Introduction: Nurses with problem-solving skills and positive attitudes towards evidence-based practices was known to increase the quality of care given to patients.
Aim: To determine nursing students’ problem-solving skills and attitudes towards evidence-based practices.
Method: The descriptive study was conducted with 132 students studying at a foundation university in Ankara between November 2021-February 2022. The data were collected using the Descriptive Information Form, Problem-Solving Inventory and the Scale of Attitudes Towards Evidence-Based Nursing. The difference between two independent groups were analyzed by independent sample t test and the difference between more than two independent groups were analyzed by one-way analysis of variance.
Results: In the study, 88.6% of the participants were female and the mean age was 21.74 ± 1.58 years. The mean score of the Problem Solving Inventory was 101.19 ± 18.12 and the mean score of the Attitude Toward Evidence-Based Nursing Scale was 50.04 ± 7.80. A statistically significant, moderate positive correlation was found between the scores of the Problem-Solving Inventory and the scores of the Scale of Attitudes Toward Evidence-Based Nursing (r = 0.315; p < 0.05).
Conclusion: In this study, nursing students’ attitudes towards evidence-based nursing and problem-solving skills were seen to be at a good level. The students with positive attitudes towards evidence-based practices were determined to feel inadequate regarding problem-solving skills. In line with these results, it is recommended that educational institutions implement strategies to improve students’ problem-solving skills and attitudes towards evidence-based nursing.
Attitude evidence-based nursing nursing students problem solving
Giriş: Problem çözme becerisine sahip ve kanıta dayalı uygulamalara ilişkin olumlu tutum sağlayan hemşirelerin hastalara verilen bakımın kalitesini artırdığı bilinmektedir.
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ve kanıta dayalı uygulamalar ile ilgili tutumlarını belirlemek amacıyla planlandı.
Yöntem: Tanımlayıcı olarak yapılan çalışma, Kasım 2021 - Şubat 2022 tarihinde Ankara’daki bir vakıf üniversitesinde öğrenim gören 132 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirildi. Veriler, Tanıtıcı Bilgi Formu, Problem Çözme Envanteri ve Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği ile toplandı. İki bağımsız grup arasındaki fark bağımsız örneklem t testi, ikiden fazla bağımsız grup arasındaki fark ise tek yönlü varyans analizi ile değerlendirildi.
Bulgular: Katılımcıların %88,6’sı kadın olup, yaş ortalaması 21,74 ± 1,58 yıldır. Öğrencilerin Problem Çözme Envanteri puan ortalaması 101,19 ± 18,12 iken Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği puanlarının ortalaması ise 50,04 ± 7,80’dir. Problem Çözme Envanteri puanları ile Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı zayıf düzeyde pozitif yönlü ilişki bulundu (r = 0,315, p < 0,05).
Sonuç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının ve problem çözme becerilerinin iyi düzeyde olduğu görüldü. Kanıta dayalı uygulamalara yönelik olumlu tutum içerisinde olanların problem çözme becerisi açısından kendilerini yetersiz hissettikleri tespit edildi. Bu sonuçlar doğrultusunda eğitim kurumlarının öğrencilerin problem çözme becerilerini ve kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarını geliştiren stratejileri uygulaması önerilmektedir.
Hemşirelik öğrencileri kanıta dayalı hemşirelik problem çözme tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 3 |
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi'nin içeriği Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.