Türkiye'nin 2023 vizyonunda belirlediği hedeflere ulaşabilmesinin en temel unsuru, insan kaynaklarına yapacağı yatırım olacaktır. Bu çerçevede, Türkiye'nin küresel ölçekte rekabet edebilmesi için insan kaynağının eğitimi ve yetiştirilmesinde nitelikli bir mesleki ve teknik eğitim önemli rol oynayacaktır. Dolayısıyla mesleki ve teknik eğitimi, değişen dünyanın gelecekte ortaya çıkaracağı ihtiyaçlara cevap verecek biçimde yeniden kurgulanmasının tartışmaya açılması gerekmektedir. Günümüzde gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde insan kaynağının niteliğinin arttırılmasına yönelik olarak mesleki eğitime dönük politikalar geliştirmek ve uygulamak temel öncelik haline gelmiştir.
Bu çalışma ile, insan kaynakları planlaması çerçevesinde Türkiye'de uygulanan mesleki eğitim modelinin daha etkin ve işlevsel hale getirilmesi için önerilen bürokratik bir modelin tartışılarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, Türkiye'deki mesleki eğitimin tarihsel olarak örgütlenmesi izlenerek, mesleki eğitimi yeni bir bürokratik örgüt modeli çerçevesinde tartışılmaya çalışılacaktır.
Kalkınma planlarında “mesleki ve teknik eğitime öncelik verilmesi” temel ilke olarak benimsenmiştir. 10. Kalkınma Planında, iş arzı ile insan kaynağı talebi arasındaki kurulamayan dengenin, yasal, yapısal, yönetsel, bölgesel, ekonomik ve sosyal özellikler gibi birçok nedenine işaret edilmekle beraber, çözüm için bir adım atılamaması, ayrı bir sorun olarak karşımızda durmaktadır.
Günümüz gerçeğinde "Güçlü Türkiye İçin Mesleki Eğitim" olmazsa olmazdır. Mesleki ve teknik eğitimin etkinliğinin arttırılabilmesi için 3308 Sayılı Kanunla kurulmuş olan Mesleki Eğitim Kurulunun, örgüt yapısını değiştirerek, mesleki ve teknik eğitim ile ilgili politika üretecek, uygulamaları denetleyecek bir mesleki eğitimden sorumlu yüksek istişare kuruluna dönüştürmesi, bu kurulun koordinasyonunun Başbakan Yardımcılığı düzeyine çıkarılması ve kamu, iş dünyası ve sivil toplum örgütleriyle, meslek odalarının ağırlıklı olarak kurulda temsil edilmesi, kurulun yılda bir kaç kez toplantı gerçekleştiren bir konumdan, sürekli çalışan bir yapıya kavuşturulması ve MEB, YÖK ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve meslek odalarının mesleki ve teknik eğitim ile ilgili politikalarını sorgulayabilecek yasal statüye kavuşturularak yaptırım gücü verilmesi tartışılmalıdır.
Mesleki ve Teknik Eğitim İnsan Kaynakları Meselki Eğitim Kurulu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 29 |
.