The primary purpose of this study was to determine differences motor proficiency (MP) level of primary school students according to physical activity (PA) participation. Second purpose of this study was to examine the relationship of MP level and PA participation, age, gender, height, weight, BMI of students and lastly to determine effect of these parameter on MP. Sample group was composed of primary students from private elementaryschool in Denizli. 48 (age=107.47±13.11 month-olds) physical activity participant (PAP) and 87 (age=101.48±14.58 month-olds) non-physical activity participant (NPAP) students were voluntarily participated in this study. Children PAP have been engaged in PA for at least three months, and frequency of participation varies from two days a week-one hour a day to six days a week-two hours a day. Those who did not engage in PA declared that they did not participate in any PA outside the school. The Bruininks-OseretskyTest of Motor Proficiency, Second Edition – Short Form (BOT-2-SF), was used to determine the MP levels of the students and the scale and stadiometer were used for weight and height measurements. It was found that PAP and NPAP students’ MP levels was significantly different in the favor of PAP (T(133)=4.06,p<0.05). PAP students BOT-2-SF score ( =54.20) was higher than NPAP ( =49.63). There were significant correlation between the MP level and age (r=.539), height boy (r=.387) and weight (r=.207), (p<0.05). According to the regression analysis results; age, weight and doing PA level were found to have an impact on BOT-2-SF total score, while the greatest effect was found from age (β=.539,p<0.05).
Motor proficiency Body mass index Physical activity Primary school students
Çalışmanın öncelikli amacı ilkokul öğrencilerinin
fiziksel aktivite katılım durumlarına göre motor yeterlik düzeyleri arasındaki
farkı belirlemektir. İkinci amacı ise ilkokul öğrencilerinin motor yeterlik
düzeyleri ile yaş, boy, kilo ve BKİ arasında ilişkinin belirlenmesi ve son
olarak ise yaş, boy, kilo, BKİ ve fiziksel aktiviteye katılım durumlarının
motor yeterlik puanları üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Araştırmaya
Denizli ili Pamukkale Eğitim Vakfı İlköğretim Okulundan spor yapan 48 (yaş=107.47±13.11
ay) ve yapmayan 87 öğrenci (yaş=
101.48±14.58 ay) gönüllü olarak katılmıştır. Fiziksel aktiviteye katılan
çocuklar en az üç aydır fiziksel aktivite yapmakta ve katılım sıklıkları, haftada
iki gün-günde bir saat ile haftada altı gün-günde iki saat arasında
değişmektedir. Fiziksel aktivite yapmayanlar okul dışı hiçbir fiziksel
aktiviteye katılmadıklarını beyan etmişlerdir. Öğrencilerin motor yeterlik
düzeylerinin belirlenmesi için Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlik Testi kısa
formu (BOT-2 KF) ile kilo ve boy ölçümleri için baskül ve stadiometre
kullanılmıştır. Ölçümler sonucu elde edilen verilerin analizinde ilkokul
öğrencilerinin fiziksel aktivite yapma durumları ile motor yeterlik düzeyleri
arasındaki farkın fiziksel aktiviteye katılanlar lehine anlamlı olduğu tespit
edilmiştir (T(133)=4.06, p<0.05). Fiziksel aktivite yapan
öğrencilerin BOT-2-KF puanları (=54.20), yapmayanlardan (=49.63) daha yüksek bulunmuştur. Yapılan korelasyon analizi
sonucu yaş (r=.539), boy(r=.387), kilo (r=.207) gibi değişkenler ile motor
yeterlik puanları arasında anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0.05). Regresyon analizi sonuçlarına göre yaş, boy,
kilo ve fiziksel aktivite yapma durumu gibi değişkenlerin BOT-2-KF toplam puanı
üzerinde etkili olduğu görülürken en büyük etkinin yaştan kaynaklandığı tespit
edilmiştir (β=.539, p<0.05).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği, Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 29 Sayı: 4 |
SPOR BİLİMLERİ DERGİSİYayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi |