Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Çağda Mimarlık ve Süsleme İlişkisini Yeniden Düşünmek

Yıl 2021, , 196 - 222, 30.06.2021
https://doi.org/10.21602/sduarte.794095

Öz

Süsleme, dönemin koşullarının ve toplumun estetik beğenilerinin bir yansıması olarak tasarım pratikleriyle yakından ilişkili bir ifade aracıdır. Tasarım ve üretim araçlarının teknolojik gelişmelerin etkileri doğrultusunda dönüşüme uğraması, mimarlıkta süsleme konusunda yeni tartışma konularının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Çalışmanın amacı, mimarlık ve süsleme ilişkisini dijitalleşen dünya çerçevesinde tekrar düşünmektir. Tarihsel süreçte mimarlıkta süslemenin nasıl ele aldığına dair veriler ortaya konulmuştur. Bu veriler üzerinden, süslemenin mimarlık pratiği için ifade ettiği değişken durumdan bahsedilmiştir. Çalışma kapsamında günümüz teknolojileri kullanılarak üretilen parametrik tasarımların, etkileşimli medya yüzeylerinin, kinetik cephelerin yapıdaki süsleme anlayışına nasıl etkileri olduğu, örnekler üzerinden açıklanarak çıkarımlar yapılmaktadır. Dijitalleşme ile tasarım sürecinde meydana gelen ekonomik, sosyal ve kültürel anlamdaki değişimlerin estetik algı ve dolayısıyla süsleme anlayışı üzerindeki etkileri incelenmiştir. Yapı teknolojilerinin gelişmesiyle soyut ve dinamik bir hal alan bu kavram; dijital çağın entelektüel yönelimi, tasarım–üretim yöntemleri ve estetik anlayışı bağlamında tartışılmaktadır.

Kaynakça

  • Alberti, Leon Battista (1988), “Ornament” in On the Art of Building in Ten Books, The MIT Press, Cambridge, s. 154-188.
  • Brooks, M. W. (1987). John Ruskin and Victorian Architecture. Rutgers University Press.
  • Balik, D., & Allmer, A. (2016). A critical review of ornament in contemporary architectural theory and practice. ITUJ Faculty Arch, 13(1), 157-169.
  • Baudrillard, J., Adanır, O., & Karamollaoğlu, A. (2010). Nesneler sistemi. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Di Palma , V. (2016). Histories of Ornament: from global to local, A Natural History of Ornament. In A. Payne, & G. Necipoglu (Eds.). Princeton: Princeton University Press.
  • Gardner, G. (2019). Interface/Ornament: Enabling Engagement Through Digital Design and Fabrication (Master's thesis, Environmental Design).
  • Jespersen, J. K. (2008). Originality and Jones' the Grammar of Ornament of 1856. Journal of Design History, 21(2), 143-153.
  • Jones, O. (1856). The Grammar of Ornament: 1856. Day.
  • Kolarevic, B., & Klinger, K. R. (2008). Manufacturing/Material/Effects. In B. Kolarevic, & K. Klinger, Manufacturing Material Effects: Rethinking Design and Making in Architecture. New York: Routledge.
  • Loos, A.(1998).Ornament and Crime. Selected Essays. Riverside CA.: Ariadne Press
  • Loveridge, R., & Strehlke, K. (2006). The digital ornament using CAAD/CAAM technologies. International Journal of Architectural Computing, 4(1), 33-49.
  • Mallgrave, H. F. (Ed.). (2006). An Anthology from Vitruvius to 1870. Blackwell Publishers.
  • Moussavi, F., & Kubo, M. (Eds.). (2006). The function of ornament. Barcelona: Actar.
  • Picon, A. (2016). Ornament and its users: From the Vitruvian tradition to the digital age, Histories of Ornament: From Local to Global. In A. Payne, & G. Necipoglu (Eds.) Princeton University Press, 10-19.
  • Riisberg, V., & Munch, A. (2014). Decoration and Durability. Artifact(3), 5.1-5.13.
  • Rykwert J. (1982) The Necessity of Artifice, London: Academy Editions.
  • Sağlam, H. (2014). Re-thinking the Concept of “Ornament” in Architectural Design. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 122, 126-133.
  • Trilling, J. (2001). The language of ornament. New York.–: Thames & Hudson.
  • Tunalı, İ. (2004). Tasarım Felsefesine Giriş. Yapı-Endüstri Merkezi.
  • Venturi, R., Stierli, M., & Brownlee, D. B. (1977). Complexity and Contradiction in Architecture. The Museum of Modern Art Papers on Architecture
  • Venturi, R., Scott Brown, D., & Izenour, S. (1977). Learning from Las Vegas. Cambridge, Mass: Mit Press.
  • Vitruvius. (2005). Mimarlık Üzerine On Kitap, çev. Suna Güven, 4. Basım, Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları.
  • Winegard, E. (2019). Dijital Medya Teknolojilerin Sanatın ve Tasarımın Yaygınlaşmasındaki Yeri ve Önemi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon ve Sinema.
  • Wölfflin, H. (1994). Prolegomena to a Psychology of Architecture. From Empathy, Form, and Space: Problems in German Aesthetics, 1873-1893.
  • Azzarello, N.(2016) Miguel Chevalier Projects A Universe Of Digital Constellations Onto Paris' Saint-Eustache Church https://www.designboom.com/art/miguel-chevalier-digital-constellations-paris-saint-eustache-church-nuit-blanche-10-10-2016/ Erişim Tarihi: 23.08.2020
  • Arch20, (2014) Dynamic Facades: The Story https://www.arch2o.com/dynamic-facades-the-story/ Erişim Tarihi: 30.08.2020
  • Arch20, (2012).Al Bahr Towers, Aedas https://www.arch2o.com/al-bahr-towers-aedas/Erişim Tarihi: 22.08.2020
  • Cilento, K.(2011). "Galleria Centercity / UNStudio" https://www.archdaily.com/125125/galleria-centercity-unstudio Erişim Tarihi: 4.09.2020
  • Krautsack, D. (2011). 3D Projection Mapping and its Impact on Media & Architecture in Contemporary and Future Urban Spaces. Media-N: http://median.newmediacaucus.org/ Erişim Tarihi: 25.08.2020
  • Sedrez, M., & Celani, G. (2017). The new ornament in architecture: generation of complexity and fractals. Arquitextos. https://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/17.204/6549 Erişim Tarihi: 4.09.2020
  • Soma, (2012). "One Ocean, Thematic Pavilion EXPO 2012 /https://www.archdaily.com/236979/one-ocean-thematic-pavilion-expo-2012-soma Erişim Tarihi: 3.09.2020
  • Soumaya Museum, (2017). FR-EE Fernando Romero Enterprise https://www.archdaily.com/452226/museo-soumaya-fr-ee-fernando-romero-enterprise Erişim Tarihi: 25.08.2020
  • Transmetarial, (2007). Environmentally-Responsive Architectural Surface http://transmaterial.net/aegis-hyposurface/ Erişim Tarihi: 24.08.2020
  • Görsel 1: Voûtes Célestes, Miguel Chevalier, (2016), Paris https://www.archdaily.com/797193/artist-miguel-chevalier-projects-imaginary-starscapes-onto-the-ceiling-of-a-gothic-cathedral-in-paris Erişim Tarihi: 26.08.2020
  • Görsel 2 : Soma Architect, One Ocean, Thematic Pavilion EXPO (2012), Kore https://www.archdaily.com/236979/one-ocean-thematic-pavilion-expo-2012-soma Erişim Tarihi: 26.08.2020
  • Görsel 3:Unstudio, Galleria Centercity, 2010, Kore https://www.archdaily.com/125125/galleria-centercity-unstudio Erişim Tarihi: 27.08.2020
  • Görsel 4: : Aedas Architecture, Al Bahr Towers, (2012), Birleşik Arap Emirlikleri https://www.arch2o.com/al-bahr-towers-aedas/ Erişim Tarihi: 27.08.2020
  • Görsel 5: dECOi Architects, Aegis Hyposurface, (2001) https://tr.pinterest.com/pin/570549846515500577/ Erişim Tarihi: 27.08.2020
  • Görsel 6: Fernando Romero fr-ee Mimarlık, Museo Soumaya,(2011),Meksika https://tr.pinterest.com/pin/459578336975303248/ Erişim Tarihi: 27.08.2020
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sevgin Aysu Balkan 0000-0001-8695-3897

Arife Koca

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2020
Kabul Tarihi 5 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Balkan, S. A., & Koca, A. (2021). Dijital Çağda Mimarlık ve Süsleme İlişkisini Yeniden Düşünmek. Art-E Sanat Dergisi, 14(27), 196-222. https://doi.org/10.21602/sduarte.794095
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.