The system of apprenticeship, journeywork and mastership is a tradition with a history of 800 years and tracing to Great Seljuk Empire. The effect of technology and modern changes on this system, which has been going on for centuries, and modern apprenticeship understanding have been put forward. The present study probes to investigate the education methods practiced in apprentice-master relationships, ways of doing jobs and the plans of the apprentices to set up a business in the future. Furthermore, determining the apprentices’ thoughts regarding payments and working conditions are involved among the aims of the study as well. The data were collected through semi-structured interview with twenty people working as an apprentice in different businesses in Kars. Kinship relations come to the forefront in apprentice selection. The majority of apprenticeship students are aiming to acquire a profession. It was found that apprentices were encouraged to go to the training center. Furthermore, the apprentices were observed to be exposed to verbal violence when they made something wrong during vocational training. It is seen that the graduates of Vocational High School do not work in industry and they work as a continuation of the education of a limited number of people.
Apprenticeship Journeywork Mastership Vocational Education Training Kars
Çıraklık, kalfalık ve ustalık sistemi 800 yıllık bir geçmişe sahip ve Büyük Selçuklu İmparatorluğu'na kadar uzanan bir gelenektir. Yüzyıllardır süren bu sistemde teknoloji ve modern değişikliklerin etkisi ile yeni ve modern çıraklık anlayışı öne çıkmaktadır. Bu çalışma, çırak-usta ilişkilerinde uygulanan eğitim yöntemlerini, iş yapma şekillerini ve çırakların gelecekte bir iş kurma planlarını araştırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, çırakların maaşları ve çalışma koşullarına ilişkin düşüncelerinin belirlenmesi de çalışmanın amaçları arasında yer almaktadır. Araştırmanın verileri, Kars'ta farklı işletmelerde çırak olarak çalışan yirmi kişiyle yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. Elde edilen veriler ışığında akrabalık ilişkilerinin çırak seçiminde ön planda olduğu belirlenmiştir. Çıraklık eğitimine katılanların çoğunluğu bir meslek edinmeyi hedeflemektedir. Ustaları tarafından çırakların eğitim merkezine gitmesine teşvik edildiği görülmüştür. Mesleki eğitim sırasında çırakların sözlü şiddete maruz kaldıkları da gözlenmiştir. Meslek Yüksek Okulu mezunlarının sanayide usta olarak yer almadıkları belirlenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Bu dergi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.