Bu çalışma,
Jake ve Dinos Chapman ikilisinin sanatta yeniden üretim bağlamında Francisco
Goya’nın eserleri üzerinden ürettikleri eserlere odaklanmaktadır. Bu bağlamda,
metnin içinde öncelikli olarak sanat nesnesi ve yeniden üretim ilişkisi
araştırılmaktadır. Bir şeyi değiştirmek, dönüştürmek ve onu başka bir şey
yapmak, öncelikli olarak bellek kaybı gibi algılansa da, yeniden yapma, üretme
belleği yeniden gündeme getirmektedir. Yeniden içinde taşıdığı bellekle bugüne
gelen o nesne, anlamın bağlamını da değiştirir. Anlam tek olmaktan çıkar,
öncelikli olarak ikincil bir anlam taşır ve bu devam eden sayısız anlamların
oluşmasına neden olur. Bu nedenle, yeniden üretim bağlamında sanat eseri, çoklu
sese sahiptir. Söylediği şey ise bir mesafe yaratmaktadır ki bu anlamda yapıtın
çağdaşlığı tartışmaya açılmaktadır metin içinde. Chapmanların Goya’nın “Savaşın
Felaketleri” adlı gravür serisinden yola çıkarak, çeşitlemelerle yeniden
üretime geçtiği görülmektedir. İkili yapıtı bağlamından koparırken, modern
sanat ve Aydınlanma felsefesinin altındaki sorunsalları da tartışmaktadır. Goya’nın eserleri yer değiştirirken, zamansal
bir farkla tekrar görünürlük kazanmaktadır. Bununla birlikte Chapmanların
tekrar tartışmaya açtıkları sanat nesnesi, Goya’dan bağımsız yapıtla yapıtın
zamanı arasında bir mesafe kazanmaktadır.
This study focuses on the works produced by Jake and Dinos Chapman
through the works of Francisco Goya within the context of reproduction in art.
In this context, the relationship between the object of art and reproduction
was first investigated in the text. Although changing and transforming
something and making it something else are basically perceived as the loss of
memory, remaking and production make memory a current issue again. That object
that has come to these days again with the memory it has also changes the
context of meaning. Meaning ceases to be single, and it primarily has a
secondary meaning which leads to ongoing formation of numerous meanings.
Therefore, the work of art has a multiple phoneme within the context of
reproduction. What it says creates a distance, in this sense, the
contemporaneity of the work is brought up for discussion. It is seen that the
Chapman started production with variations based on Goya's gravure series
"Disasters of War". They also discuss the problems under modern art
and Enlightenment philosophy while tearing the work from its context. Thus,
while the works of Goya are replaced, they become visible again with a temporal
difference. However, the object of art that the Chapman brought up for
discussion again gains a distance between the work independent of Goya and the
time of the work.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 14 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 23 |