Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Amerika'da Toplumsal Gerçekçilik: Ben Shahn

Yıl 2022, , 715 - 736, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1170625

Öz

Sanatın toplumun bir parçası olduğu ve sanat eserinin sosyal, politik ve ekonomik faktörlerden nasıl etkilendiği üzerinde durulan bu araştırmada; sanatçının toplumda üstlendiği rolün, Amerikan ressam Ben Shahn’ın toplumsal gerçekçi eserleri ile değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın kapsamını; Amerika’daki toplumsal gerçekçilik sanat anlayışı, ortaya çıktığı dönem koşulları ve Ben Shahn’ın bu anlayış doğrultusunda gerçekleştirdiği sanat eserleri oluşturmaktadır. Çalışmamızda tarihsel araştırma yöntemi kullanılmış; Toplumsal gerçekçilik sanat anlayışına ilişkin yayınlar, Ben Shahn ve eserleri ile ilgili araştırmalar incelenerek verilerin toplanması sağlanmıştır. Araştırmayla ilgili alan yazın incelendiğinde; Amerika’daki toplumsal gerçekçilik sanat anlayışı üzerine Türkçe yayınların kısıtlı olduğu, Ben Shahn ve eserleri ile ilgili Türkçe bir araştırmanın yapılmadığı görülmüştür. Araştırmamız doğrultusunda Ben Shahn’ın eserleri ile toplumsal gerçekçilik sanat anlayışının yeniden yorumlanması, sanat-sanatçı ve toplum arasındaki ilişkiye yeni bir bakış açısı getireceği düşüncesini oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • Ashley, S. (2010), A Finding Aid to the Ben Shahn Papers, 1879-1990, bulk 1933-1970, in the Archives of American Art, Funding for the processing and digitization of this collection was provided by the Terra Foundation for American Art.
  • Becker, H. (2002), Art for the People: The Rediscovery and Preservation of Progressive and WPA-Era Murals in the Chicago Public Schools, 1904-1943, San Francisco, Chronicle Books.
  • Berksoy, F. (1998), 20. Yüzyıl Batı ve Türk Resminde Toplumsal Gerçekçilik, Bakışlar Matbaacılık, İstanbul.
  • Bustard, B. I. (1997), A New Deal For The Arts, The University of Washington Press.
  • Clark, T. (2017) Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü Çağında Politik İmge, çev: Esin Hoşsucu, Sanat ve Kuram Dizisi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Çelik, S. (2009). Türk Resminde Toplumsal Gerçekçilik: Yeniler Grubu, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı Batı Sanatı ve Çağdaş Sanat Programı.
  • Decker, C. (2012), Trauma Narratives, Mixed Media, and the Meditation on the Invisible.
  • Ellis, J. W. (2019), Ben Shahn’s Sunday Paintings: Transformation of a Social Realist, International Journal of History and Philosophical Research Vol.7, No.2, pp.11-23
  • Eskedal, J. B. (1967), Ben Shahn: His Philosophy, Style, And Development, Thesis for the Degree of M. A. Michigan S‘eate University.
  • Fast, H. (1969), Suçsuzlar Sacco ile Vanzetti, Payel Yayınları, İstanbul.
  • Fraenkel, J., Norman, Wallen, Helen Hyun (2011). How to Design and Evaluate Research in Education, New York: Connect Learn Succeed.
  • Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Hauser A. (1984), Sanatın Toplumsal Tarihi / Rokoko, Klasisizm, Romantizm, Naturalizm, Empresyonizm ve Film Çağı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Katrancı Kasalı, B. (2011), ABD’de Büyük Buhran Sanatı, Cilt 20, Sayı 2, 101 – 118.
  • Linden, D. L. (2015), Ben Shahn's New Deal Murals: Jewish Identity in the American Scene.
  • Lynton, N. (1982), Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Mavigliano, G. J. (1984), “The Federal Art Project: Holger Cahill’s Program of Action”, Art Education, C.37, N.3, s. 26-30.
  • McKiernan, M. (2009), Ben Shahn Death of a Miner (1949), Art And Occupation.
  • McKinzie, R. D. (1973), The New Deal for Artists, NJ: Princeton University Press, 1973.
  • Platt, S. N. (1995), The Jersey Homesteads Mural, Ben Shahn, Bernarda Bryson, and History Painting in the 1930s”published in Redefining History Painting, Cambridge University Press, 1995.
  • Pohl, F. (1993), Ben Shahn, Pomegranate Communications, Inc, US.
  • Russell, F. (1962), Tragedy in Dedham: The Story of the Sacco-Vanzetti Case (New York: McGraw-Hill, 1962). Cover design by Ben Shahn.
  • Shahn, B. (1992), The Shape of Content, Harvard University Press; New Ed edition.
  • Shahn, B. (1966), The Biography of a Painting, New York: Paragraphic Books, Cover design by Ben Shahn.
  • Soby, J. T. (1947), Ben Shahn, Penguin Books Limited, The Museum of Modern Art, New York.
  • Susan Noyes Platt, (1995), “The Jersey Homesteads Mural: Ben Shahn, Bernarda Bryson, and History Painting in the 1930s”published in Redefining History Painting, Cambridge University Press.
  • Terzioğlu, O., Çağla, C. (2021), Büyük Buhran ve Amerika’da sosyal politika, Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(41), 871-926.
  • Turani, A. (2004), Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yılmaz, M. (2006), Modernizmden Postmodernizme Sanat, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Görsel 1. Dorothea Lange, “Göçmen Anne”, 1936, jelatin gümüş baskı, 35x 27 Los Angeles Sanat Müzesi. https://www.istanbulsanatevi.com/fotografcilar-alfabetik/soyadi-l-fotografcilar-alfabetik/lange-dorothea/dorothea-lange-gocmen-anne, Erişim tarihi: 01.06.2022.
  • Görsel 2. Victor Arnautoff, “Şehir Hayatı”, 1934, 36 fit, Coit Tower, San Francisco, California. http://artcontrarian.blogspot.com/2017/07/victor-arnautoff-1930s-california.html, Erişim tarihi: 02.06.2022.
  • Görsel 3. Conrad Albrizio, “The New Deal (Yeni Anlaşma)”, 1934, National Archives. https://iowaculture.gov/history/education/educator-resources/primary-source-sets/new-deal/new-deal-mural-ca-1934. Erişim tarihi: 08.06.2022.
  • Görsel 4. Ben Shahn, “Sacco ve Vanzetti’nin Çilesi”, 1931-32, Tuval yüzeyine tempera ve guaj, 213 x 122 cm. Whitney Amerikan Sanat Müzesi, New York. https://whitney.org/collection/works/1022, Erişim tarihi: 09.06.2022.
  • Görsel 5. Ben Shahn, “The Jersey Homesteads Mural (Jersey Çiftlikleri Duvar Resmi)”, 1937-1938, fresko tekniği. Hightstown, New Jersey. https://www.morven.org/roosevelt-resources, Erişim tarihi: 09.06.2022.
  • Görsel 6. Ben Shahn, “Bu Nazi Vahşetidir”, 1942, Fotolitografi, 377/8 × 281/4 inç. Harvard Sanat Müzeleri. http://www.artnet.com/artists/ben-shahn/this-is-nazi-brutality-wDgmStAjNAx-dUMflaNKlQ2, Erişim tarihi: 11.06.2022.
  • Görsel 7. Ben Shahn, “Kızıl Merdiven”, 1944, Masonit üzerinde Tempera, 16x24 inç. Saint Louis Sanat Müzesi. http://www.artnet.com/artists/ben-shahn/this-is-nazi-brutality-wDgmStAjNAx-dUMflaNKlQ2, Erişim tarihi: 11.06.2022.
  • Görsel 8. Ben Shahn, “Liberation”, 1945, 30 x 39, Tempera. Museum of Modern Art, New York. https://www.moma.org/collection/works/38547, Erişim tarihi: 13.06.2022.
  • Görsel 9. Ben Shahn, “Alegori”, 1948, 36x48, Panel üzerine tempera. The Modern Art Museum, New York. https://charlesmcquillen.com/ben-shahn-allegory-english-language-arts-lesson-plan, Erişim tarihi: 13.06.2022
  • Görsel 10. Ben Shahn, “Bir Madencinin Ölümü”, 1949, Ahşap üzerine tempera. Modern and Contemporary Art Museum. https://www.wikiart.org/en/ben-shahn/death-of-a-miner, Erişim tarihi: 17. 06. 2022.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canan Kartı 0000-0002-1851-4216

İsmail Tetikçi 0000-0001-5876-2145

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 4 Eylül 2022
Kabul Tarihi 10 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kartı, C., & Tetikçi, İ. (2022). Amerika’da Toplumsal Gerçekçilik: Ben Shahn. Art-E Sanat Dergisi, 15(30), 715-736. https://doi.org/10.21602/sduarte.1170625
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.