The fact that information has multiplied and differed more compared to previous periods in terms of quantity and diversity has brought to the agenda the competence of individuals to organize and use information effectively. In this context, information literacy refers to a competency that exists across all areas of life, enabling individuals to effectively carry out the processes of managing information. Along with the renewal of the competencies possessed by individuals, expectations from individuals in the formal education process have been updated to align with the needs of the day, and in 2024, the Ministry of National Education published the 'Turkey Century Education Model. The model presents a structure in which a holistic education approach is adopted for raising healthy individuals in terms of both physical and mental integrity, synthesizing global and national values. It is evident that information literacy, which refers to the ability to assess and utilize acquired knowledge with awareness of where and how to access information, plays a crucial role in the training of the competent and virtuous individual outlined in the model. "Based on this, the aim of the research is to examine information literacy skills within the context of the Turkey Century Education Model in relation to the IFLA ((International Federation of Library Associations and Instıtutions) information literacy standards. Aligned with the stated aim, the research employed the document analysis method within the framework of a qualitative methodology. The data source used in the research is the 2024 Turkey Century Education Model. As a data collection tool, the researcher-developed Education Model Review Form was used, and the obtained data were analyzed through descriptive analysis. As a result of the research, it was determined that the information acquisition, information evaluation, and information usage skills outlined in the IFLA information literacy standards are included in the conceptual skills, dispositions, and field skills of the Education Model. It was determined that the skills included in the Education Model are more closely related to the standards examined in the research compared to the other components. Based on the research findings, practical studies should be conducted on how the information literacy standards can be implemented at different educational levels in relation to the conceptual skills, dispositions, and field skills outlined in the model.
Information literacy Information literacy standards Turkey century education model
Bilginin miktar ve çeşitlilik bakımından geçmiş dönemlere kıyasla daha fazla çoğalması Bilginin miktar ve çeşitlilik bakımından geçmiş dönemlere kıyasla daha fazla çoğalması ve farklılık göstermesi bireylerin bilgiyi etkili şekilde organize etme ve kullanabilme yeterliliğini gündeme getirmiştir. Bu bağlamda bilgi okuryazarlığı bireyin bilgiyi yönetebilme süreçlerini etkili şekilde gerçekleştirebilmesi adına yaşamın her alanında var olan bir yeterliliği ifade etmektedir. Bireylerin sahip olduğu yeterliliklerin yenilenmesiyle örgün eğitim sürecinde bireylerden beklentilerde günün ihtiyaçlarına uygun şekilde güncellenmiş ve 2024 yılında Milllî Eğitim Bakanlığı tarafından Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli yayımlanmıştır. Modelde bireyin beden ve zihin bütünlüğü açısından sağlıklı bireylerin yetiştirilmesi için bütüncül eğitim anlayışının benimsendiği küresel ve milli değerlerin sentezlendiği bir yapı ortaya konulmuştur. Bireyin bilgiye nereden ve nasıl ulaşacağına ilişkin farkındalık sahibi olarak, edindiği bilgiyi değerlendirme ve kullanabilmeyi ifade eden bilgi okuryazarlığının modelde belirtilen yetkin ve erdemli insanın yetiştirilmesindeki önemi aşikardır. Buradan hareketle araştırmanın amacı IFLA (International Federation of Library Associations and Instıtutions) bilgi okuryazarlığı standartları bağlamında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde bilgi okuryazarlığı becerilerini incelemektir. Belirlenen amaç doğrultusunda araştırmada nitel metodoloji kapsamında doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri kaynağı olarak 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Maarif Modeli İnceleme Formu kullanılmış olup elde edilen veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda IFLA bilgi okuryazarlığı standartlarında yer alan bilgi edinme, bilgiyi değerlendirme ve bilgiyi kullanmanın maarif modelinin kavramsal beceriler, eğilimler ve alan becerilerinde yer aldığı tespit edilmiştir. Maarif modelinde yer alan becerilerinin diğer bileşenlere kıyasla araştırma kapsamında incelenen standartlarla daha fazla ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak modelde yer alan kavramsal beceriler, eğilimler ve alan becerilerinde bilgi okuryazarlığı standartlarının uygulama boyutunda farklı eğitim kademelerinde nasıl hayata geçirileceğine ilişkin uygulamalı araştırmalar yapılmalıdır.
Bilgi okuryazarlığı bilgi okuryazarlığı standartları Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |