Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REFLECTIONS OF LIFE SCIENCE AND SOCIAL STUDIES COURSE TO PRESCHOOL

Yıl 2021, , 454 - 471, 30.12.2021
https://doi.org/10.38015/sbyy.1004344

Öz

Objectives in the fields of Life Sciences and Social Studies are included in primary school programs in Turkey. It is extremely important that these courses, which have gains related to recognizing life, making sense of life and acquiring life skills, are given in early childhood, which is a special period in the development of human life and acquisition of basic skills, before primary school. In this study, how the subject areas of 1st, 2nd and 3rd grade Life Studies and 4th grade Social Studies are handled in the pre-school period and how these two courses are reflected in the researches in Turkey are discussed. Before starting the research, the subjects of Life Sciences and Social Studies that will be included in the research were determined within the criteria. Studies published and accessible between 2010-2021 were examined. In the light of the findings, it was found that there were more associations with the achievements of the life studies program in terms of cognitive development, self-care skills, social and emotional development and language development areas of the preschool program, and less with the achievements of the social studies program; It was concluded that most of the researches examined were studied in the field of social studies.

Kaynakça

  • Aktın, K. (2014). Okul öncesi dönemde sosyal bilgiler eğitimi: mesleklerin öğretimine yönelik bir durum çalışması. Turkish Studies (Elektronik), 9(5), 139–155.
  • Aktın, K. (2017). Okul Öncesi Dönemde Müze Eğitimi ile Çocukların Tarihsel Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 465–486. https://doi.org/10.17860/mersinefd.336734
  • Ceylan, Ş. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı eğitimi ile ilgili görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(1), 78-93.
  • Coşkun-Keskin, S.& Daysal-Ersay, D. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Sosyo Kültürel Eğitime Dair Örnek Bir Çalışma: Mimar Sinan. İnternational Online Journal of Education Sciences, 4,117-130.
  • Coşkun-Keski̇n, S., & Kırtel, A. (2013). Erken Çocukluk Döneminde Türk Kültürüne Ait Sanat Örnekleri Aracılığıyla Sosyo-Kültürel Eğitim. Sakarya University Journal of Education, 2(2), 32–51. https://doi.org/10.19126/suje.09844
  • Coşkun Keskin, S. & Kırtel, A. (2016).Erken çocukluk döneminde sosyo-kültürel eğitim: Osmanlı’da bir gün. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 16, (USBES Özel Sayı II), 1469-1490.
  • Çetin, T., Yavuz, S., Tokgöz, B., & Güven, G. (2012). Okul öncesi dönemdeki çocuklara (60-72 ay) uzay kavramlarının öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 715–731.
  • Goodman, M. E. (1959). Emergent Citizenship. Childhood Education, 35(6), 248–251. https://doi.org/10.1080/00094056.1959.10726779
  • Güler, T., & Tuğrul, B. (2007). Okul öncesi çocuklarına yönelik sosyal çalışma alanında tarih ve coğrafya eğitimi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(33), 29–35.
  • Güzelyurt, T., Kabul, S., Tokay, N., Kösen, N., & Şık, A. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı eğitimine ilişkin görüşleri. Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(1), 335–343.
  • Kaya, Y., Günay, R., & Aydın, H. (2016). Okul öncesi eğitimde drama yöntemi ile işlenen değerler eğitimi derslerinin farkındalık düzeyi üzerindeki etkisi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 23–37. https://doi.org/10.19126/suje.76036
  • Kaya, E., & Öner, G., (2017). 100. Yaşındaki Sosyal Bilgiler Dersini Sosyalleşme ve Toplu Öğretim Ekseninde Yeniden Düşünmek. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF) , vol.2, no.1, 1-22.
  • Mindes, G. (2005). Social studies in today's early childhood curriculum. Young Children, 60 (5), 1-8.
  • Mindes, G. (2014). Social studies for young children: preschool and primary curriculum anchor (2nd Ed.). USA: Rowman ve Littlefield Education.
  • Öner, D., & Yi̇ği̇t, E. Ö. (2021). Okul öncesinde sosyal bilgiler eğitimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(1), 191–215. https://doi.org/10.38015/sbyy.913056
  • Rosenberg, A. R. (2020). Social studies in early childhood education and care: A scoping review focusing on diversity. Contemporary Issues in Early Childhood, 21(4), 312–324. https://doi.org/10.1177/1463949120953911
  • Şimşek-Çetin, Ö. & Akhan, N. E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal bilimler hakkındaki görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 816-828.
  • TEDMEM (2017). Türkiye’de erken çocukluk eğitimi ve bakımı: mevcut durum ve öneriler. Erişim adresi: https://tedmem.org/download/turkiyede-erken-cocukluk-egitimi-bakimi-mevcut-durum-oneriler?wpdmdl=2430.
  • Uçuş-Güldalı, Ş. & Demirbaş, İ. (2017). Okul öncesi eğitim programı ile ilkokul hayat bilgisi öğretim programının sarmallığının incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1084-1105.
  • Uçuş Güldalı, Ş. (2017). Sosyal bilgileri okul öncesi dönem çocuklarıyla deneyimlemek: erken çocukluk döneminde sosyal bilgiler eğitiminin önemini gözden geçirme. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1122–1151.
  • Uzun, M., & Köse, A. (2017). Okul öncesi eğitimde değerler eğitiminin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 305–338.

Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Dersinin Okul Öncesine Yansımaları

Yıl 2021, , 454 - 471, 30.12.2021
https://doi.org/10.38015/sbyy.1004344

Öz

Türkiye’de Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler alanlarına ait kazanımlar ilkokul programlarında yer almaktadır. Hayatı tanıma, anlamlandırma ve yaşam becerileri edinme ile ilgili kazanımlara sahip bu derslerin ilkokul döneminden önce insan yaşamının gelişimi ve temel becerilerin ediniminde özel bir dönem olan erken çocukluk döneminde de verilmesi son derece önemlidir. Bu çalışmada ise okul öncesi dönemde 1, 2 ve 3.sınıf Hayat Bilgisi ve 4.sınıf Sosyal Bilgiler konu alanlarının nasıl ele alındığı ve bu iki dersin Türkiye özelinde araştırmalara nasıl yansıdığı ele alınmıştır. Araştırmada literatür taramasına dayalı olarak doküman incelemesi tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmaya başlamadan önce araştırma kapsamına girecek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler konuları kriterler dâhilinde belirlenmiştir. 2010-2021 yılları arasında yayınlanan ve ulaşılabilen araştırmalar incelenmiştir. Bulgular ışığında okul öncesi programına ait bilişsel gelişim, öz bakım becerileri, sosyal ve duygusal gelişim ve dil gelişim alanları açısından hayat bilgisi programına ait kazanımlarla daha çok, sosyal bilgiler programına ait kazanımlarla ise daha az ilişkilendirmeler olduğu; incelenen araştırmaların çoğunun ise sosyal bilgiler alanında çalışıldığı sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktın, K. (2014). Okul öncesi dönemde sosyal bilgiler eğitimi: mesleklerin öğretimine yönelik bir durum çalışması. Turkish Studies (Elektronik), 9(5), 139–155.
  • Aktın, K. (2017). Okul Öncesi Dönemde Müze Eğitimi ile Çocukların Tarihsel Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 465–486. https://doi.org/10.17860/mersinefd.336734
  • Ceylan, Ş. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı eğitimi ile ilgili görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(1), 78-93.
  • Coşkun-Keskin, S.& Daysal-Ersay, D. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Sosyo Kültürel Eğitime Dair Örnek Bir Çalışma: Mimar Sinan. İnternational Online Journal of Education Sciences, 4,117-130.
  • Coşkun-Keski̇n, S., & Kırtel, A. (2013). Erken Çocukluk Döneminde Türk Kültürüne Ait Sanat Örnekleri Aracılığıyla Sosyo-Kültürel Eğitim. Sakarya University Journal of Education, 2(2), 32–51. https://doi.org/10.19126/suje.09844
  • Coşkun Keskin, S. & Kırtel, A. (2016).Erken çocukluk döneminde sosyo-kültürel eğitim: Osmanlı’da bir gün. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 16, (USBES Özel Sayı II), 1469-1490.
  • Çetin, T., Yavuz, S., Tokgöz, B., & Güven, G. (2012). Okul öncesi dönemdeki çocuklara (60-72 ay) uzay kavramlarının öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 715–731.
  • Goodman, M. E. (1959). Emergent Citizenship. Childhood Education, 35(6), 248–251. https://doi.org/10.1080/00094056.1959.10726779
  • Güler, T., & Tuğrul, B. (2007). Okul öncesi çocuklarına yönelik sosyal çalışma alanında tarih ve coğrafya eğitimi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(33), 29–35.
  • Güzelyurt, T., Kabul, S., Tokay, N., Kösen, N., & Şık, A. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı eğitimine ilişkin görüşleri. Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(1), 335–343.
  • Kaya, Y., Günay, R., & Aydın, H. (2016). Okul öncesi eğitimde drama yöntemi ile işlenen değerler eğitimi derslerinin farkındalık düzeyi üzerindeki etkisi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 23–37. https://doi.org/10.19126/suje.76036
  • Kaya, E., & Öner, G., (2017). 100. Yaşındaki Sosyal Bilgiler Dersini Sosyalleşme ve Toplu Öğretim Ekseninde Yeniden Düşünmek. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF) , vol.2, no.1, 1-22.
  • Mindes, G. (2005). Social studies in today's early childhood curriculum. Young Children, 60 (5), 1-8.
  • Mindes, G. (2014). Social studies for young children: preschool and primary curriculum anchor (2nd Ed.). USA: Rowman ve Littlefield Education.
  • Öner, D., & Yi̇ği̇t, E. Ö. (2021). Okul öncesinde sosyal bilgiler eğitimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(1), 191–215. https://doi.org/10.38015/sbyy.913056
  • Rosenberg, A. R. (2020). Social studies in early childhood education and care: A scoping review focusing on diversity. Contemporary Issues in Early Childhood, 21(4), 312–324. https://doi.org/10.1177/1463949120953911
  • Şimşek-Çetin, Ö. & Akhan, N. E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal bilimler hakkındaki görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 816-828.
  • TEDMEM (2017). Türkiye’de erken çocukluk eğitimi ve bakımı: mevcut durum ve öneriler. Erişim adresi: https://tedmem.org/download/turkiyede-erken-cocukluk-egitimi-bakimi-mevcut-durum-oneriler?wpdmdl=2430.
  • Uçuş-Güldalı, Ş. & Demirbaş, İ. (2017). Okul öncesi eğitim programı ile ilkokul hayat bilgisi öğretim programının sarmallığının incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1084-1105.
  • Uçuş Güldalı, Ş. (2017). Sosyal bilgileri okul öncesi dönem çocuklarıyla deneyimlemek: erken çocukluk döneminde sosyal bilgiler eğitiminin önemini gözden geçirme. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1122–1151.
  • Uzun, M., & Köse, A. (2017). Okul öncesi eğitimde değerler eğitiminin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 305–338.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Turgay Öntaş 0000-0003-2258-0862

Seda Çarıkçı 0000-0001-6494-3612

Kader Arkan Sezgin Bu kişi benim 0000-0003-1283-8591

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Öntaş, T., Çarıkçı, S., & Arkan Sezgin, K. (2021). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Dersinin Okul Öncesine Yansımaları. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(2), 454-471. https://doi.org/10.38015/sbyy.1004344

Flag Counter