BibTex RIS Kaynak Göster

OLİMPİK HAZIRLIKLAR VE SPOR PSİKOLOJİSİ.

Yıl 2006, Cilt: 17 Sayı: 1, 26 - 37, 01.02.2006

Öz

Kaynakça

  • Bond, W.J. (2001). The provision of sport psychology services during competi- tion tours. In G. Tenenbaum (Ed) The Practice of Sport Psychology. (pp 217-230) Montgantown: Fitnes Inter- national Technology Inc.
  • Cerin, E., Szabo, A., Hunt, N. & Williams, C. (2000). Temporal pattering of compe- titive emotions: A critical review. J Sport Sci, 18(5), 605-626.
  • Gould, D. (2001). Sport psychology and Na- gano Olimpic Games: The case of the USA. In G. Tenenbaum (Ed). The Practice of Sport Psychology. (pp 49- 76) Montgantown: Fitnes Internati- onal Technology Inc.
  • Hanin, Y.L. (2000). Individual zones of opti- mum functioning (IZOF) model. In Y.L. Hanin (Ed.) Emotions in Sport (pp. 65-89) Champaingn, IL: Human Kine- tics.
  • Hardy, L. (1997). The Sport psychologist not just for the athlete. Coaching Focus, 35, 13-14.
  • Koruç, Z. (1998). Türkiye’de spor psikolojisi- nin gelişimi. 5. Uluslararası Spor Bi- limleri tepe Üniversitesi. 5-7 Kasım, 167.
  • Koruç, Z. (2003). Uzun süreli hazırlık gerekti- ren oyunlarda karşılaşılan sorunlar. Olimpik Antrenör, 1, 10-11.
  • May, J. (1986). Sport psychologist become involved, The Clinical Psychology, 39(3), 77-81.
  • Nideffer, R.M. (1989). Psychological services for the US Olimpic track and field te- am. The Sport Psychologist, 3, 350-357.
  • Nideffer, R.M. (2001), Psychological services for the U.S. Olimpic track and field te- am, http:/www.enhanced-performan- ce.com, 19.05.2001, 14.25.
  • Nideffer, R.M., Bond., Cei, A. & Manili, U. (2001). Building a psychological pro- file of Olimpic medalist and world championships. http://wwwenhan- ced-performance.com 19.05.2001, 15.18.
  • Pensgaard, A.M. & Duda, J.L. (2003). Sydney 2000: The interplay between emotions, coping, and the perfor- mance of Olympic-level athletes. The Sport Psychologist, 17, 253-267.
  • Serpa, S. & Rodrigues, J. (2001). High-per- formance sport and the experience of human development. In G. Tenenba- um (Ed) The Practice of Sport Psychology. (pp. 101-128) gantown: Fitnes International Tech- nology Inc. M o n t
  • Suinn, R.M. (1985). The 1984 Olimpics and sport psychology, J Sport Psychol, 7, 312-329.
  • Vallerand, R. J. & Blanchard, C.M. (2000). The study of emotion in sport and exercise. In Y.L. Hanin (Ed.) Emotion in Sport Human Kinetics.
  • Terry, P. (1997). Lessons to game: Sport psychology, Coaching Focus, 34, 9- 10.

OLİMPİK HAZIRLIKLAR VE SPOR PSİKOLOJİSİ.

Yıl 2006, Cilt: 17 Sayı: 1, 26 - 37, 01.02.2006

Öz

Olimpiyat Oyunları ve benzeri büyük organizasyonların çok öncesinde başlayan ve yarışmaların bitimine değin geçen süre içinde antrenör ve sporcuların ciddi boyutlara varan gerginlik ve çatışmaları olacaktır. Bu denli önemli bir süreç içinde uygun bir ekip çalışması ve budayanışma için de spor psikologlarının da sporcunun varolan performansını sergilemesineolanak sağlayacak teknikleri bilmesi gerekmektedir. Olimpiyat oyunları gibi uzun süreli organizasyonlar sporcular ve antrenörler için olduğu kadar organizasyonlarda görev yapan destek ekipleri içinde zahmetli ve sıkıntılı süreçler olarak değerlendirilmektedir. Sporcular uzunsüreli kamp dönemlerinde geçmiş yaşantılarına göre daha fazla düşmanlık duyguları, dahafazla güvensizlik, halüsüle olma, insan öldürme korkusu ya da intihar etme eğilimleri, güvendüzeyinde azalma, negatif düşünme, sık özür dileme ve/veya deli olduğunu hissetme duyguları içine girmektedirler. Bu duygular sporcularda daha fazla negatif düşünme, kendindenşüphe etme şeklinde ortaya çıkar ve yaşanan durumlarla uygun biçimde müdahale edilmesi gerekmektedir. Günümüz Olimpiyat Oyunlarının ya da benzeri uzun süreli hazırlık gerektiren turnuvaların sporcuların baskı altına girmelerine, dışa dönüklüklerinin azalmasına, sosyaletkinliklerinin sınırlanmasına, analitik düşüncelerinde ve bunun sonucu olarak yaptıkları hatamiktarının da artmasına neden olmaktadır. Sporcuların yaşadıkları bu çarpıtmalar, gerginlikler ve stresin giderilmesi sporcunun kendisini hazır hissetmesinin sağlanması, içinde bulunduğu durumdan çıkmasına yardımcı olacak bir kısım başa çıkma stratejilerini öğrenmesi gerekecektir. Başa çıkma stratejileri ciddi bir psikoloji bilgisi gerektirmektedir. Bu nedenle yapılan uygulamalar dikkatle gözden geçirildiğinde spor psikologlarının sertifikalandırma sorununun dikkatle ele alınması gerekecektir. Uluslararası takım yolculuğu sırasında etkili bir takım psikologluğu için bilinmesi ve uygulanması gereken bir kısım ilkeler benimsenmelidir

Kaynakça

  • Bond, W.J. (2001). The provision of sport psychology services during competi- tion tours. In G. Tenenbaum (Ed) The Practice of Sport Psychology. (pp 217-230) Montgantown: Fitnes Inter- national Technology Inc.
  • Cerin, E., Szabo, A., Hunt, N. & Williams, C. (2000). Temporal pattering of compe- titive emotions: A critical review. J Sport Sci, 18(5), 605-626.
  • Gould, D. (2001). Sport psychology and Na- gano Olimpic Games: The case of the USA. In G. Tenenbaum (Ed). The Practice of Sport Psychology. (pp 49- 76) Montgantown: Fitnes Internati- onal Technology Inc.
  • Hanin, Y.L. (2000). Individual zones of opti- mum functioning (IZOF) model. In Y.L. Hanin (Ed.) Emotions in Sport (pp. 65-89) Champaingn, IL: Human Kine- tics.
  • Hardy, L. (1997). The Sport psychologist not just for the athlete. Coaching Focus, 35, 13-14.
  • Koruç, Z. (1998). Türkiye’de spor psikolojisi- nin gelişimi. 5. Uluslararası Spor Bi- limleri tepe Üniversitesi. 5-7 Kasım, 167.
  • Koruç, Z. (2003). Uzun süreli hazırlık gerekti- ren oyunlarda karşılaşılan sorunlar. Olimpik Antrenör, 1, 10-11.
  • May, J. (1986). Sport psychologist become involved, The Clinical Psychology, 39(3), 77-81.
  • Nideffer, R.M. (1989). Psychological services for the US Olimpic track and field te- am. The Sport Psychologist, 3, 350-357.
  • Nideffer, R.M. (2001), Psychological services for the U.S. Olimpic track and field te- am, http:/www.enhanced-performan- ce.com, 19.05.2001, 14.25.
  • Nideffer, R.M., Bond., Cei, A. & Manili, U. (2001). Building a psychological pro- file of Olimpic medalist and world championships. http://wwwenhan- ced-performance.com 19.05.2001, 15.18.
  • Pensgaard, A.M. & Duda, J.L. (2003). Sydney 2000: The interplay between emotions, coping, and the perfor- mance of Olympic-level athletes. The Sport Psychologist, 17, 253-267.
  • Serpa, S. & Rodrigues, J. (2001). High-per- formance sport and the experience of human development. In G. Tenenba- um (Ed) The Practice of Sport Psychology. (pp. 101-128) gantown: Fitnes International Tech- nology Inc. M o n t
  • Suinn, R.M. (1985). The 1984 Olimpics and sport psychology, J Sport Psychol, 7, 312-329.
  • Vallerand, R. J. & Blanchard, C.M. (2000). The study of emotion in sport and exercise. In Y.L. Hanin (Ed.) Emotion in Sport Human Kinetics.
  • Terry, P. (1997). Lessons to game: Sport psychology, Coaching Focus, 34, 9- 10.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ziya Koruç Bu kişi benim

Perican Bayar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2006
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koruç, Z., & Bayar, P. (2006). OLİMPİK HAZIRLIKLAR VE SPOR PSİKOLOJİSİ. Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 26-37.

9551


SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ


Yayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi