Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YERLİ VE MİLLİ SOSYAL MEDYAYI TERCİH ETME NEDENLERİ

Yıl 2020, Sayı: 38, 42 - 69, 31.12.2020

Öz

Teknolojik gelişmeler ile birlikte iletişim araçları geçmişten bu yana ciddi bir gelişim ve değişim göstermiştir. Bu iletişim araçları, dünya genelinde kullanımı giderek artan internet ve insanların birbirleriyle doğrudan etkileşim kurmasını sağlayan sosyal medya platformlarıdır. Küresel sosyal medya platformlarının yanı sıra Çin ve Rusya gibi birçok ülke özellikle bilgi güvenliği açısından yerlilik konusunda ciddi çabalar göstermekte ve bu konuda girişimlerde bulunmaktadır. Her ne kadar bilinirliği ve kullanım oranları düşük olsa da ülkemizde de birçok yerli ve milli sosyal medya platformu girişiminde bulunulmuştur. Bu çalışma, ülkemizde kullanılmakta olan yabancı sosyal medya ile yerli ve milli sosyal medya platformlarının bilinirliğini ve tercih etme nedenlerini araştıran keşfedici bir çalışmadır. Araştırma verileri 159 üniversite öğrencisinden çevrimiçi ortamda anket yolu ile elde edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, cinsiyet ile sosyal medya platformlarının türleri, bilinirlikleri, kullanım oranları, yorum yapma sıklığı, paylaşım yapma sıklığı ve tercih etme nedenleri arasında istatistiki açıdan önemli farklılıklar bulunmaktadır. Yaş ve gelire göre istatistiki açıdan herhangi bir farklılaşma tespit edilememiştir. Yerli ve milli sosyal medya platformlarının bilinirlik düzeyleri ve kullanım oranları oldukça düşüktür. Bu eksende, yerli ve milli sosyal medya platformlarının bilinirliğinin ve kullanımının artması için çeşitli girişimlerde bulunulmalıdır. Çalışma kapmasında literatürde yer alan sosyal medya tercih etme nedenlerine ek olarak yerli ve milli sosyal medya açısından daha önemli bulunan yeni nedenler de tespit edilmiştir. Çalışma tüm bu yönleriyle literatüre ve iş dünyasına katkı sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Ahmadov Subhan. (2019). Kültürel Küreselleşme Aracı Olarak Sosyal Medyanın Tüketim Toplumuna Etkisi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 28–39.
  • Altunbaş F., Kul, M. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı Alışkanlıklarının Ölçülmesi: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği. Akademik Bakış Dergisi, Eylül-Ekim(51), 414–423.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık
  • Amichai-Hamburger, Y., Kaynar, O., & Fine, A. (2007). The effects of need for cognition on Internet use. Computers in Human Behavior, 23(1), 880–891.
  • Barutcu, S., & Tomas, M. (2013). Sustainable Social Media Marketing and Measuring Effectiveness of Social Media Marketing. Journal of Internet Applications and Management, 4(1), 5–24.
  • Başoğlu, U.D., Yanar, Ş. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım amaçları ve Alışkanlıklarının Belirlenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden eğitimi ve spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 6–13.
  • Buluk, B. B. E. . M. B. (2017). Sosyal Medyanın Kullanım Amaçları: Üniversite Çalışanları Örneği. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 5(10), 219–234.
  • Brand Finance., (2019), Turkey 100 in 2019, 24 Nisan 2020 tarihinde Brand Finance https://brandirectory.com/rankings/turkey-100-2019/charts adresinden alındı.
  • Çalışır, G. (2015). Kişiler Arası İletişimde Kullanılan Bir Araç Olarak Sosyal Medya: Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. E-Journal of New World Sciences Academy, 10(3), 115–144.
  • Eenst & Young (E&Y), (2019), İnternet Üzerinden Yapılan Satışların Vergilendirilmesi, 25 Nisan 2020 tarihinde Ernst and Young https://www.ey.com/tr/tr/services/tax/dijital-vergi-internet-internet-uzerinden-yapilan-satislarin-vergilemesi adresinden alındı.
  • Foreman, C., (2017), 10 Types of Social Media and How Each Can Benefit Your Business, 20 Nisan 2020 Tarihinde https://blog.hootsuite.com/types-of-social-media/ adresinden alındı.
  • Güler, Ş., Bayzan, N., Güneş, H. (2000). İnternette çocuklara yöneli̇k ri̇skler ve ai̇leleri̇n bi̇li̇nçlendi̇rme faali̇yetleri̇ndeki̇ rolü. 1-11. 10. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Rize
  • Gumrukcuoglu, Y. B. (2018). The effects of utilization of social media by workers on labor law. Pressacademia, 7(1), 372–375.
  • Hekimci, F. (2008). Küreselleşen Dünya ve Yerli Malı? 2. İzmir Ulusal İktisad Kongresi, (5).
  • İndigo Dergisi, (2019), Stalk Nedir? 19 Nisan 2020 tarihinde https://indigodergisi.com/2019/05/stalk-nedir-stalklamak-stalking-bagimlilik-midir/ adresinden alınmıştır.
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68.
  • Kırcova, İ., Enginkaya, E., (2015), Sosyal Medya Pazarlama, İstanbul, Beta Yayıncılık.
  • Kıvılcım, F. (2013). Küreselleşme Kavrami ve Küreselleşme Süreci̇ni̇n Geli̇şmekte Olan ÜlkeTürki̇ye Açisindan Değerlendi̇ri̇lmesi̇. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 219–230.
  • Krishna, A., Dangayach, G. S., & Jain, R. (2011). A conceptual framework for the Service Recovery Paradox. The Marketing Review, 11(1), 41–56.
  • Marangoz, M., (2014), İnternette Pazarlama, İstanbul, Beta Yayıncılık.
  • Nikou, S., Mezei, J., & Brännback, M. (2018). Telematics and Informatics Digital natives ’ intention to interact with social media : Value systems and gender. Telematics and Informatics, 35(2), 421–435.
  • Resmi Gazete, (2019), Temmuz 2019 Bilgi ve İletişim Güvenliği Genelgesi Sayı 30823, 10 Mayıs 2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • Resmi Gazete, (2018), Fiyat Etiketinde Yerli Üretim Logosu Kullanımına İlişkin Tebliğ, Sayı: 30556, 10 Mayıs 2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • Safko, L. & Brake, D. (2012). The Social Media Bible: Tactics, Tools, and Strategies for Business Success. Jhon Willey & Sons Inc. New Jersey, Canada. (C. 43).
  • Statista, (2020), Statista Most Popular Social Networks Worldwide Report 2020, 13 Nisan 2020 tarihinde https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ adresinden alınmıştır.
  • Vural, A., Bat M., (2010), Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yaşar University, 20(5), 3348–3382.
  • Wang E.S.T., (2010), Internet usage purposes and gender differences in the effects of perceived utilitarian and hedonic value. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13 (2) (2010), 179-183.
  • We Are Social, (2019), We Are Social Global Digital Report 2019, 10 Mayıs 2020 tarihinde https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 adresinden alınmıştır.
  • Whiting, A., & Williams, D. (2013). Why people use social media: a uses and gratifications approach. Qualitative Market Research: An International Journal, 16(4), 362–369.
  • Williams, D. L., Crittenden, V. L., Keo, T., & Mccarty, P. (2012). The use of social media: An exploratory study of usage among digital natives. Journal of Public Affairs, 12(2), 127–136.
  • Yıldız, A., & Demir, F. M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin İnternet ve Sosyal Medya Kullanım Amaçlarının Örneği. Sosyal VeBeşeriBi̇li̇mler AraştirmalarDergi̇si̇, 17(37), 18–36.
  • Zarella, D., (2010), The social Media Marketing Book (Firs Edition), Canada. Safari Book Online O'Reilly.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kadir Özemir 0000-0002-2034-4797

Ramazan Nacar 0000-0002-4443-974X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Özemir, K., & Nacar, R. (2020). YERLİ VE MİLLİ SOSYAL MEDYAYI TERCİH ETME NEDENLERİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(38), 42-69.

.