HELAL GIDA SERTİFİKALI ÜRÜNLERİN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI ÜZERİNE ETKİSİ: KONYA İLİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2017,
Sayı: 28, 451 - 472, 31.10.2017
Selda Başaran Algöz
,
Ebru Demirel
Öz
Bu çalışmanın amacı, Konya’daki tüketicilerin helal sertifikalı
ürünleri satın alma niyetlerini ve bu tüketicilerin tüketim davranışlarını
etkileyen sebepleri araştırmaktır. Bu bağlamda bu çalışmada Konya ilinde
yaşayan ve rastgele seçilmiş 330 tüketici üzerinde araştırma yapılmıştır.
Araştırma verileri SPSS 23.0 ile analiz edilmiştir. Çalışmada Planlı Davranış
Teorisi’ne dayalı bir anket kullanılmıştır. Orijinal modelde yer alan, davranışa
yönelik tutum, öznel norm ve algılanan davranış kontrolüne ek olarak ayrıca
dindarlık da modelde helal sertifikalı ürünlerin satın alma niyeti üzerindeki
etkisini incelemek için düşünüldü. Hipotezler korelasyon analizi ve regresyon
analizi ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda, davranışa yönelik tutum, öznel
normlar ve algılanan davranış kontrolü ile helal sertifikalı ürünleri satın alma
niyeti arasında anlamlı bir ilişki bulunmasına rağmen dindarlık faktörü ile
ilgili olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
Kaynakça
- Afendi, Noor Afzainiza, Azizan, Farah Lina ve Darami, Aflah Isa (2014).
Determinants Of Halal Purchase Intention: Case İn Perlis.
International Journal of Business and Social Research (IJBSR), 4,
118-123.
- Ahmed, Allam (2008). Marketing Halal Meat In The United Kingdom. British
Food Journal, 110, 655-670.
- Ajzen, Icek (1991). The Theory of Planned Behavior; Organizational
Behavior and Human Decision Processes. 50, 179-211.
- Alam, Syed Shah ve Sayuti, Nazura (2011). Applying The Theory Of Planned
Behavior (TPB) In Halal Food Purchasing. Internatıonal Journal Of
Commerce And Management, 21, 8-20.
- Batu Ali (2012). Türkiye’de Helal (Mahzursuz) Gıda Ve Helal Belgelendirme
Sistemi. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 7, 51-61.
- Batu, Ali (2012a). Helal (Mahzursuz) Gıda Belgelendirmesindeki Sorunlar ve
Çözüm Önerileri. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 7, 60-75.
- Batu, Ali (2015). Türk-İslam Kültüründe Ve Günümüz Dengeli, Sağlıklı ve
Helal Beslenmede Hz. Muhammed Öğretisi. Turkish Studies
International Periodical For The Languages, Literature And History
Of Turkish Or Turkic, 10, 69-100.
- Borzooei, Mahdi ve Asgari, Maryam (2013). The Halal Brand Personality
And İts Effect On Purchase İntention. Interdıscıplınary Journal Of
Contemporary Research In Busıness, 5, 481-491.
- Çallı, Duygu (2014). Etnik Pazarlamada Helal Kavramının Kullanımı
"Almanya'da Yayınlanan Gıda Reklamları Üzerine Bir İnceleme".
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 43-56.
- Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği (2016). 15 Temmuz Darbe Girişimi ve
Milletin Zaferi. Cumhurbaşkanlığı Yayınları, Birinci Baskı.
- Doğan, Volkan ve Yılmaz, Cengiz (2015). Çoklu Doğrusal Regresyon
Modellerinde Bağımsız Değişkenlerin Karşılaştırılması ve Bastırıcı
Etki Tespiti.
- https://www.researchgate.net/profile/Volkan_Dogan/publication/281
649795_Coklu_Dogrusal_Regresyon_Modellerinde_Bagimsiz_Degi
skenlerin_Karsilastirilmasi_ve_Bastirici_Etki_Tespiti/links/55f2ebee
08ae6a34f65dfd13/Coklu-Dogrusal-Regresyon-ModellerindeBagimsiz-Degiskenlerin-Karsilastirilmasi-ve-Bastirici-EtkiTespiti.pdf (Erişim Tarihi: 22.07.2017).
- Durmuş, Beril, Yurtkoru, Serra ve Çinko, Murat(2013). Sosyal Bilimlerde
SPSS’le Veri Analizi. Beta Yayın, 5.Baskı, İstanbul.
- Hanzaee, Kambiz Heidarzadeh ve Ramezani, Mohammad Reza (2011).
Intention To Halal Products In The World Markets. Interdisciplinary
Journal Of Research In Business, 1, 1-7.
- http://www.gimdes.org/belgelendirme/helal-sertifika (Erişim Tarihi:
10.01.2016).
- http://www.helalplatform.com/helal-gida-sertifikasi-veren-firmalar.html
(Erişim Tarihi: 19.01.2016).
- http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=HELAL (Erişim
Tarihi: 11.01.2016).
- Khan, Adil ve Azam, Mohammad Khalid (2016) Factors Influencing Halal
Products Purchase Intention in India: Preliminary Investigation. The
IUP Journal of Marketing Management, 15, 20-35.
- Kızgın, Yıldıray ve Özkan, Bekir (2014). Tüketicilerin Helal Gıda Tüketim
Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma. Uluslararası
İşletme Ve Yönetim Dergisi, 2, 18-37.
- Kurtoğlu, Ramazan ve Çiçek, Behiye (2013). Tüketicilerin Helal Ürünler
Hakkındaki Algılama, Tutum ve Beklentilerini Tespit Etmeye Yönelik
Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İibf Dergisi, 8, 181-
203.
- KÜÇÜK, Ergün (2011). Planlanmış Davranış Teorisi Çerçevesinde Mali
Müşavir (SMMM) Olma Niyetinin Altında Yatan Faktörlerin Analizi.
ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 14, 145- 162.
- Mohamad, Norizah ve Backhouse, Chris (2014). A Framework For The
Development Of Halal Food Products In Malaysia. International
Conference On Industrial Engineering and Operations Management
Bali, 693-702.
- Mukhtar, Arshia ve Butt, Mohsin M. (2012). Intention to Choose Halal
Products: The Role of Religiosity. Journal of Islamic Marketing, 3, 2,
8-120.
- Omar, Khairi Mohamed, Mat, Nik Kamariah Nik, Imhemed, Gaboul Ahmed
ve Ali, Fatihya Mahdi Ahamed (2012). The Direct Effects Of Halal
Product Actual Purchase Antecedents Among The International
Muslim Consumers. American Journal of Economics, 87-92.
- Othman, Nor ve Hashim, Azura Hanim (2010). Consumer Perception And
Behaviour Towards Halal Food Consumption. 1st International
Conference On Islamic Marketing And Branding (Icimb), Exploring
Issues And Challenges, 1-17. Malezya.
- Salman, Faryal ve Sıddıquı, Kamran (2011). An Exploratory Study For
Measuring Consumers Awareness and Perceptions Towards Halal
Food In Pakistan. Interdıscıplınary Journal Of Contemporary
Research In Busıness, 3, 639-651.
- Singh, Ramendra ve Agarwal, Sharad (2011). Importance of Money,
Religiosity and Spiritual Well-Being of Young Fast-Food Consumers
and its Impact on Their Ethical Beliefs. IIMC, Kolkata.
Talib, Mohamed Syazwan Ab ve Johan, Mohd Remie Mohd (2012). Issues İn
Halal Packaging: A Conceptual Paper. International Business And
Management, 5, 94-98.
- Tekle, Şefik, Sağdıç, Osman, Nursaçan, Şahin, Yetim, Hasan ve Erdem
Mehmet (2013). Ülkemizde ve Dünyada Helal Gıda Hususunda
Karşılaşılan Problemler. European Journal Of Science And
Technology, 1, 1-6.
- Wan-Hassan, Wan Melıssa ve Awang, Khaırıl Wahıdın (2009). Halal Food İn
New Zealand Restaurants: An Exploratory Study. Int. Journal Of
Economics and Management, 3, 385-402.
- Yasid, Farhan, Fikri ve Andriansyah, Yuli (2016). Factors Affecting Muslim
Students Awareness Of Halal Products İn Yogyakarta, Indonesia.
International Review of Management and Marketing, 6, 27-31.
- Yaylı, Ali ve Özdemir, Hüseyin(2014). Tüketicilerin Helal Sertifikalı Ürün
Tercihleri Üzerine Bir Araştırma İstanbul İli Örneği. İşletme
Araştırmaları Dergisi, 6, 183-202.
- Yıldız, Mehmet (2010). Osmanlı’da Ürünlerin Dinî/Şeri
Standardizasyonunda Dönüm Noktası: Tâhirdir Damgalı Sertifikasyona Geçiş. Turkish Studies International Periodical For
The Languages, Literature And History Of Turkish or Turkic, 5,
1468-1493.
- Yusoff, Siti Zanariah ve Adzharuddin, Nor Azura (2017). Factor Of
Awareness İn Searching And Sharing Of Halal Food Product Among
Muslim Families İn Malaysia. SHS Web of Conferences 33, 1-7.
- Zulfakar, Mohd Hafiz, Anuar, Marhani Mohamed ve Talib, Mohamed
Syazwan Ab (2012). Conceptual Framework On Halal Food Supply
Chain Integrity Enhancement. Social And Behavioral Sciences, 121,
58-67.