Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Maysa ve Bulut Çizgi Dizisi Yapıcı Eleştiri Bölümünün Geleneksel Dokuma Kültürü Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 25, 422 - 442, 30.06.2020
https://doi.org/10.21602/sduarte.685188

Öz

Yaklaşık olarak bin yıldır Anadolu’daki varlığını sürdüren Türk milleti Anadolu kültür mozaiğine son derece önemli katkılarda bulunmuştur. Ancak, özellikle televizyon ve internet gibi araçların hayatımıza girmesiyle birlikte küreselleşen dünyada pek çok kültür birbiri ile iç içe girmekte ve kendine ait özelliklerinden bazılarını kaybetmektedir. Bu durum ülkemiz için de geçerli olup son yıllarda pek çok kültürel öğe kaybolmaya yüz tutmuştur. Bu çalışmada Yörük kültürünü anlatan Maysa ve Bulut çizgi dizisinin kilim dokumanın anlatıldığı “Yapıcı Eleştiri” bölümü incelenmiştir. Doküman incelemesi şeklinde gerçekleştirilen bu çalışmada çizgi dizide kullanılan öğeler ve dokuma motifleri belirlenerek alanyazında yer alan motifler ile tutarlılığı incelenmiştir. Çalışma sonuçları kullanılan öğe ve motiflerin genel anlamda alanyazın ile tutarlı olduğu, ancak bazı motiflerin çizimlerinin alanyazında kullanımından farklı olduğu görülmüştür. Buna rağmen, çizgi dizinin kültürümüzün aktarılması açısından büyük rol oynadığı düşünülmektedir. Benzer çalışmaların kültürümüzü gelecek nesillere aktarılmasını sağlamak açısından desteklenmesi ve sayısının artırılması gerektiği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aytaç, Ç. (1982). El Dokumacılığı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Büyükbaykal, G. (2007). “Televizyonun çocuklar üzerindeki etkileri”. İstanbul üniversitesi iletişim fakültesi dergisi, 0(28), 31-44.
  • Deniz, B. (2000). Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları. Ankara: AKM Yayınları
  • Deveoğlu, O. ve Karadağ, R. (2011). “Genel bir bakış: doğal boyar maddeler”. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 23(1), 21‐32.
  • Duyan Çamurdan, A. (2007). “Görsel medyanın çocuk sağlığına etkileri”. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 16(2), 25-30.
  • Erbek, M. (2002). Çatalhöyük’ten Günümüze Anadolu Motifleri. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı.
  • Güçhan, G. (1993). “Sinema-toplum ilişkileri”. Kurgu dergisi, 12, 51-71.
  • Karadag, R. (2007). Doğal Boyamacılık. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Karakuş, N. (2016). “Maysa ve Bulut isimli animasyon çizgi filmin kültürel ögeler açısından incelenmesi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 134–149.
  • Kaynak, İ. H., ve Karabulut, T. (2016). "İnanç Turizmi Bağlamında Kentsel Turizm ve Kültürel Turizm: Konya Örneği". Selçuk Ün. Sos. Bil. Ens. Der., 35(35), 185–191.
  • Koyuncu Okca, A. ve Genç, M. (2017) “Yörük göçlerinde deve”, International Journal of Social Science, 58(Summer II 2017), 225-236.
  • WeAreSocial - Digital Report 2018. (2020). 3 Şubat 2020 tarihinde https://digitalreport.wearesocial.com adresinden erişilmiştir.
  • Yazıcıoğlu, Y. (1992). El Dokusu Halıcılık. Ankara: Menekşe Yayıncılık
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Filiz İslim 0000-0002-4938-6050

Hande Kılıçarslan 0000-0001-9332-4730

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2020
Kabul Tarihi 18 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA İslim, F., & Kılıçarslan, H. (2020). Maysa ve Bulut Çizgi Dizisi Yapıcı Eleştiri Bölümünün Geleneksel Dokuma Kültürü Açısından İncelenmesi. Art-E Sanat Dergisi, 13(25), 422-442. https://doi.org/10.21602/sduarte.685188
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.