Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ZEYTİNYAĞI TURİZMİ: BALIKESİR İLİ EDREMİT KÖRFEZİ ZEYTİNYAĞI KÜLTÜR ROTASI

Yıl 2024, Sayı: 49, 97 - 119, 31.08.2024
https://doi.org/10.61904/sbe.1480640

Öz

Son zamanlarda tüm sektörlerde olduğu gibi turizm sektöründe de yaşanan değişimler alternatif turizm rotalarını ortaya çıkarmaktadır. Özellikle sağlık, kozmetik amaçların yanı sıra kültürü de içerisinde barındırmasından dolayı “zeytinyağı turizmi” turların vazgeçilmez öğesi olmaktadır. Zeytin ve zeytinyağının gıda maddesinden çok daha fazla anlamlar içermesi ve çok yönlü özelliklere sahip olması sebebiyle onu kültürel miras unsuru haline getirmektedir. Zeytin ağaçlarının yetiştiği alanlarda görülen bu alternatif turizm çeşidi zeytinyağı turizmi olarak ifade edilmektedir. Balıkesir ili Edremit Körfezi tescilli ürünlerinin varlığı, zengin zeytin çeşitliliği ve kaliteli zeytinyağı üretim potansiyeli ile bölgede zeytinyağı turizminin yapılabileceğinin göstergesidir. Bu çalışmada Dünyadaki ve Türkiye’deki zeytinyağı rotaları detaylı olarak incelenmiş olup, Edremit Körfezi, zeytinyağı rotası oluşturabilmek için teorik altyapı sağlanmış ve öneriler sunulmuştur. Çalışma, bu alanda yapılacak yeni çalışmalara yol gösterici ve alana katkı sağlama niteliğindedir.

Kaynakça

  • Referans1 Arıkan Saltık, I. ve Çeken, H. (2017). Agro-turizmde yeni eğilimler: Zeytinyağı turizmi. Journal of Life Economics, 4(4), 89-102. DOI:10.15637/jlecon.212.
  • Referans2 Büyük, Ö. ve Can, E. (2020). Zeytinyağı Kültürel Rotalarının Turizm Potansiyeli Açısından Değeri ve Türkiye’de Uygulanabilirliği. AHBVÜ Turizm Fakültesi Dergisi, 23 (1), 191-210. DOI: 10.34189/tfd.23.01.009.
  • Referans3 IOC. (2024). Intenational Olive Council, https://www.internationaloliveoil.org/olive-world/olivemuseums-routes/ [05 Nisan 2024].
  • Referans4 COE, (2024). Council of Europe, Cultural Routes, https://www.coe.int/tr/web/cultural-routes/by-theme [05 Nisan 2024].
  • Referans5 COE, (2024). Council of Europe, Cultural Routes, https://www.coe.int/tr/web/cultural-routes/by-theme [06 Temmuz 2024].
  • Referans6 CRS, (2024). Kültür Rotaları Derneği, [05 Nisan 2024]. https://cultureroutesinturkey.com/tr/. Kalaycı, M. ve O. Özçatalbaş, (2019). Manavgat’ta Susam Tarımı ve Kültürünün Kırsal Turizm Odaklı Geliştirilmesi Kültürel Mirasın Kırsal Turizm Bakımından Önemi, 8. Ulusal Kırsal Turizm Kongresi ve 3rd. Rural Tourism and Development Congress Bildiri Kitabı, 2-18.
  • Referans7 Karataş, E. (2015). Kültür Rotaları Planlama Rehberi, ÇEKÜL Vakfı – Tarihi Kentler Birliği Yayınları Kılavuz Kitapçıklar Dizisi 3, Stil Matbaa: İstanbul.
  • Referans8 Kızılırmak, İ., Ofluoğlu, M. ve Şişik, L. (2016). Türkiye’de uygulanan gastronomi turları rotalarının web tabanlı analizi ve değerlendirmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(Special issue1), 258-269. DOI: 10.21325/jotags.2016.35.
  • Referans9 Millan, G., A.J. Manuel ve L.A. Hidalgo, (2014). “A New Market Segment for Olive Oil: Olive Oil Tourism in the South of Spain”, Agricultural Sciences, 5(3), 179-185. DOI: 10.4236/as.2014.53022.
  • Referans10 Millan, G.,V. Torre, J. Fuentes ve L.A. Hidalgo, (2017). Olive Oil Tourism: Promoting Rural Development in Andalusia (Spain), Tourism Management Perspectives, 21, 100-108. DOI:10.1016/j.tmp.2016.12.003.
  • Referans11 Murgado, E.M. 2013. Turning food into a gastronomic experience: olive oil tourism. İçinde: Present and future of the Mediterranean olive sector. (Ed. Arcas N., Arroyo López F.N., Caballero J., D'andrıa R., Fernández M.). Zaragoza: CIHEAM / IOC, 2013. p. 97-109 (Options Méditerranéennes : Série A. Séminaires Méditerranéens; n.106). ss:97-109.
  • Referans12 Özbay, G., & Semint, S. (2020). Gastronomi Temalı Festivallerde Katılımcı Deneyimi Üzerine Bir Araştırma: Uluslararası Pişmaniye Festivali Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (38), 315-341.
  • Referans13 Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S., Can, A. (2013), “Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Hareketliliğinde Coğrafi İşaretlemenin Önemi”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(1), 13-30.
  • Referans14 Ryu, K. ve Jang, S. (2006), „Intention to Experience Local Cuisine in A Travel Destination: The Modified Theory of Reasoned Action‟ Journal of Hospitality & Tourism Research,30 (4), ss. 507-516. DOI:10.1177/1096348006287163.
  • Referans15 TEPGE, (2019). Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü Tarım Ürünleri Piyasaları Zeytinyağı.
  • Referans16 Uyar H. ve Zengin, B. (2015). Gastronomi turizminin alternatif turizm çeşidi olarak değerlendirilmesi bağlamında gastronomi turizm indeksinin oluşturulması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(17), 355-376. DOI: https://doi.org/10.16992/ASOS.808.
  • Referans17 UZZK, (2019). Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi, 2019-2020 Üretim Sezonu Sofralık Zeytin ve Zeytinyağı Rekoltesi Ulusal Resmi Tespit Heyeti Raporu: İzmir.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gastronomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülhan Yalın 0000-0003-1967-0496

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 8 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 9 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Yalın, G. (2024). ZEYTİNYAĞI TURİZMİ: BALIKESİR İLİ EDREMİT KÖRFEZİ ZEYTİNYAĞI KÜLTÜR ROTASI. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(49), 97-119. https://doi.org/10.61904/sbe.1480640

.