Bu çalışmanın amacı; beden eğitimi ders ortamında istenmeyen öğrenci davranışlarının neler olduğu, istenmeyen öğrenci davranışları karşısında beden eğitimi öğretmenlerinin sözlü dönüt verme biçimleri, bu sözlü dönüt verme biçimlerinin okul düzeyi ve öğretmen yaşına göre farklılık gösterip göstermediği, öğretmenlerin sözlü dönüt verirken kullandıkları söylem biçimleri ve olumlu ve olumsuz dönüt alan öğrencilerin başarı güdüleri arasında fark olup olmadığının araştırılmasıdır. Betimsel modelde ve yarı yapılandırılmış türde planlanan bu çalışmaya 24 beden eğitimi öğretmenin sınıfından 255 öğrenci katılmıştır (Erkek n= 122, Kız n= 133). Katılanların yaş ortalaması 14.37 ve standart sapması 1.79 yıldır. Betimsel veriler, geliştirilen anket formu ile, başarı güdüsüne ilişkin veriler ise Ellez (2004) tarafından beşli Likert tipi biçiminde geliştirilen “Başarı Güdüsü Ölçeği” ile toplanmıştır. Veriler, frekans (f) dağılımı ve yüzde (%) değerlerin yanı sıra, Ki-kare testi (X2), bağımsız gruplar için t-testi ve One-Way ANOVA istatistik teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Hata payı 0.05 düzeyinde alınmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; beden eğitimi öğretmenleri ders ortamında birinci sırada “öğrencilerin derse uygun olmayan kıyafetle gelmelerini” istenmeyen öğrenci davranışı olarak görüp olumsuz tepki vermektedirler. Öğrencilerin % 20’si istenmeyen davranışlar karşısında öğretmenlerin olumsuz dönüt verdiklerini, öğretmenler sözlü dönüt verirken en fazla “geri zekalı, salak, dengesiz, özürlü, soytarı, serseri” biçiminde ifadeler kullandıkları ifade edilmiştir. Öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışları karşısında verdikleri dönüt biçimleri ile başarı güdüsü puanı arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p
İstenmeyen öğrenci davranışları Sözlü dönüt biçimi Başarı güdüsü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2012 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 23 Sayı: 3 |
SPOR BİLİMLERİ DERGİSİYayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi |