Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Romare Bearden’ın Kolaj Eserlerinde Kültürel Deneyimin İzini Sürmek

Yıl 2022, , 851 - 870, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1176899

Öz

Sanat, tarihin belirli dönemlerinde, ana akımın dışında kalmış halkların kaygılarına istinaden kültürel ve toplumsal bağlamlar üzerinden anlamlandırılmıştır. Yirminci yüzyılda, Afro-Amerikalıların sosyo-kültürel mücadelesinin sanatta yarattığı etki bunu örneklemiştir. Afro-Amerikan sanatçı Romare Bearden, dönemin kültürel ortamında öne çıkan isimler arasında dikkat çekmiştir. Sanatçının, siyahi kültürün ve Afro-Amerikan deneyimin anlatım olanaklarını sergilediği kolajları hem içerik hem de biçim açısından sıra dışı bulunmuştur. Araştırmada Romare Bearden’ın kolajlarında kültürel deneyimin izini sürmek amaçlanmıştır. Araştırma yöntemi kapsamında doküman analizi yapılmıştır. Referans alınan veriler konu bağlamında objektif olarak betimlenmiştir. Sanatçının bazı eserleri analiz edilerek konu detaylandırılmıştır. Araştırmanın sonucunda, Bearden’ın, Afrikalı köklerden Afro-Amerikan kültüre uzanan toplumsal belleğin anlatıları olan kültürel kolajlarının özgün yapısına dikkat çekilmiştir. Ayrıca bu kolajların, döneminin ötesinde bir sınırsızlık sergilediğine vurgu yapılmıştır.

Kaynakça

  • Bearden, R. (2007). “The Negro Artist and Modern Art (1934)”, The New Negro: Readings on Race, Representation, and African American Culture, 1892-1938, Ed. Henry Louis Gates, Jr. and Gene Andrew Jarrett, Princeton, Oxford: Princeton University Press, s. 554-557.
  • Du Bois, W.E.B. (2001). “Criteria of Negro Art”, Double-Take: A Revisionist Harlem Renaissance Anthology, Ed. Venetria K. Patton and Maureen Honey, New Brunswick, New Jersey, London: Rutgers University Press, s. 47-51.
  • Erhat, A. (1996). “Aithiopes”, Mitoloji Sözlüğü, 6. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi, s.22.
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat: Varlık Stratejileri, ed. Arif Ziya Tunç, çev. Simber Atay-Eskier ve Göral Erinç Yılmaz, İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Hartel, H. R., Jr. (2004). “Bearden, Romare”, Encyclopedia of the Harlem Renaissance, Ed. Cary D. Wintz and Paul Finkelman, New York, London: Routledge, Volume 1, s.104-108.
  • Homeros (2013). Odysseia, 27. Basım, çev. Azra Erhat ve A. Kadir, İstanbul: Can Yayınları.
  • Hughes, R. (1997). American Visions: The Epic History of Art in America, First edition, New York: Alfred A. Knopf.
  • Ittner, C. (2015). “Moving in Tension: Bearden, Matisse, and the Cut-Out”, Romare Bearden: A Global Odyssey, Ed. Robert G. O’Meally and Claire Ittner, New York: Columbia University, Columbia Global Centers, s. 12-21.
  • Locke, A. (2001). “The New Negro”, Double-Take: A Revisionist Harlem Renaissance Anthology, Ed. Venetria K. Patton and Maureen Honey, New Brunswick, New Jersey, London: Rutgers University Press, s. 3-6.
  • Orr, T. B. (2019). The Harlem Renaissance: An African American Cultural Movement, ed. Jessica Moore, New York: Lucent Press.
  • Patton, S. F. (1991). “Memory and Metaphor: The Art of Romare Bearden, 1940–1987”, Memory and Metaphor: The Art of Romare Bearden, 1940–1987, essays by Mary Schmidt Campbell and Sharon F. Patton, New York: Oxford University Press and the Studio Museum in Harlem.
  • Hall, J. C. (2001). Mercy, Mercy Me: African-American Culture and The American Sixties, Oxford, New York: Oxford University Press.
  • Schriber, A. (2015). “An Alchemy of Home: Bearden’s Odyssey and African Art”, Romare Bearden: A Global Odyssey, Ed. Robert G. O’Meally and Claire Ittner, New York: Columbia University, Columbia Global Centers, s. 34-43.
  • Wedge, E. F. (2009). “Bearden, Romare”, Harlem Renaissance Lives: From the African American National Biography, Ed. Henry Louis Gates, Jr. and Evelyn Brooks Higginbotham, Oxford, New York: Oxford University Press, s. 40-42.
  • West, S. L. (2003a). “Art and the Harlem Renaissance”, Encyclopedia of the Harlem Renaissance, Ed. Aberjhani and Sandra L. West, New York: Facts On File, Inc, s. 19-21.
  • West, S. L. (2003b). “Bearden, Romare”, Encyclopedia of the Harlem Renaissance, Ed. Aberjhani and Sandra L. West, New York: Facts On File, Inc, s. 29. Görsel 1. Romare Bearden, “The Dove”, 1964, Kolaj, The Museum of Modern Art, New York. Hughes, R. (1997). American Visions: The Epic History of Art in America, First edition, Alfred A. Knopf, New York, s. 520-521. https://www.moma.org/collection/works/36572, Erişim Tarihi: 29.08.2022.
  • Görsel 2. Romare Bearden, “The Prevalence of Ritual: Baptism”, 1964, Kolaj, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution, Washington, DC. Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat: Varlık Stratejileri, ed. Arif Ziya Tunç, çev. Simber Atay-Eskier ve Göral Erinç Yılmaz, Karakalem Kitabevi Yayınları, İzmir, s. 367. https://collections.si.edu/search/record/hmsg_66.410, Erişim Tarihi: 29.08.2022.
  • Görsel 3. Romare Bearden, “Empress of the Blues”, 1974, Kolaj, Smithsonian American Art Museum, Washington, DC. https://americanart.si.edu/artwork/empress-blues-35358, Erişim Tarihi: 11.09.2022.
  • Görsel 4. Romare Bearden, “Poseidon, The Sea God - Enemy of Odysseus”, 1977, Kolaj, Thompson Collection, Indianapolis, Indiana. Schriber, A. (2015). “An Alchemy of Home: Bearden’s Odyssey and African Art”, Romare Bearden: A Global Odyssey, Ed. Robert G. O’Meally and Claire Ittner, Columbia University, Columbia Global Centers, New York, s. 38. https://wallach.columbia.edu/exhibitions/romare-bearden-black-odyssey, Erişim Tarihi: 03.09.2022.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Şenel 0000-0002-2449-6341

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 18 Eylül 2022
Kabul Tarihi 19 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Şenel, E. (2022). Romare Bearden’ın Kolaj Eserlerinde Kültürel Deneyimin İzini Sürmek. Art-E Sanat Dergisi, 15(30), 851-870. https://doi.org/10.21602/sduarte.1176899
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.