Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Student Opinions on The Use of Oral History Method: An Example of Van Weddings

Yıl 2022, , 1 - 19, 30.06.2022
https://doi.org/10.38015/sbyy.1034407

Öz

In this research, it is aimed to reveal the contributions of oral history application on weddings in Van to the students. The research was carried out in the case study pattern within the scope of the qualitative study and easily accessible case sampling was used within the scope of purposeful sampling in the study. Students were asked to interview volunteer participants about Van wedding traditions, and students interviewed 60 people from family members aged 50 and over. Students prepared reports in accordance with the participant statements, interviews were also conducted for those who participated in the event and those who did not participate in the event and followed up. Appropriate research techniques such as semi-structured interview and focus group interview were used as data collection tools. In the study, the findings regarding the contributions of oral history study to students were obtained from the focus group interview and the interviews conducted with the students following the activity. The obtained data were subjected to content analysis. With this research, it has been revealed that oral history is student-centered compared to classical course processing methods and techniques, it is not boring because it requires interpretation rather than memorization, and it is a method that develops curiosity about history. It has been determined that there is a method that requires research, develops critical thinking, and shows that ordinary people have been involved in history. In addition, it was understood that oral history allows the student to evaluate historical events from his own experience and point of view, requires the use of technology and is an activity-based method. It has been determined that the in-course contributions of oral history are gaining researcher identity, increasing curiosity about history, gaining historical awareness and becoming aware of historical facts. It has also been understood that the aspect of hisextracurricular contributions is to provide socialization, develop empathy skills, be polite, patient, and develop the skills to have a dialogue with elders. In addition, it has been concluded that oral history has different aspects due to the fact that it is a method that can be done in many fields and has no subject limitations, and it gives students the awareness of a scientist or historian.

Kaynakça

  • Akbar, S. (2012). Diyalog raporu–Orta Doğu ve Orta Asya’da sözlü tarih, İstanbul: The Hollings Center.
  • Akçalı, A. A.(2007). Yerel tarih ve tarih eğitimine katkısı (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 211463)

Öğrencilerin Sözlü Tarih Yöntemine İlişkin Görüşleri: Van Düğünleri Örneği

Yıl 2022, , 1 - 19, 30.06.2022
https://doi.org/10.38015/sbyy.1034407

Öz

Bu araştırmada, Van’da düğünler konulu sözlü tarih uygulamasının, öğrencilere sağladığı katkıların ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırma, nitel çalışma kapsamında yer alan durum çalışması (case study) deseninde gerçekleştirilmiş ve çalışmada amaçlı örneklem kapsamında kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Öğrencilerden, Van düğün geleneklerine ilişkin gönüllü katılımcılarla görüşme yapmaları istenmiş, öğrenciler yaşları 50 ve üzeri olan aile üyelerinden 60 kişiyle görüşme yapmıştır. Öğrenciler katılımcı beyanları doğrultusunda rapor hazırlamış, etkinliğe katılanlara ve etkinliğe katılmayıp takip edenlere yönelik görüşmeler de yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak yarı yapılandırılmış görüşme ve odak grup görüşmesi gibi yönteme uygun araştırma teknikleri kullanılmıştır. Çalışmada sözlü tarih çalışmasının öğrencilere sağladığı katkılara ilişkin bulgular, odak grup görüşmesinden ve etkinliği takip eden öğrencilerle gerçekleştirilen mülakatlardan elde edilmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizine tabi tutulmuştur. Bu araştırmayla sözlü tarihin klasik ders işleme yöntem ve teknikleriyle kıyaslandığında öğrenci merkezli olduğu, ezberden ziyade yorum gerektirdiği için sıkıcı olmadığı ve tarihe duyulan merakı geliştiren bir yöntem olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırma yapmayı gerektiren, eleştirel düşünmeyi geliştiren ve tarihte sıradan insanların yer aldığını gösteren bir yöntem olduğu belirlenmiştir. Bunun yanı sıra sözlü tarihin öğrencinin tarihsel olayları kendi deneyimi ve bakış açısıyla değerlendirmesini sağladığı, teknoloji kullanmayı gerektirdiği ve etkinlik temelli bir yöntem olduğu da anlaşılmıştır. Sözlü tarihin ders içi katkılarının ise araştırmacı kimliği kazanma, tarihe olan merakın artması, tarih bilinci kazandırma ve tarihi gerçeklerin farkına varma olduğu belirlenmiştir. Ders dışı katkıları yönüyle de sosyalleşmeyi sağlama, empati becerisini geliştirme, nezaketli, sabırlı olma ve büyüklerle diyalog kurabilme becerilerini geliştirme olduğu da anlaşılmıştır. Ayrıca, sözlü tarihin birçok alanda yapılabilen ve konu sınırlaması olmayan bir yöntem olması nedeniyle farklı yönlerinin olduğu, öğrencilere bir bilim adamı veya tarihçi bilinci kazandırdığı sonucu da ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akbar, S. (2012). Diyalog raporu–Orta Doğu ve Orta Asya’da sözlü tarih, İstanbul: The Hollings Center.
  • Akçalı, A. A.(2007). Yerel tarih ve tarih eğitimine katkısı (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 211463)
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rüstem Çurku 0000-0003-0280-8989

Aydın Güven 0000-0001-9826-2364

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çurku, R., & Güven, A. (2022). Öğrencilerin Sözlü Tarih Yöntemine İlişkin Görüşleri: Van Düğünleri Örneği. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 6(1), 1-19. https://doi.org/10.38015/sbyy.1034407

Flag Counter