Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kurgusal Mekânlarda Edebiyat Turizmi Deneyimi: “Masumiyet Müzesi” Örneği

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 22, 302 - 337, 30.12.2018
https://doi.org/10.21602/sduarte.466075

Öz

Edebiyat
turizmi, yazarların doğdukları, yaşadıkları, eserlerini kaleme aldıkları müze
statüsündeki gerçek mekânlara; yazarların eserlerindeki kurgusal karakterlerle
bağlantılı yerlere ya da edebi figürlerden dolayı popüler hale gelmiş
destinasyonlara yapılan seyahatleri ifade etmektedir. Bu çalışma, yazarların
eserleriyle bağlantılı kurgusal mekânlardaki edebiyat turizmi deneyimini
otoetnografik bir yaklaşımla ele almaktadır. Kültürel deneyimi anlamak amacıyla
kişisel deneyimin betimlendiği bir yöntem olarak tanımlanan otoetnografiyi
kullanarak çalışmada, kurgusal mekânlarda önemli olan edebiyat turizmi
unsurlarını açığa çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırma alanı olarak 2012
yılından beri İstanbul’da faaliyet gösteren Masumiyet Müzesi seçilmiştir.
Çalışma sonucunda kurgusal edebi mekânlarda yorumlamanın önemli bir unsur
olduğu ve yorumlama aracılığıyla bu mekânlarda eserle bağlantılı unsurların
canlandırılması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Çalışmadan çıkan bir diğer önemli
sonuç, Masumiyet Müzesi’nin eseri okumamış olan ziyaretçilerin de farklı
motivasyonlarla müzeyi gezebilecekleri unsurları barındırıyor olmasıdır. 

Kaynakça

  • Ashworth, F. ve Ashworth, G. (1998). Frank Mccourt’s Limerick: An Unwelcome Heritage? International Journal of Heritage Studies, 4(3-4), s. 135-142.
  • Brown, L. (2016). Treading in the Footsteps of Literary Heroes: An Autoethnography. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 7(2), s. 135-145.
  • Busby, G. ve Klug, J. (2001). Movie-Induced Tourism: The Challenge of Measurement and Other Issues. Journal of Vacation Marketing, 7(4), s. 316-332.
  • Busby, G. ve Laviolette, P. (2006). “Narratives in the Net: Fiction and Cornish Tourism”, Cornish Studies Fourteen içinde, ed. P. Payton, Exeter: University of Exeter Press, s. 142-163.
  • Busby, G.; Korstanje, M. E. ve Mansfield, C. (2011). Madrid: Literary Fiction and the Imaginary Urban Destination. Journal of Tourism Consumption and Practice, 3(2), s. 20-37.
  • Chang, H. (2008). Autuethnography as Method. New York: Routledge.
  • Chang, H. (2013). “Individual and Collaborative Autoethnography as Method: A Social Scientist’s Perspective”, Handbook of Autoethnography içinde, ed. S. H. Jones, T. E. Adams ve C. Ellis, New York: Routledge, s. 107-122.
  • Chiang, C. Y. (2004). Novel Tourism: Nature, Industry and Literature on Monterey’s Cannery Row. Western Historical Quarterly, 35(3), s. 309-329.
  • Cosma, S.; Pop, C. ve Negrusa, A. (2007). Should Dracula Myth be a Brand to Promote Romania as a Tourist Destination? Interdisciplinary Management Research, 3, s. 39-56.
  • Delyser, D. (2003). Ramona Memories: Fiction, Tourist Practices, and Placing the Past in Southern California. Annals of the Association of American Geographers, 93(4), s. 886-908.
  • Duncan, M. (2004). Autoethnography: Critical Appreciation of an Emerging Art. International Journal of Qualitative Methods, 3(4), s. 28-39.
  • Erkoçi, I. (2016). Ismail Kadare as Tourist Attraction. Dos Algarves: A Multidisciplinary e-Journal, 28, s. 1-12.
  • Fawcett, C. ve Cormack, P. (2001). Guarding Authenticity at Literary Tourism Sites. Annals of Tourism Research, 28(3), s. 686-704.
  • Frost, W. (2006). Braveheart-ed Ned Kelly: Historic Films, Heritage Tourism and Destination Image. Tourism Management, 27, s. 247-254.
  • Fox, R. (2008). Marin Držić: A Case for Croatian Literary Tourism. Journal of Heritage Tourism, 3(2), s. 138-153.
  • Gothie, S. C. (2016). Playing ‘Anne’: Red Braids, Green Gables, and Literary Tourists on Prince Edward Island. Tourist Studies, 16(4), s. 405-421.
  • Herbert, D. T. (1996). Artistic and Literary Places in France as Tourist Attractions. Tourism Management, 17(2), s. 77-85.
  • Hoppen, A.; Brown, L. ve Fyall, A. (2014). Literary Tourism: Opportunities and Challenges for the Marketing and Branding of Destinations? Journal of Destination Marketing & Management, 3, s. 37-47.
  • Jenkins, J. (2011). Out of Place: Geographical Fiction(s) in Håkan Nesser’s Inspector Van Veeteren Series. The Cartographic Journal, 48(4), s. 285-292.
  • Johnson, N. C. (2004). Fictional Journeys: Paper Landscapes, Tourist Trails and Dublin’s Literary Texts. Social & Cultural Geography, 5(1), s. 91-107.
  • Lee, C. (2012). ‘Have Magic, Will Travel’: Tourism and Harry Potter’s United (magical) Kingdom. Tourist Studies, 12(1), s. 52-69.
  • Light, D. (2007). Dracula Tourism in Romania: Cultural Identity and the State. Annals of Tourism Research, 34(3), s. 746-765.
  • McLaughlin, D. (2016). The Game’s Afoot: Walking as Practice in Sherlockian Literary Geographies. Literary Geographies, 2(2), s. 144-163.
  • Muresan, A. ve Smith, K. A. (1998). Dracula’s Castle in Transylvania: Conflicting Heritage Marketing Strategies. International Journal of Heritage Studies, 4(2), s. 73-85.
  • Müller, D. K. (2006). Unplanned Development of Literary Tourism in Two Municipalities in Rural Sweden. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 6(3), s. 214-228.
  • Pamuk, O. (2008). Masumiyet Müzesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Pamuk, O. (2012). Şeylerin Masumiyeti. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Reijnders, S. (2010). On the Trail of 007: Media Pilgrimages into the World of James Bond. Area, 42(3), s. 369-377.
  • Reijnders, S. (2011). Stalking the Count: Dracula, Fandom and Tourism. Annals of Tourism Research, 38(1), s. 231-248.
  • Robertson, J. P. ve Radford, L. A. (2009). The Private Uses of Quiet Grandeur: A Mediation on Literary Pilgrimage. Changing English, 16(2), s. 203-209.
  • Robinson, M. ve Andersen, H. C. (2002). Literature and Tourism. New York: Continuum.
  • Schwandt, T. A. (2007). The Sage Dictionary of Qualitative Inquiry (3. Basım). Kaliforniya: Sage.
  • van Es, N. ve Reijnders, S. (2016a). Chasing Sleuths and Unravelling the Metropolis Analyzing the Tourist Experience of Sherlock Holmes’ London, Philip Marlowe’s Los Angeles and Lisbeth Salander’s Stockholm. Annals of Tourism Research, 57, s. 113-125.
  • van Es, N. ve Reijnders, S. (2016b). Making Sense of Capital Crime Cities: Getting Underneath the Urban Facade on Crime-Detective Fiction Tours. European Journal of Cultural Studies, s. 1-19. doi: 10.1177/1367549416656855.
  • Waysdorf, A. ve Reijnders, S. (2016). Immersion, Authenticity and the Theme Park as Social Space: Experiencing the Wizarding World of Harry Potter. International Journal of Cultural Studies, s. 1-16. doi: 10.1177/1367877916674751.
  • Zemgulys, A. P. (2000). ‘Night and Day is Dead’: Virginia Woolf in London ‘Literary and Historic’. Twentieth-Century Literature, 46(1), s. 56-77.
  • İnternet Kaynakları
  • HISA (2015). “Heritage Interpretation for Senior Audiences: A Handbook for Heritage Interpreters and Interpretation Managers”, http://www.interpret-europe.net/fileadmin/Documents/projects/HISA/HISA_handbook.pdf, Erişim Tarihi: 02.10.2017.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Samet Çevik 0000-0003-0859-6673

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2018
Kabul Tarihi 19 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Çevik, S. (2018). Kurgusal Mekânlarda Edebiyat Turizmi Deneyimi: “Masumiyet Müzesi” Örneği. Art-E Sanat Dergisi, 11(22), 302-337. https://doi.org/10.21602/sduarte.466075
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.