Introduction: To successfully progress in professional life, it is necessary to gain career development competencies including career knowledge, skills, attitudes, and talent development in undergraduate programs.
Aim: To determine the career planning requirements of nursing students.
Method: This study was descriptive and cross-sectional design. The study was conducted with 570 nursing students enrolled in an undergraduate nursing program in Bolu in the 2021-2022 academic year. Data were collected using the Descriptive Information Form and the Career Futures Inventory.
Results: The majority of the students (87.36%) indicated that they wanted to continue their nursing career after graduation. Students frequently needed information in areas such as career options (65.26%), graduate education (54.38%), career planning (53.33%), and nursing specialization (50.35%). The mean score of the sub-dimensions of the students’ career adaptability, career optimism, and perceived knowledge of the job market and the total score of Career Futures Inventory were found to be 40.55 ± 6.35, 38.60 ± 5.72, 9.86 ± 2.10, 89.02 ± 12.35, respectively. There was a statistically difference between gender, grade level, and wanting to continue a career in nursing with the mean scores of the sub-dimensions of career adaptability, perceived knowledge of the job market and the total score of Career Futures Inventory (p < 0.05).
Conclusion: The majority of the students wanted to continue their careers in nursing and showed a positive attitude about their career future. However, they expected opportunities to gain more knowledge and experience about career opportunities in nursing.
Giriş: Mesleki yaşamda başarılı bir şekilde ilerleyebilmek için lisans programlarında kariyere ilişkin bilgi, beceri, tutum ve yetenek gelişimini içeren kariyer geliştirme yetkinliklerinin kazandırılması gerekmektedir.
Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin kariyer planlamaya ilişkin gereksinimlerinin belirlenmesidir.
Yöntem: Bu araştırma tanımlayıcı ve kesitsel türde yapıldı. Araştırma 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Bolu ilindeki bir hemşirelik lisans programına kayıtlı 570 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirildi. Veriler Tanıtıcı Bilgi Formu ve Kariyer Geleceği Ölçeği ile elde edildi.
Bulgular: Öğrencilerin %87,36'sı mezun olduktan sonra hemşirelik kariyerine devam etmek istediğini belirtti. Öğrencilerin sıklıkla kariyer olanakları (%65,26), lisansüstü eğitim (%54,38), kariyer planlama (%53,33), özel dal hemşireliği (%50,35) gibi alanlarda bilgiye gereksinim duydukları belirlendi. Öğrencilerin kariyer uyumluluğu, kariyer iyimserliği ve iş piyasalarına ilişkin algılanan bilgi alt boyut ve Kariyer Geleceği Ölçeği toplam puan ortalamaları sırasıyla 40,55 ± 6,35, 38,60 ± 5,72, 9,86 ± 2,10, 89,02 ± 12,35 bulundu. Cinsiyet, sınıf düzeyi ve hemşirelikte kariyere devam etmeyi isteme durumu ile kariyer uyumluluğu ve iş piyasalarına ilişkin algılanan bilgi alt boyut ve Kariyer Geleceği Ölçeği toplam puanları arasında istatistiksel olarak fark olduğu belirlendi (p < 0,05).
Sonuç: Öğrencilerin çoğunluğu hemşirelikte kariyerlerine devam etmek istemekte ve kariyer gelecekleri hakkında olumlu tutum göstermektedir. Ancak hemşirelikte kariyer olanakları hakkında daha fazla bilgi ve deneyim elde edebilecekleri fırsatlar sunulmasını beklemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi'nin içeriği Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.