Osmanlı devlet sisteminde, adli mekanizmanın başı hükümdardı ve bu sorumluluk, adli ve idari görevliler tarafından onun adına yürütülüyordu. Dolayısıyla devletin sınırları içerisinde yaşayan bütün vatandaşların her türlü haksızlık, zulüm ve kötülüklerden korunması meselesinde padişahın titiz davranması gerekiyordu. Bunun sonucu olarak da zulme uğrayan/mağdur olan veya yerel mahkeme tarafından verilen kararı beğenmeyen bütün Osmanlı vatandaşlarının, araya hiçbir aracı koymadan, mağduriyetlerinin giderilmesi amacıyla padişaha veya onun yetki verdiği kişilere/kurumlara müracaat etme hak ve imkânı vardı. Divân-ı Hümayun’a yansıyan şikâyetler ve bunlara dair çözümler önceleri, devlete ait mühim meselelerin kaydedildiği Mühimme Defterlerine yazılıyordu. XVII. yüzyılın ikinci yarısından itibaren ise şikâyetlere dair olan meseleler, eyalet ayrımı yapılmaksızın, Şikâyet Defterlerine kaydedilmeye başlanmıştır. Sonraki dönemlerde, merkezi otoritenin zayıflamasıyla beraber, şikâyetlerin sayısında artış olmuş ve buna paralel olarak da şikâyet kalemlerinde iş yükü artmıştır. Bunun yanı sıra, merkeze yapılan şikâyetler için çözüm sürecini kısaltma ihtiyacı da ortaya çıkmıştır. Bu amaçla, genel olarak her bir eyalet için müstakil defter oluşturulmuş ve merkeze gelen şikâyetlerin çözümleri bu defterlere kaydedilmeye başlanmıştır. Böylece, yaklaşık olarak XVIII. yüzyılın ikinci yarısından itibaren, Divân-ı Hümayun’da, halkın şikâyetlerinin görüşülmesinden sonra alınan kararların birer suretinin farklı bölgelere ait defterlere kaydedilmesiyle Ahkâm Defterleri meydana gelmiştir
Şikâyet Divân-ı Hümayun Mühimme Defteri Şikâyet Defteri Ahkâm Defteri
In the Ottoman state System, the Sultan was the head of the court and judicial and managerial staff used to act on his behalf. Therefore, the Sultan had to be insightful about protecting all citizens from all kinds of unfair conduct, cruelty and atrocity. As a result, all Ottoman State citizens that were subjected to cruelty or those who did not accept a verdict by a local court had the right to apply directly to the Sultan or the authorities or institutions he assigned. Complaints to the Ottoman Divan, which served as Supreme Court, and related solutions and verdicts used to be recorded in the Mühimmeregisters, in which all important governmental issues were compiled. Beginning in second half of 17thcentury, issues concerning complaints began to be recorded in Complaints Registers in all the Ottoman states. With the decline of the central authority the number of complaints increased and parallel to this workload concerning complaints increased. Besides, the necessity to accelerate the solution process for complaints made to the center occurred as well. To do this, separate registers for each state were formed and solutions of complaints submitted to the center were recorded in these registers. Thus, from about the second half of the 18th century on, Verdicts-Complaints Registers were formed by compiling copies of decisions made about people’s complaints at Ottoman Divan in registers belonging to different regions
Complaint Divân-ı Hümayun (Council of Ottoman State) Mühimme Register Complaint Register Verdicts Register
Diğer ID | JA27UZ34MG |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 17 |
.