The Impact of Hospital Advertising on Patient Choices: Views from Health Service Users
Yıl 2024,
Cilt: 6 Sayı: 2, 133 - 147, 31.12.2024
Seda Kumru
,
Ümit Çıraklı
,
Şeyma Boz
Öz
This study aims to determine the attitudes of healthcare users toward the advertising activities conducted by private hospitals, as well as the role of these advertisements in hospital selection. Data were gathered through a questionnaire administered to individuals who sought services at a private hospital in Istanbul. A total of 360 responses were analyzed using the SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 21.0 program. The findings indicate that over 70% of participants believe that hospital advertisements provide useful information, offering insights into the qualifications of the hospital and the services it provides, thereby helping patients make more informed choices. However, the two main negative aspects of advertisements identified by participants are that they are often misleading and not sufficiently reliable. Overall, the study suggests that people generally hold positive opinions about private hospital advertisements.
Kaynakça
- Ağırbaş, İ., Akbulut, Y., & Bayın Donar, G. (2011. September 14). Sağlık Sektöründe Verilen Reklam Cezalarının Sistematik Analizi. Conference: 5. Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi. https://www.researchgate.net/publication/281741568
- Ayhan, B., & Canöz, K. (2006). Hastaların Hastane Tercihinde Etkili Olan Halkla İlişkiler Faaliyetleri. II. Ulusal Halkla İlişkiler Kongresi. https://www.researchgate.net/publication/323848214
- Bağcı Bosi, A. T., Erguder, T., Breda, J., & Jewell, J. (2018). Monitoring Food Marketing for Children in Turkey Report 2018. http://www.euro.who.int/pubrequest
- Berkowitz, E. N. (2022). Essential of Health Care Marketing (5th edition). Jones & Bartlett Learning. Burlington.
- Ekiyor, A., & Tengilimoğlu, D. (2014). Sağlıkta reklam serbest olmalı mı? Tüketici görüşleri. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 16(2). 45–71.
- Elrod, J. K., & Fortenberry, J., L. (2020). Advertising in health and medicine: Using mass media to communicate with patients. In BMC Health Services Research 20. 1–8. BioMed Central Ltd. https://doi.org/10.1186/s12913-020-05599-3
- Erbay, E., & Yalçın, G. (2018). Sağlık Sektöründe Reklam Cezalarının İçerik Analizi ile İncelenmesi (Content Analysis of Advertising Fines in the Health Sector). Conference: 2nd International 12th National Congress on Health and Hospital Administration. https://www.researchgate.net/publication/336009707
- Eşiyok, E. (2018). Türkiye’de Reklamların Denetimi: Reklam Kurulu Kararları Üzerinden Bir İnceleme. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. 9(2). 593–606. https://doi.org/10.21492/inuhfd.483229
- Güleç, Ş. N. (2017). Özel hastane tercihinde kurumsal imajın rolü. Sosyal Bilimler. 4(16): 275-292
- Güney, M., & Selvi, M. S. (2017). Tüketicilerin Özel Hastanelerin Reklamlarına İlişkin Tutumları. Sosyal Bilimler Metinleri. 01. 41–59.
- Gürdin, B. (2017). Prohibition of Advertising in the Healthcare Industry: Examples of Applications. Journal of Social Sciences and Humanities. 9(2). 17–30.
- Hususi Hastaneler Kanunu, 2219 Sayılı Kanun, Resmî Gazete Tarihi: 05.06.1933 Resmî Gazete Sayısı: 2419, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=2219& MevzuatTur=1&Mevzuat Tertip=3,
- Johns, H. E., Moser, H. R. (1989) An empirical analysis of consumers' attitudes toward hospital advertising. Health Care Superv;7(4):11-21. PMID: 10293585.
- Karaçor, S., & Arkan, A. (2014). Sağlık Kuruluşlarında Pazarlama: Sağlık Pazarlama Karması Unsurlarının Hasta/Müşteri Açısından Önemi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim. 8(2). 90–118.
- Kim, T. T., & Diwas, K. C., (2019). The impact of hospital advertising on patient demand and health outcomes. Marketing Science. 39(3). 1-24.
- Ministry of Health General Directorate of Health Information Systems. (2024). Yearbook of Health Statistics 2022 Newsletter. https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/48055/0/siy2022eng050420241pdf.pdf
- Montefiori, M. (2008). Information vs advertising in the market for hospital care. International Journal of Health Care Finance and Economics. 8. 145–162. https://doi.org/10.1007/s10754-007-9027-6
- Motur, A. I., & Tatlı, E. (2021). International Journal of Public Relations and Advertising Studies. International Journal of Public Relations and Advertising Studies. 4(2). 100–123.
- Özel Hastaneler Yönetmeliği, 2002, Resmî Gazete Tarihi: 27.03.2002 Resmî Gazete Sayısı: 24708, https://www.mevzuat.gov.tr/ mevzuat?MevzuatNo=4854&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
- Radu, G., Solomon, M., Gheorghe, C. M., Hostiuc, M., Bulescu, I. A., & Purcarea, V. L. (2017). The adaptation of health care marketing to the digital era. Journal of Medicine and Life. 10(1). 44–46.
- Sümbüloğlu, K., & Sümbüloğlu, V. (1997). Biyoistatistik. 7. basım, Şahin Matbaası, Ankara.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
- Temel, K., & Akıncı, F. (2016). Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Reklam ve Sosyal Medyanın Rolü. Hastane Öncesi Dergisi. 1(2). 27–37.
- Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği, 2015, Resmî Gazete Tarihi: 10.01.2015 Resmî Gazete Sayısı: 29232, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat? MevzuatNo =20435 &MevzuatTur =7&MevzuatTertip=5
- Tongil, "Ti" Kim., & Diwas, K. C. (2019). The impact of hospital advertising on patient demand and health outcomes. Marketing Science. 39(3). 612–635. https://doi.org/10.1287/mksc.2019.1153
- Turancı, E., & Bulut, S. (2016). Neo-Liberalizm ve Sağlık Hizmetlerinin Dönüşümü: Özel Sağlık Sektörünün İletişim Politikaları Üzerine Bir Analiz. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. September(43). 40–62.
- Yağar, F., & Soysal, A. (2017). Markalaşma Sürecinde Etkili Olan Kurumsal Özellikler ve Tanıtım Faktörlerinin Hastane Tercihleri Üzerindeki Etkisi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 20(4). 457–474.
- Zerenler, M., & Öğüt, A. (2007). Sağlık sektöründe algılanan hizmet kalitesi ve hastane tercih nedenleriaraştırması: Konya örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18. 501 – 519.
Hastane Reklamlarının Hasta Tercihleri Üzerindeki Etkisi: Sağlık Hizmeti Kullanıcılarının Görüşleri
Yıl 2024,
Cilt: 6 Sayı: 2, 133 - 147, 31.12.2024
Seda Kumru
,
Ümit Çıraklı
,
Şeyma Boz
Öz
Bu çalışma, sağlık hizmeti kullanıcılarının özel hastaneler tarafından yürütülen reklam faaliyetlerine yönelik tutumlarını ve bu reklamların hastane seçimi üzerindeki rolünü belirlemeyi amaçlamaktadır. Veriler, İstanbul’da hizmet veren bir özel hastaneye başvuran bireylere uygulanan anketle toplanmıştır. Toplamda 360 anket yanıtı, SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 21.0 programı ile analiz edilmiştir. Bulgular, katılımcıların %70’inden fazlasının, hastane reklamlarının insanlara yararlı bilgiler sunduğunu, hastanenin nitelikleri ve sunduğu hizmetler hakkında bilgilendirici olduğunu ve böylece hastaların daha doğru seçimler yapmalarına katkıda bulunduğunu düşündüğünü göstermektedir. Öte yandan, katılımcılar tarafından reklamların olumsuz yönleri olarak görülen iki ana faktör, yanıltıcı olmaları ve yeterince güvenilir bulunmamalarıdır. Genel olarak, çalışma, insanların özel hastane reklamları hakkında olumlu görüşlere sahip olduğunu ortaya koymaktadır.
Etik Beyan
Bu çalışma İzmir Bakırçay Üniversitesi Girişimsel Olmayan Etik Kurulu tarafından onaylanmıştır (08.12.2021/430). Etik kurul onay belgesi sisteme yüklenmiştir.
Destekleyen Kurum
herhangi bir kurumdan finansal destek alınmamıştır
Kaynakça
- Ağırbaş, İ., Akbulut, Y., & Bayın Donar, G. (2011. September 14). Sağlık Sektöründe Verilen Reklam Cezalarının Sistematik Analizi. Conference: 5. Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi. https://www.researchgate.net/publication/281741568
- Ayhan, B., & Canöz, K. (2006). Hastaların Hastane Tercihinde Etkili Olan Halkla İlişkiler Faaliyetleri. II. Ulusal Halkla İlişkiler Kongresi. https://www.researchgate.net/publication/323848214
- Bağcı Bosi, A. T., Erguder, T., Breda, J., & Jewell, J. (2018). Monitoring Food Marketing for Children in Turkey Report 2018. http://www.euro.who.int/pubrequest
- Berkowitz, E. N. (2022). Essential of Health Care Marketing (5th edition). Jones & Bartlett Learning. Burlington.
- Ekiyor, A., & Tengilimoğlu, D. (2014). Sağlıkta reklam serbest olmalı mı? Tüketici görüşleri. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 16(2). 45–71.
- Elrod, J. K., & Fortenberry, J., L. (2020). Advertising in health and medicine: Using mass media to communicate with patients. In BMC Health Services Research 20. 1–8. BioMed Central Ltd. https://doi.org/10.1186/s12913-020-05599-3
- Erbay, E., & Yalçın, G. (2018). Sağlık Sektöründe Reklam Cezalarının İçerik Analizi ile İncelenmesi (Content Analysis of Advertising Fines in the Health Sector). Conference: 2nd International 12th National Congress on Health and Hospital Administration. https://www.researchgate.net/publication/336009707
- Eşiyok, E. (2018). Türkiye’de Reklamların Denetimi: Reklam Kurulu Kararları Üzerinden Bir İnceleme. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. 9(2). 593–606. https://doi.org/10.21492/inuhfd.483229
- Güleç, Ş. N. (2017). Özel hastane tercihinde kurumsal imajın rolü. Sosyal Bilimler. 4(16): 275-292
- Güney, M., & Selvi, M. S. (2017). Tüketicilerin Özel Hastanelerin Reklamlarına İlişkin Tutumları. Sosyal Bilimler Metinleri. 01. 41–59.
- Gürdin, B. (2017). Prohibition of Advertising in the Healthcare Industry: Examples of Applications. Journal of Social Sciences and Humanities. 9(2). 17–30.
- Hususi Hastaneler Kanunu, 2219 Sayılı Kanun, Resmî Gazete Tarihi: 05.06.1933 Resmî Gazete Sayısı: 2419, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=2219& MevzuatTur=1&Mevzuat Tertip=3,
- Johns, H. E., Moser, H. R. (1989) An empirical analysis of consumers' attitudes toward hospital advertising. Health Care Superv;7(4):11-21. PMID: 10293585.
- Karaçor, S., & Arkan, A. (2014). Sağlık Kuruluşlarında Pazarlama: Sağlık Pazarlama Karması Unsurlarının Hasta/Müşteri Açısından Önemi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim. 8(2). 90–118.
- Kim, T. T., & Diwas, K. C., (2019). The impact of hospital advertising on patient demand and health outcomes. Marketing Science. 39(3). 1-24.
- Ministry of Health General Directorate of Health Information Systems. (2024). Yearbook of Health Statistics 2022 Newsletter. https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/48055/0/siy2022eng050420241pdf.pdf
- Montefiori, M. (2008). Information vs advertising in the market for hospital care. International Journal of Health Care Finance and Economics. 8. 145–162. https://doi.org/10.1007/s10754-007-9027-6
- Motur, A. I., & Tatlı, E. (2021). International Journal of Public Relations and Advertising Studies. International Journal of Public Relations and Advertising Studies. 4(2). 100–123.
- Özel Hastaneler Yönetmeliği, 2002, Resmî Gazete Tarihi: 27.03.2002 Resmî Gazete Sayısı: 24708, https://www.mevzuat.gov.tr/ mevzuat?MevzuatNo=4854&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
- Radu, G., Solomon, M., Gheorghe, C. M., Hostiuc, M., Bulescu, I. A., & Purcarea, V. L. (2017). The adaptation of health care marketing to the digital era. Journal of Medicine and Life. 10(1). 44–46.
- Sümbüloğlu, K., & Sümbüloğlu, V. (1997). Biyoistatistik. 7. basım, Şahin Matbaası, Ankara.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
- Temel, K., & Akıncı, F. (2016). Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Reklam ve Sosyal Medyanın Rolü. Hastane Öncesi Dergisi. 1(2). 27–37.
- Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği, 2015, Resmî Gazete Tarihi: 10.01.2015 Resmî Gazete Sayısı: 29232, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat? MevzuatNo =20435 &MevzuatTur =7&MevzuatTertip=5
- Tongil, "Ti" Kim., & Diwas, K. C. (2019). The impact of hospital advertising on patient demand and health outcomes. Marketing Science. 39(3). 612–635. https://doi.org/10.1287/mksc.2019.1153
- Turancı, E., & Bulut, S. (2016). Neo-Liberalizm ve Sağlık Hizmetlerinin Dönüşümü: Özel Sağlık Sektörünün İletişim Politikaları Üzerine Bir Analiz. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. September(43). 40–62.
- Yağar, F., & Soysal, A. (2017). Markalaşma Sürecinde Etkili Olan Kurumsal Özellikler ve Tanıtım Faktörlerinin Hastane Tercihleri Üzerindeki Etkisi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 20(4). 457–474.
- Zerenler, M., & Öğüt, A. (2007). Sağlık sektöründe algılanan hizmet kalitesi ve hastane tercih nedenleriaraştırması: Konya örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18. 501 – 519.