Muhammed (630/1232), el-Kâmil fi't-Tarih, Tahkik: Ebi'l-Fida Abdullah Kadı, Darü'l Kütübü'l Alemiyye, Beyrut, 1987. (I-XI).İBN HİBBÂN, Ebu Hâtim Muhammed b. Hibbân b. Ahmed et-Temîmî el-Büstî (354/965), es-Sîretü'n-Nebeviyye veAhbaru'l-Hulefâ, Daru'l-İbn Haldûn, İskenderiye, Tarihsiz.İBN NUCEYM, Zeynuddin b. İbrahim b. Muhammed, (970/1563), el-Eşbâh ve'l-Nezâir, Daru'l-Kitaü'l-İlmiyye, Beyrut, 1999. İBN SA'D, Muhammed b. Menî ez-Zührî (230/845), Kitâbü't-Tabakâti'l-Kebîr, Thk. Ali Muhammed Ömer, Mektebetü'l-Hâncî, Kahire, 2001, (I-XI).İBN TİKTAKA, (İbnTabâtabâ) Muhammed b. Ali, (709/1309), el-Fahrî fi'l-Âdâb el-Sultâniyye ve'l-Duvel el-İslamiyye, Dâru Sâdr, Beyrut, Tarihsiz.İBN ZENCEVEYH, Humeyd, (251/861), Kitâbu'l-Emval Thk. Şâkir Zîb Feyyâz, Riyad, 1986.ÂL İSA, Abdusselam b. Muhammed, Dirâsetun Nakdiyyetün fi'l-Merviyâti'l Vâridat fi Şahsiyeti Ömer b. Hattâb ve Siyâsetihi'l-İdariyye, İmâdetu'l-Bahsi'l-İlmî, Medine, 2002.KAYAOĞLU, İsmet, İslam Kurumlar Tarihi, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1985.KETTÂNÎ, Muhammed Abdulhay, (?/1962), et-Teratibu'l-İdâriyye, Darü'l-Erkam b. Ebi'l-Erkam, Beyrut, Tarihsiz, (I-II).MAKRİZÎ, Takıyyuddîn Ahmed b. Ali b. Abdulkadir Muhammed, (845/1444), İmtâu'l-Esmâ', Thk, Muhammed Abdulhamid en-Numeysî, Daru'l-Kutubu'l-İlmiyye, Beyrut, 1999, (I-XV).MALİK b. Enes, (93/712), el-Muvatta, Dâru Ahyâu't-Turâsu'l-Arabî, Beyrut, 1985.MÂVERDÎ, Ebu'l-Hasen Ali b. Muhammed b. Habîb, (450/1058), el-Ahkâmü's-Sultaniye, Darü'l-Hadis, Kahire, 2006.MUSLİM, Ebu'l Huseyn el-Haccâc el-Kuşeyrî en-Nîsâbûrî, (261/874), Sahîh'u-Muslim, Dâr'u-Taybe, Riyad, 2006.ÖZEL, Ahmet, Yönetici Peygamber Hz. Muhammed, Küre Yayınları, İstanbul, 2015.SALLABİ, Ali Muhammed, II Halife Hz. Ömer Hayatı, Şahsiyeti ve Dönemi, Mehmet Akbaş (Çev.),Ravza Yayınları, İstanbul, 2008. SUYUTÎ, Celâluddîn Abdurrahmân b. Ebî Bekir (911/1515), Târîhu'l-Hulefâ, Darü'l-Minhac, Beyrut, 2013.ŞAFİÎ, Muhammed b. İdrîs, (204/820), el-Umm, Thk. Rıfat Fevzî Abdulmuttalib, Dâru'l-Vefâ, 2001, (I-XI).ŞİBLİ NUMANİ, Bütün yönleriyle Hz. Ömer ve devlet idaresi, Talip Yaşar Alp, (Çev.), Mahya Yayınları, İstanbul, 2015.RÂNÂ, İrfan Mahmut, Hz. Ömer Döneminde Ekonomik Yapı, Ahmet Koç (Çev.),Bir Yayıncılık, İstanbul, 1985.TABERÎ, Ebu Ca'fer Muhammed b. Cerîr, (310/922), Târîhu'r-Rusul ve'l-Mulûk, Thk. Muhammed Ebû'l-Fadl İbrahim, Dâru'l-Meârif, Kahire, T, (I-XI)TUĞ, Salih, İslam Vergi Hukukunun Ortaya Çıkışı, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul, 1984.YA'KÛBÎ, Ahmed b. Ebî Ya'kûb b. Ca'fer b. Vehb, (292/904), Târîhu'l-Ya'kûbî, Şeriketu'l-İ'lamî, Beyrut, 2010, (I-II).YENİÇERİ, Celal, İslam'da Devlet Bütçesi, Şamil Yayınevi, İstanbul, 1984.

RAŞİD HALİFELER DÖNEMİ BEYTÜLMAL VE OLUŞUM SÜRECİ

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 3, 1016 - 1036, 31.08.2018
https://doi.org/10.26791/sarkiat.424949

Öz

Öz

Devlet hazinesi anlamına gelen beytülmal, temelleri
Allah Resulü döneminde atılmıştır. Hz. Peygamber, gelen malları bekletmeden dağıtır,
kalan olursa mescidin bir köşesinde muhafaza ederdi. Bunun için müstakil bir
bina yoktu. Hz. Ebu Bekir dönemi, Hz. Peygamber döneminin devamı olarak kabul
edilmiştir ancak Allah Resulü'nden farklı olarak evinin bir bölümünü devlet
hazinesi olarak ayırmıştır. Hz. Ömer dönemi, beytülmalin bir müessese olarak
kurulduğu dönem olarak kabul edilmektedir. Devlet hazinesine ait hem merkezde
hem de taşrada müstakil binalar yapılmış, onları korumak ve idare etmek
amacıyla memurlar tayin edilmiştir. Beytülmal, kendi içerisinde bölümlere
ayrılmıştır. Müslümanlardan alınan gelirler ile gayrimüslimlerden tahsil edilen
vergiler bir yere konulmamıştır. Çünkü Müslümanlardan alınan zekâtların sarf
yerleri belli olduğundan, gayrimüslimlerden alınan cizye, harac, humus ve uşur
gibi vergilerden oluşan ve fey adı verilen vergilere dâhil edilmeyip ayrı yerde
muhafaza edilmiştir. Devlet memurlarının maaşları, fey gelirlerinden
karşılanmıştır. Hz. Ömer, gelirlerin artması sonucunda herkese atiyye ve erzak
dağıtmaya başlamıştır. Hz. Osman ve Hz. Ali dönemleri, bazı sapmalar olmakla birlikte,
Hz. Ömer döneminin devamı olarak kabul edilmiştir.

Kaynakça

  • KaynakçaAPAK, Adem, Anahatlarıyla İslam Tarihi 2, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2015.ATEŞ, Süleyman, Hz. Ömer, Yeni Ufuk Neşriyat, İstanbul, 2017, (I-II).BELÂZURÎ, Ahmed b. Yahya b. Câbir b. Dâvud,(279/892), Fütûhu'l-Büldân, Mektebetü'l-Meârif, Beyrut, 1987.¬¬¬__________ Ensâbu'l-Eşrâf, Dâru'l-Fikr, Beyrut, 1996, (I-XIII).BUHÂRÎ, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail, (256/870) Sahîhu'l-Buhârî, Dâru İbn Kesîr, Beyrut, 2003.CORCÎ ZEYDÂN, İslam Uygarlıkları Tarihi, Necdet Gök (Çev.), İletişim Yayınları, İstanbul, 2012, (I-II).EBÛ DÂVUD, Süleyman b. Eş'as es-Sicistâni el-Ezdî,(224/888) Sünenî Abî Dâvud, Dâru'r-Risâletu'l-Âlemiye, Beyrut, 2009.EBU'L-FİDÂ, İsmail b. Ali b. Muhammed b. Ömer b. Şâhenşâh b. Eyyub, (732/1331) Târîhu Ebî'l-Fidâ el-Muhtadar Fi Ahbâri'l-Beşer, Dâru'l-Kutubu'l-İlmiyye, Beyrut, 1997, (I-II).EBÛ UBEYD, Kasım b. Sellam, (771/838), Kitabü'l-Emval, Tahkik, Dr. Muhammed Ammare, Darü'ş-Şuruk, Beyrut, 1989.EBÛ YUSUF, Ya'kub b. İbrahim (182/798), Kitabü'l-Harâc, Darü'l Ma'rife, Beyrut, 1979.ERKAL, Mehmet, "Beytülmal", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları, İstanbul, 1992, (90-94).FAYDA, Mustafa, Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, Çağ Yayınları, İstanbul, 1986, (I-XIV)__________ "Ebu Bekir", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, İstanbul, 1994, (101-108)FERRA, Ebû Ya'lâ Muhammed b. El-Hüseyn el-Hanbelî, (458/1066), el-Ahkâm el-Sultâniyye, Daru'l-Kitaü'l-İlmiyye, Beyrut, 2000.FERRÛH, Ömer, Târih Sadr el-İslam ve'd-Devlet el-Emeviyye, Dârü'l-İlm Lilmelâyin, Beyrut, 1970.GÜZEL, Ahmet, Hulefâ-i Râşidin döneminde İdarî Yapı, Nüve Kültür Merkezi Yayınları, İstanbul, 2011.HALİFE B. HAYYÂT, (240/855), Târîhu Halife b. Hayyât, Dâru Tayyibe, Riyad, 1985.HAMİDULLAH, Muhammed, İslam Peygamberi, Mehmet Yazgan (Çev.), Beyan Yayınları, İstanbul, 2017.__________ Allah'ın Elçisi Hz. Muhammed, Ülkü Zeynep Babacan (Çev.), Beyan Yayınları, İstanbul, 2017.__________ İlk İslam Devleti, İhsan Süreyya Sırma (Çev.), Beyan Yayınları, İstanbul, 2015.__________ İslam Genel Bir Bakış, Sinan Edegil (Çev.), Beyan Yayınları, İstanbul, 2017.İBN ABDDİ RABBİH, el-Fakîh Ahmed b. Muhammed el-Endelusî, (327/939), el-Ikdu'l-Ferîd, Dâru'l-Kutbu'l-İlmiyye, Beyrut, 1983, (I-IX).İBN HALDÛN, Aburrahman b. Muhammed (808/1406), Mukaddime, Darü'l-Fettah, Şarika, 1995.İBN HANBEL, Ahmed b. Muhammed, (241/855), Musned, Thk. Ahmed Muhammed Şakir, Dâru'l-Hadis, Kâhire, 199. (I-XX).İBN HAVKAL, Ebu'l-Kâsım en-Nasîbî (367/977), Kitâbu Sûratu'l-Ard, Dâru Sâdr, Beyrut, 1938, (I-II).İBNÜ'L-ESÎR, İzzuddin Ebü'l Hasan Ali b. Muhammed (630/1232), el-Kâmil fi't-Tarih, Tahkik: Ebi'l-Fida Abdullah Kadı, Darü'l Kütübü'l Alemiyye, Beyrut, 1987. (I-XI).İBN HİBBÂN, Ebu Hâtim Muhammed b. Hibbân b. Ahmed et-Temîmî el-Büstî (354/965), es-Sîretü'n-Nebeviyye veAhbaru'l-Hulefâ, Daru'l-İbn Haldûn, İskenderiye, Tarihsiz.İBN NUCEYM, Zeynuddin b. İbrahim b. Muhammed, (970/1563), el-Eşbâh ve'l-Nezâir, Daru'l-Kitaü'l-İlmiyye, Beyrut, 1999. İBN SA'D, Muhammed b. Menî ez-Zührî (230/845), Kitâbü't-Tabakâti'l-Kebîr, Thk. Ali Muhammed Ömer, Mektebetü'l-Hâncî, Kahire, 2001, (I-XI).İBN TİKTAKA, (İbnTabâtabâ) Muhammed b. Ali, (709/1309), el-Fahrî fi'l-Âdâb el-Sultâniyye ve'l-Duvel el-İslamiyye, Dâru Sâdr, Beyrut, Tarihsiz.İBN ZENCEVEYH, Humeyd, (251/861), Kitâbu'l-Emval Thk. Şâkir Zîb Feyyâz, Riyad, 1986.ÂL İSA, Abdusselam b. Muhammed, Dirâsetun Nakdiyyetün fi'l-Merviyâti'l Vâridat fi Şahsiyeti Ömer b. Hattâb ve Siyâsetihi'l-İdariyye, İmâdetu'l-Bahsi'l-İlmî, Medine, 2002.KAYAOĞLU, İsmet, İslam Kurumlar Tarihi, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1985.KETTÂNÎ, Muhammed Abdulhay, (?/1962), et-Teratibu'l-İdâriyye, Darü'l-Erkam b. Ebi'l-Erkam, Beyrut, Tarihsiz, (I-II).MAKRİZÎ, Takıyyuddîn Ahmed b. Ali b. Abdulkadir Muhammed, (845/1444), İmtâu'l-Esmâ', Thk, Muhammed Abdulhamid en-Numeysî, Daru'l-Kutubu'l-İlmiyye, Beyrut, 1999, (I-XV).MALİK b. Enes, (93/712), el-Muvatta, Dâru Ahyâu't-Turâsu'l-Arabî, Beyrut, 1985.MÂVERDÎ, Ebu'l-Hasen Ali b. Muhammed b. Habîb, (450/1058), el-Ahkâmü's-Sultaniye, Darü'l-Hadis, Kahire, 2006.MUSLİM, Ebu'l Huseyn el-Haccâc el-Kuşeyrî en-Nîsâbûrî, (261/874), Sahîh'u-Muslim, Dâr'u-Taybe, Riyad, 2006.ÖZEL, Ahmet, Yönetici Peygamber Hz. Muhammed, Küre Yayınları, İstanbul, 2015.SALLABİ, Ali Muhammed, II Halife Hz. Ömer Hayatı, Şahsiyeti ve Dönemi, Mehmet Akbaş (Çev.),Ravza Yayınları, İstanbul, 2008. SUYUTÎ, Celâluddîn Abdurrahmân b. Ebî Bekir (911/1515), Târîhu'l-Hulefâ, Darü'l-Minhac, Beyrut, 2013.ŞAFİÎ, Muhammed b. İdrîs, (204/820), el-Umm, Thk. Rıfat Fevzî Abdulmuttalib, Dâru'l-Vefâ, 2001, (I-XI).ŞİBLİ NUMANİ, Bütün yönleriyle Hz. Ömer ve devlet idaresi, Talip Yaşar Alp, (Çev.), Mahya Yayınları, İstanbul, 2015.RÂNÂ, İrfan Mahmut, Hz. Ömer Döneminde Ekonomik Yapı, Ahmet Koç (Çev.),Bir Yayıncılık, İstanbul, 1985.TABERÎ, Ebu Ca'fer Muhammed b. Cerîr, (310/922), Târîhu'r-Rusul ve'l-Mulûk, Thk. Muhammed Ebû'l-Fadl İbrahim, Dâru'l-Meârif, Kahire, T, (I-XI)TUĞ, Salih, İslam Vergi Hukukunun Ortaya Çıkışı, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul, 1984.YA'KÛBÎ, Ahmed b. Ebî Ya'kûb b. Ca'fer b. Vehb, (292/904), Târîhu'l-Ya'kûbî, Şeriketu'l-İ'lamî, Beyrut, 2010, (I-II).YENİÇERİ, Celal, İslam'da Devlet Bütçesi, Şamil Yayınevi, İstanbul, 1984.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdulkerim Öner 0000-0001-9643-1603

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Kabul Tarihi 8 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

ISNAD Öner, Abdulkerim. “RAŞİD HALİFELER DÖNEMİ BEYTÜLMAL VE OLUŞUM SÜRECİ”. Şarkiyat 10/3 (Ağustos 2018), 1016-1036. https://doi.org/10.26791/sarkiat.424949.

Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.


27787