Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Interior Space Formation in Museums of the Future: T.um Museum Case

Yıl 2022, , 828 - 850, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1171381

Öz

The concept of museum, which enables the artistic, cultural, and social formations of societies to be seen in the historical process, is divided into different areas. This research, it is aimed to analyze the interior designs of such museums semantic and formally. It is intended to evaluate the cultural and sociological effects. It is aimed to examine the situation of predicting the interiors of the future. In the study, a literature review and case study were used. T.um Museum, which is located in Seoul was deemed suitable for examination within the scope of the study. It has been seen that the flexibility of the museum is supported by temporary exhibitions. It has been determined that the simple space designs of contemporary museums that bring the artwork to the fore are abandoned. It has been found that in these museums, space becomes the main element exhibited.

Kaynakça

  • Akça, S. (2020). “Teknoloji ve Bilgi Çağında Müzeler: Genel Bakış”, Türk Kütüphaneciliği, Cilt 34, Sayı 2, s.263-274.
  • Artun, A. (2017). Mümkün Olmayan Müze: Müzeler Ne Gösteriyor? 1. Basım, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Atagök, T. (1997). “Müzecilik”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, 1. Basım, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, Cilt 2, s.1320-1325.
  • Aytaçlı, B. (2012). “Durum Çalışmasına Ayrıntılı Bir Bakış”, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 3, Sayı 1, s.1-9.
  • Bostancı, M. (2019). “Dijital Müzecilik ve İnteraktif İletişim: Sfmoma ve Mori Dijital Sanat Müzesi Örneklemleri”. Unimuseum, Cilt 2, Sayı 2, s.34-39.
  • Cave, S. (2019). “Lost in the House of Tomorrow: Berlin's Newest Museum”, Nature, Volume 576, Issue 7786, p.204-205.
  • Çınar, G. (2016). “Sanatçı Yapıtlarında Bir Esin Kaynağı Olarak Nadire Kabineleri”. Sanat Yazıları, Sayı 34, s.131-146.
  • De Las Peñas, M. L. A. (2020). “Mathematical Sightings at the Museum of Tomorrow”, Math Intelligencer, Volume 42, p.24-28.
  • Hancock, R. D. and Algozzine, B. (2006). Doing Case Study Research. New York: Teachers College Press.
  • Kalyoncuoğlu, M., Güneş, E. ve Memikoğlu, İ. (2021). “Çağdaş Sanat Müzesi Yapılarında İç Mekân Tasarımı: Müze Evliyagil Örneği”, Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 28, s.279-300.
  • Kandemir, Ö. ve Uçar, Ö. (2015). “Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri”, Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, s.17-47.
  • Keleş, V. (2010). “Modern Müzecilik ve Türk Müzeciliği”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 2, Sayı 1-2, s.1-16.
  • Nielsen, J. K. (2021). “Postmodern Müzedeki Dönüşümler”, Çev. F. Erbay ve Ö. Çetin, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 32, Sayı 1, s.91-99.
  • Okan, B. (2015). “Günümüzde Müzecilik Anlayışı”, Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, s.187-198.
  • Onur, B. (2014). Yeni Müzebilim. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Sezgin Özrili, A. ve Özrili, Y. (2021). “Müzelerde İnteraktif (Etkileşimli) Sergileme Uygulamaları”, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 11, Sayı 24, s.85-102.
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). “Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 21, Sayı 2, s.419-426.
  • Turani, A. (2014). Çağdaş Sanat Felsefesi. 10. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Weibel, P. (2018). “Manifesto for a New Museum”, The Future of Museums, Ed. Gerald Bast, Elias G. Carayannis, David F. J. Campbell, Cham: Springer, p.49-52.
  • Yanar, A., Karadeniz, C. ve Tekkök Karaöz, B. (2021). “Müzelerin Geleceğine Dijital Bir Bakış: Bir Çevrim İçi Serginin Çağdaş Müzecilik Yaklaşımlarıyla Analizi”, Unimuseum, Cilt 4, Sayı 1, s.1-9.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yüce Ay, D. ve Demirarslan, D. (2022). “Müzelerde Merak ve Eğlence Olgularının İncelenmesi: Naturalis Biyoçeşitlilik Müzesi Örneği”, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 12, Sayı 1, s.142-158.
  • Yücel, D. (2012). Yeni Medya Sanatı ve Yeni Müze: Dijital Sanat Pratiklerinin Müzeolojik Bağlamda Değerlendirilmesi. 1. Basım, İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.

Gelecek Müzelerinde İç Mekân Biçimlenişi: T.um Müzesi Örneği

Yıl 2022, , 828 - 850, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1171381

Öz

Toplumların sanatsal, kültürel ve sosyal birikimlerinin tarihsel süreçte izlenebilmesine imkân veren müze olgusu, geçmişten bugüne sürekli bir değişim ve dönüşüm içerisindedir. Bu durumun bir sonucu olarak bugün müzeler farklı başlıklar altında çeşitlenmektedir. Yapılan araştırmada giderek yaygınlaşmakta olan gelecek müzelerinin iç mekân tasarımlarının anlamsal ve biçimsel boyutunun bir analizinin sunulması, kültürel ve sosyolojik etkilerinin değerlendirilmesi ve misyonlarının bir getirisi olarak gerçekleştirdikleri geleceğin iç mekânlarını öngörme durumunun incelenmesi amaçlanmaktadır. Literatür taraması ve örnek olay incelemesi yaklaşımlarının benimsendiği araştırma kapsamında Kore’nin Seul şehrinde yer alan ve ait olduğu telekomünikasyon firmasının geleceğin teknolojilerine yönelik yaklaşımını uzamsal boyutta temsil eden T.um Müzesi incelemeye uygun bulunmuştur. Bu tür müzelerde müze mekânlarının ziyaret deneyimini hikâyeleştirecek bir kompozisyonda kurgulandığı ve geçici sergilerle müze esnekliğinin desteklendiği, çağdaş müzelerin eseri ön plana çıkaran yalın mekân tasarımları tutumunun yadsınarak mekânların ön plana çıkarıldığı ve uzamın nesneleşerek sergilenen asıl unsur haline dönüştüğü bulgulanmıştır.

Kaynakça

  • Akça, S. (2020). “Teknoloji ve Bilgi Çağında Müzeler: Genel Bakış”, Türk Kütüphaneciliği, Cilt 34, Sayı 2, s.263-274.
  • Artun, A. (2017). Mümkün Olmayan Müze: Müzeler Ne Gösteriyor? 1. Basım, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Atagök, T. (1997). “Müzecilik”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, 1. Basım, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, Cilt 2, s.1320-1325.
  • Aytaçlı, B. (2012). “Durum Çalışmasına Ayrıntılı Bir Bakış”, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 3, Sayı 1, s.1-9.
  • Bostancı, M. (2019). “Dijital Müzecilik ve İnteraktif İletişim: Sfmoma ve Mori Dijital Sanat Müzesi Örneklemleri”. Unimuseum, Cilt 2, Sayı 2, s.34-39.
  • Cave, S. (2019). “Lost in the House of Tomorrow: Berlin's Newest Museum”, Nature, Volume 576, Issue 7786, p.204-205.
  • Çınar, G. (2016). “Sanatçı Yapıtlarında Bir Esin Kaynağı Olarak Nadire Kabineleri”. Sanat Yazıları, Sayı 34, s.131-146.
  • De Las Peñas, M. L. A. (2020). “Mathematical Sightings at the Museum of Tomorrow”, Math Intelligencer, Volume 42, p.24-28.
  • Hancock, R. D. and Algozzine, B. (2006). Doing Case Study Research. New York: Teachers College Press.
  • Kalyoncuoğlu, M., Güneş, E. ve Memikoğlu, İ. (2021). “Çağdaş Sanat Müzesi Yapılarında İç Mekân Tasarımı: Müze Evliyagil Örneği”, Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 28, s.279-300.
  • Kandemir, Ö. ve Uçar, Ö. (2015). “Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri”, Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, s.17-47.
  • Keleş, V. (2010). “Modern Müzecilik ve Türk Müzeciliği”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 2, Sayı 1-2, s.1-16.
  • Nielsen, J. K. (2021). “Postmodern Müzedeki Dönüşümler”, Çev. F. Erbay ve Ö. Çetin, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 32, Sayı 1, s.91-99.
  • Okan, B. (2015). “Günümüzde Müzecilik Anlayışı”, Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, s.187-198.
  • Onur, B. (2014). Yeni Müzebilim. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Sezgin Özrili, A. ve Özrili, Y. (2021). “Müzelerde İnteraktif (Etkileşimli) Sergileme Uygulamaları”, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 11, Sayı 24, s.85-102.
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). “Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 21, Sayı 2, s.419-426.
  • Turani, A. (2014). Çağdaş Sanat Felsefesi. 10. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Weibel, P. (2018). “Manifesto for a New Museum”, The Future of Museums, Ed. Gerald Bast, Elias G. Carayannis, David F. J. Campbell, Cham: Springer, p.49-52.
  • Yanar, A., Karadeniz, C. ve Tekkök Karaöz, B. (2021). “Müzelerin Geleceğine Dijital Bir Bakış: Bir Çevrim İçi Serginin Çağdaş Müzecilik Yaklaşımlarıyla Analizi”, Unimuseum, Cilt 4, Sayı 1, s.1-9.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yüce Ay, D. ve Demirarslan, D. (2022). “Müzelerde Merak ve Eğlence Olgularının İncelenmesi: Naturalis Biyoçeşitlilik Müzesi Örneği”, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 12, Sayı 1, s.142-158.
  • Yücel, D. (2012). Yeni Medya Sanatı ve Yeni Müze: Dijital Sanat Pratiklerinin Müzeolojik Bağlamda Değerlendirilmesi. 1. Basım, İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Yıldırım 0000-0002-7128-6080

Saadet Aytıs 0000-0001-5454-5936

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2022
Kabul Tarihi 25 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yıldırım, B., & Aytıs, S. (2022). Gelecek Müzelerinde İç Mekân Biçimlenişi: T.um Müzesi Örneği. Art-E Sanat Dergisi, 15(30), 828-850. https://doi.org/10.21602/sduarte.1171381
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.