Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmenlerinin mekânsal becerilere ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, araştırma nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-23 eğitim-öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet ortaokullarında görev yapmakta olan 9 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; sosyal bilgiler öğretmenlerinin mekânsal becerilerinin ne olduğuna ilişkin olarak; mekânı tanımlama, eğitsel ortam olarak mekânı kullanma, konum bilgisi, günlük yaşam problemi çözme, mekânı algılama, insan ve mekân etkileşimi, bilişsel beceri olarak tanımlamışlardır. Katılımcılar SBDÖP’da yer alan mekânsal becerileri ilişkin olarak ise; harita okuryazarlığı, mekânı algılama, grafik okuma, konum analizi, değişim ve sürekliliği algılama, çevre okuryazarlığı ve gözlem olarak görüş belirtmişlerdir. Bununla birlikte, katılımcılar, sosyal bilgiler dersinde mekânsal becerilere yer verilmesine ilişkin olarak uygulama az, günlük yaşamdan kopuk, alt becerileri az, öğrenim kademesi ilerledikçe azalır, yakından uzağa ilkesi ve kazanım azdır yönünde görüş belirtmişlerdir. Katılımcıların, mekânsal becerilerin öğrenciye kazandırılmasına yönelik olarak etkinliklere ilişkin olarak harita, kroki okuma ve yorumlama, mekânsal problem çözme, tablo, grafik oluşturma ve yorumlama, küre kullanma, gezi, yaşadığı çevreyi gözlemleme, müze ve tarihi mekân kullanma olarak görüş belirtmişlerdir. Katılımcılar, mekânsal becerileri ölçme ve değerlendirilmesine ilişkin olarak ise performans görevi, portfolyo, gösterip yaptırma, gözlem raporu, açık uçlu, yoruma dayalı sınav, beceri ölçeği ve sunum şeklinde görüş belirtmişlerdir. Araştırma sonucunda, SBDÖP ve sosyal bilgiler ders kitaplarında mekânsal becerilere yer verilme durumlarına, mekânsal becerilerin ölçme ve değerlendirilmesine yönelik ve mekânsal becerilerin önemli yer tuttuğu coğrafya ve okul öncesi alanında da benzer araştırmalar yapılması önerilmektedir.
Mekânsal beceriler sosyal bilgiler sosyal bilgiler öğretmenleri nitel araştırma yöntemleri görüşme.
The aim of this study is to determine social studies teachers' views on spatial skills. In line with this purpose, the study was conducted using a basic qualitative design from qualitative research methods. The study group consisted of 9 social studies teachers working in public secondary schools affiliated to the Ministry of National Education in the 2022-23 academic year. The data were collected through a semi-structured interview form prepared by the researchers. Content analysis technique was used to analyze the data. As a result of the study, social studies teachers defined their spatial skills as defining space, using space as an educational environment, location knowledge, problem solving in daily life, perceiving space, human and space interaction and cognitive skills. Regarding the spatial skills in the social studies curriculum, the participants expressed map literacy, perceiving space, reading graphics, analyzing location, perceiving change and continuity, environmental literacy and observation. On the other hand, the participants expressed opinions on the inclusion of spatial skills in the social studies course as follows: few applications, disconnected from daily life, few sub-skills, decreasing as the education level progresses, near-far principle, and few achievements. The opinions of the participants regarding the activities for students to acquire spatial skills are as follows: reading and interpreting maps and sketches, spatial problem solving, creating and interpreting tables and graphs, using globes, traveling, observing the environment, using museums and historical places. Regarding the measurement and evaluation of spatial skills, participants used performance tasks, portfolio, demonstration, observation report, open-ended, interpretation-based exam, skill scale and presentation. As a result of the research, it is recommended that spatial skills should be included in the social studies curriculum and social studies textbooks, spatial skills should be measured and evaluated, and similar research should be conducted in the field of geography and preschool, where spatial skills have an important place.
Spatial skills social studies social studies teachers qualitative research methods interview.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |