Günümüzde kullanılan etkili öğretim yöntemlerinin ve materyallerinin gerek bilişsel gerekse de duyuşsal ve kinestetik becerilere hizmet ettiği bilinmektedir. Bu materyallerden birisi de çalışma yapraklarıdır. Nitekim çalışma yaprakları, ön bilgileri yoklamak, konuyu pekiştirmek ve değerlendirme yapmak amacıyla dersin her aşamasında kullanılabilen çok fonksiyonlu bir öğretim materyalidir. Bu bağlamda araştırmanın amacı çalışma yapraklarının sosyal bilgiler ders kitaplarındaki kullanım durumunun incelenmesi olarak belirlenmiştir. Çalışmada nitel veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada 2022-2023 eğitim-öğretim yılında MEB tarafından öğrencilere dağıtılan dördüncü, beşinci, altıncı ve yedinci sınıf sosyal bilgiler ders kitapları veri kaynağı olarak kullanılmıştır. Çalışmada ders kitaplarında yer alan çalışma yaprakları belirlenerek sınıf düzeyine, ünitelere, öğrenme ve etkinlik alanlarına göre analiz edilerek tablolar halinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda, sosyal bilgiler ders kitaplarında 774 çalışma yaprağı tespit edilmiş ve çalışma yapraklarının kavram ve zihin haritaları, diyagram, tablo, nesne, harita, poster, karikatür, fotoğraf, resim, edebi ürünler, gazeteler, dergiler, genel ağ haberleri, şema, minyatür, anayasa metni, bayrak, resmi belge, kroki, mektup, kitap bölümü gibi farklı araçlarla beraber kullanıldığı görülmüştür. Çalışma yapraklarının en fazla 7. sınıfta ve “Kültür ve Miras” öğrenme alanında en az ise 6. sınıfta ve “Küresel Bağlantılar” öğrenme alanında yer aldığı tespit edilmiştir. Ayrıca çalışma yaprakları etkinlik alanlarına göre analiz edildiğinde en fazla “açık uçlu soruları cevaplama, en az ise “sözlü tarih” etkinlik alanı olduğu anlaşılmaktadır. Tüm bu verilerden hareketle bazı önerilerde bulunulmuştur.
It is known that effective teaching methods and materials used today serve both cognitive, affective and kinesthetic skills. One of these materials is worksheets. As a matter of fact, worksheets are a multifunctional teaching material that can be used at every stage of the course in order to examine the preliminary information, reinforce the subject and make evaluations. In this context, the aim of the research is to examine the use of worksheets in social studies textbooks. In the study, the document analysis technique, one of the qualitative data collection methods, was used. In the research, fourth, fifth, sixth and seventh grade social studies textbooks distributed to students by the Ministry of National Education in the 2022-2023 academic year were used as data sources. In the study, the worksheets in the textbooks were determined and analyzed according to grade level, units, learning and activity areas and presented in tables. As a result of the research, 774 worksheets were identified in social studies textbooks and the concept and mind maps of the worksheets, diagrams, tables, objects, maps, posters, cartoons, photographs, pictures, literary products, newspapers, magazines, general network news, diagram, miniature It has been seen that the text of the constitution, the flag, the official document, the sketch, the letter, the book chapter are used together with different tools. It has been determined that the worksheets are mostly in the 7th grade and in the "Culture and Heritage" learning area, and the least in the 6th grade and in the "Global Connections" learning area. In addition, when the worksheets are analyzed according to the fields of activity, it is understood that the field of activity is "answering open-ended questions at most and "oral history" at least. Based on all these data, some suggestions were made.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |