BibTex RIS Kaynak Göster

Tekstil Sanatında Gelenekselden Çağdaşa Biçimsel Değişim

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 17, 221 - 232, 20.07.2016

Öz

Liflerin eğirme işlemine tabi tutularak iplik haline getirilip, bu ipliklerden dokuma, örme ve keçeleştirme gibi yöntemlerle yüzey oluşturmanın bir sonucu olarak ortaya çıkan tekstil, insanlığın bilinen en eski uğraşlarındandır. Bu araştırma makalesinde; tarih boyunca örtünme, barınma gibi temel yaşamsal ihtiyaçlara cevap veren tekstilin sanat nesnesine dönüşme süreci ve bu sanatın biçimsel değişimi incelenmiştir. Özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra yeni yaklaşımlarla gelişen ve çağdaşlaşan sanat ortamı tekstil sanatını da etkilemiş ve onu geleneksel ifade biçimlerinin ötesine taşımıştır. Çağın getirdikleriyle iki boyutlu tapestrylerden üç boyutlu eserlere varan değişim, tekstil sanatçılarının özgün çalışmalarından örnekler sunularak açıklanmıştır.

Kaynakça

  • Abakanowicz, (1969). http://www.vulture.com/2008/02/artist_magdalena_abakanowicz.html, (Erişim tarihi: 03.06.2015).
  • Akengin, G., (2012). “Sanat Dalları Arasında Etkileşim Ve Dil”, Karadeniz Araştırmaları, S.33.
  • Barnard, M., (2002). Sanat Tasarım Ve Görsel Kültür, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Dereci, T. V., (2014). “‘Doku’nuşlar’ Tekstil Sergisi Üzerinden Tekstil Sanatında Mekân, Malzeme, Biçim İlişkisi”, Yedi, Sanat Tasarım Ve Bilim Dergisi, S.12.
  • Edeer, Ş., (2005). “Sanat Eğitiminde Disiplinler Arası Yaklaşım”, Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.19.
  • Grant, S., (2007). “Tekstilin Aristokratları”, P Dünya Sanatı, S.44.
  • Guermonperez, (yaklaşık 1963). http://www.cooperhewitt.org/2013/09/05/weaving-the-old-with-the-new/ (Erişim tarihi: 12.05.2015).
  • Gürsu, B., (2006). “Kemal Can İle Çevrede Lif Sanatı Üzerine”, Art And Life, S.19.
  • Foster, H., (1986). Subversive Signs Http://Www.Allanmccollum.Net/Allanmcnyc/Amcpdf S/Mccollum-Fost Er.Pdf (Erişim tarihi: 24.04.2015).
  • Kagan, S. M., (2008). Estetik Ve Sanat Notları, Karakalem Kitabevi, İzmir.
  • Kandinsky, W., (2013). Sanatta Ruhsallık Üzerine, Altıkırkbeş Yayın, İstanbul.
  • Morlock, (2005). http://www.tayloepiggottgallery.com/exhibition/8/#!997 (Erişim tarihi: 03.06.2015)
  • Neziroğlu, (2014). https://www.youtube.com/watch?v=AuZ5DpftkL4 (Erişim tarihi: 01.06.2015).
  • Özay, S., (2001). “Fiber Art’ta İlginç İşler”, Art And Decor, S.94.
  • Özay, S., (2001). Dünden Bugüne Dokuma Resim Sanatı, Kültür Bakanlığı, Ankara.
  • Süzen, H. N., (2010). “Sanatta Disiplinler Arası Bir Yaklaşım: Enstalasyon Sanatı Ve Genco Gülan Örneklemi”, Gazi Üniversitesi GSF Dergisi, S. 6.
  • Tez, Z., (2008). Tekstil Ve Giyim Kuşamın Kültürel Tarihi, Doruk Yayıncılık, İstanbul.
  • Uğurlu, A., (2002). “Avrupa Birliği Ve Tekstil Sanatında Yeni Kuruluş: Artemision”, Sanat Çevresi.
  • Whitham, G. Ve Pooke, G., (2013). Çağdaş Sanatı Anlamak, Optimist Kitap, İstanbul.
  • Williams, R., (1976). Keywords, Fontana Paperbacks, İngiltere.
  • Westfall ve Miller, (1995 ) . http://www.barbarawestfall.com/before.php (1.06.2015).
  • Vasari, (1560). http://www.vam.ac.uk/content/articles/c/cosimo-de-medici-renaissance-patron/ (Erişim tarihi: 12.05.2015).
  • Yoshimoto, (2005). http://naokoyoshimoto.com/works_sironohitugi20052.html (Erişim tarihi: 03.06.2015).
Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 17, 221 - 232, 20.07.2016

Öz

Kaynakça

  • Abakanowicz, (1969). http://www.vulture.com/2008/02/artist_magdalena_abakanowicz.html, (Erişim tarihi: 03.06.2015).
  • Akengin, G., (2012). “Sanat Dalları Arasında Etkileşim Ve Dil”, Karadeniz Araştırmaları, S.33.
  • Barnard, M., (2002). Sanat Tasarım Ve Görsel Kültür, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Dereci, T. V., (2014). “‘Doku’nuşlar’ Tekstil Sergisi Üzerinden Tekstil Sanatında Mekân, Malzeme, Biçim İlişkisi”, Yedi, Sanat Tasarım Ve Bilim Dergisi, S.12.
  • Edeer, Ş., (2005). “Sanat Eğitiminde Disiplinler Arası Yaklaşım”, Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.19.
  • Grant, S., (2007). “Tekstilin Aristokratları”, P Dünya Sanatı, S.44.
  • Guermonperez, (yaklaşık 1963). http://www.cooperhewitt.org/2013/09/05/weaving-the-old-with-the-new/ (Erişim tarihi: 12.05.2015).
  • Gürsu, B., (2006). “Kemal Can İle Çevrede Lif Sanatı Üzerine”, Art And Life, S.19.
  • Foster, H., (1986). Subversive Signs Http://Www.Allanmccollum.Net/Allanmcnyc/Amcpdf S/Mccollum-Fost Er.Pdf (Erişim tarihi: 24.04.2015).
  • Kagan, S. M., (2008). Estetik Ve Sanat Notları, Karakalem Kitabevi, İzmir.
  • Kandinsky, W., (2013). Sanatta Ruhsallık Üzerine, Altıkırkbeş Yayın, İstanbul.
  • Morlock, (2005). http://www.tayloepiggottgallery.com/exhibition/8/#!997 (Erişim tarihi: 03.06.2015)
  • Neziroğlu, (2014). https://www.youtube.com/watch?v=AuZ5DpftkL4 (Erişim tarihi: 01.06.2015).
  • Özay, S., (2001). “Fiber Art’ta İlginç İşler”, Art And Decor, S.94.
  • Özay, S., (2001). Dünden Bugüne Dokuma Resim Sanatı, Kültür Bakanlığı, Ankara.
  • Süzen, H. N., (2010). “Sanatta Disiplinler Arası Bir Yaklaşım: Enstalasyon Sanatı Ve Genco Gülan Örneklemi”, Gazi Üniversitesi GSF Dergisi, S. 6.
  • Tez, Z., (2008). Tekstil Ve Giyim Kuşamın Kültürel Tarihi, Doruk Yayıncılık, İstanbul.
  • Uğurlu, A., (2002). “Avrupa Birliği Ve Tekstil Sanatında Yeni Kuruluş: Artemision”, Sanat Çevresi.
  • Whitham, G. Ve Pooke, G., (2013). Çağdaş Sanatı Anlamak, Optimist Kitap, İstanbul.
  • Williams, R., (1976). Keywords, Fontana Paperbacks, İngiltere.
  • Westfall ve Miller, (1995 ) . http://www.barbarawestfall.com/before.php (1.06.2015).
  • Vasari, (1560). http://www.vam.ac.uk/content/articles/c/cosimo-de-medici-renaissance-patron/ (Erişim tarihi: 12.05.2015).
  • Yoshimoto, (2005). http://naokoyoshimoto.com/works_sironohitugi20052.html (Erişim tarihi: 03.06.2015).
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nihan Akdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 15 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Akdemir, N. (2016). Tekstil Sanatında Gelenekselden Çağdaşa Biçimsel Değişim. Art-E Sanat Dergisi, 9(17), 221-232.
AMA Akdemir N. Tekstil Sanatında Gelenekselden Çağdaşa Biçimsel Değişim. Art-e. Temmuz 2016;9(17):221-232.
Chicago Akdemir, Nihan. “Tekstil Sanatında Gelenekselden Çağdaşa Biçimsel Değişim”. Art-E Sanat Dergisi 9, sy. 17 (Temmuz 2016): 221-32.
EndNote Akdemir N (01 Temmuz 2016) Tekstil Sanatında Gelenekselden Çağdaşa Biçimsel Değişim. Art-e Sanat Dergisi 9 17 221–232.
IEEE N. Akdemir, “Tekstil Sanatında Gelenekselden Çağdaşa Biçimsel Değişim”, Art-e, c. 9, sy. 17, ss. 221–232, 2016.
ISNAD Akdemir, Nihan. “Tekstil Sanatında Gelenekselden Çağdaşa Biçimsel Değişim”. Art-e Sanat Dergisi 9/17 (Temmuz 2016), 221-232.
JAMA Akdemir N. Tekstil Sanatında Gelenekselden Çağdaşa Biçimsel Değişim. Art-e. 2016;9:221–232.
MLA Akdemir, Nihan. “Tekstil Sanatında Gelenekselden Çağdaşa Biçimsel Değişim”. Art-E Sanat Dergisi, c. 9, sy. 17, 2016, ss. 221-32.
Vancouver Akdemir N. Tekstil Sanatında Gelenekselden Çağdaşa Biçimsel Değişim. Art-e. 2016;9(17):221-32.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.