Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RİCHARD PRİNCE’IN YENİ PORTRELER SERİSİ VE NFT ARACILIĞI İLE EMİLY RATAJKOWSKİ’NİN “KENDİNİ GERİ SATIN ALMA” GİRİŞİMİ

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 29, 225 - 251, 30.06.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1071649

Öz

Richard Prince’in Instagram’da başkalarının kişisel sayfalarının ekran görüntüsünü kanvas üzerine bastırarak galerilerde sergilemesi, 90 bin dolar karşılığında satması tartışmaları da beraberinde getirmiştir. Bazı kesimlerce sanatsal yaratıyken bazı kesimlerce de çalıntı, haksız yere elde edilmiş üretim olarak nitelendirilmektedir. Yeni Portreler sergisiyle kişilerin özel hayatına girmesi, özel alanlarının, izinsiz-habersiz kullanması, fotoğrafçılar kadar, modeller tarafından da tepki ile karşılanmış, pek çok kişi ile hukuki sorun yaşamıştır. Emily Ratajkowski, evindeki Prince’in fotoğrafı önünde durarak aynı pozla fotoğrafını çektirmiş, sonrasında NFT’ye dönüştürtmüş 140 bin dolara alıcı bulmuştur. Çalışma Prince’in çalışmalarında malzeme olarak kullandığı fotoğrafları çeken fotoğrafçıların hukuki olarak kazanamadıkları haklarını, fotoğraftaki model Ratajkowski’nin, NFT aracılığı ile elde etmiş olması örneğinden yola çıkarak, günümüzde sanat alanında yeri tartışılan NFT’nin kullanım alanına, amacına yönelik önemli bir gelişme olmasını ortaya koymayı hedeflemiştir.

Kaynakça

  • Bourriaud, N. (2005). İlişkisel Estetik, çev. Seadet Özen, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Börü, Ş.P.(2013). Fotoğraf Üzerindeki Haklar, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Koşar, D.C (2012). “Sahiplenmenin Dayanılmaz Hafifliği ve Duchamp”, Sanatın Günceli Güncelin Sanatı, Ed. Mehmet Yılmaz, Ankara: Ütopya Yayınları, s. 196-213.
  • Sağlamtimur, Z.Ö. (2017). Yeni Medya Sanatı ve Fotoğraf, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Cilt 7, Sayı 2, s. 82-100
  • http 1: Kinsella, E. “Outraged Photographer Sues Gagosian Gallery and Richard Prince for Copyright Infringement”, Artnet, https://news.artnet.com/market/donald-graham-sues-gagosian-richard-prince-401498, Erişim tarihi: 8.10.2021
  • http 2: Instagram, https://help.instagram.com/116455299019699?helpref=search&sr= 1&query=fair %20use&search_ses sion_id=8aa28133c81800559a4366cb5bb4c6a3&fbc lid=IwAR2-xICZ29dve0pDHZpGhx- 35Cy3dhTiBL97p4mnRkWThYvb4KT0thcnSFc, Erişim tarihi: 8.10.2021
  • http 3: Keskin, Ö. (2021). “Cariou v.Prince Davası”, Sanat Hukuku Enstitüsü, https://www.sanathukukuenstitusu.com/post/cariou-v-prince-davas%C4%B1, Erişim tarihi: 9.11.2021
  • http 4: (2018). “Temellük Sanatı ve Intihal”, Skop Sanat Tarihi Eleştiri, https://www.e-skop.com/skopbulten/temelluk-sanati-ve-intihal/3638, Erişim tarihi: 9.11.2021.
  • http 5: Prince, R. (2015). “New Portraits”, Gagosian, https://gagosian.com/exhibitions/2015/richard-prince-new-portraits/, Erişim tarihi: 19.09.2021
  • http 6: Samuels, L. (2015). “Photographer Sam Abell Talks About Cheeky Richard Prince After Prince Sold Photo For Millions”, Diyphotography, https://www.diyphotography.net/photographer-sam-abell-talks-about-cheeky- richard-prince-after-prince-sold-his-photo-for-millions, Erişim tarihi: 9.11.2021.
  • http 7: Cohen, A. (2018). “Who Actually Shot Richard Prince’s Iconic Cowboys?, Artsy, https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-richard-prince-stole-marlboro-man, Erişim tarihi: 22.11.2021.
  • http 8: Sutton, B. (2016). “Photographer Dennis Morris Sues Richard Prince Over Sid Vicious Images”, Hyperallergic, https://hyperallergic.com/303947/photographer-dennis-morris-sues-richard-prince-over-sid-vicious-images/, Erişim tarihi: 22.11.2021.
  • http 9: Walker, D. (2016). “Richard Prince Sued Again (This Time by Photographer Dennis Morris)”, Photo District News, https://pdnpulse.pdnonline.com/2016/06/richard-prince-sued-time-photographer- dennis-morris.html, Erişim tarihi: 12.12.2021.
  • http 10: Saltz, J. (2014). “Richard Prince’s Instagram Paintings Are Genius Trolling”, Vulture, http://www.vulture.com/2014/09/richard-prince-instagram-pervert-troll-genius.html, Erişim tarihi: 3.12.2021.
  • http 11: Instagram, https://help.instagram.com/1992178671014348/?helpref=related, Erişim tarihi: 3.12.2021.
  • http 12: Gilbert, L. (2018). The Art News Paper, https://www.theartnewspaper.com/2018/10/10/richard-prince-defends-reuse-of- others-photographs, Erişim tarihi: 7.12.2021.
  • http 13: Twitter, https://twitter.com/RichardPrince4/status/969330688221761536, Erişim tarihi: 18.12.2021.
  • http 14: Twitter, https://twitter.com/kimletgordon, Erişim tarihi: 18.12.2021.
  • http 15: Steadman, R. (2015). “Suicide Girls Sell Pics ıf Richard Prince Pics in Appropriation Tit for Tat”, Observer, https://observer.com/2015/05/suicide-girls-sell-pics-of-richard-prince-pics-in-tit-for-tat-appropriation-battle/ Erişim tarihi: 7.12.2021.
  • http 16: Twitter, (https://twitter.com/RichardPrince4/status/603874714201751552, Erişim tarihi: 18.12.2021.
  • http 17: Dalgıç, S.D. (2021). “Emily Ratajkowski anlatıyor: Bir Model Kendi Bedeni ve Görüntüsü Hakkında Ne Kadar Söz Sahibi?”, Dadanizm, https://www.dadanizm.com/emily-ratajkowski-anlatiyor-bir-model-kendi-bedeni-ve- goruntusu-hakkinda-ne-kadar-soz-sahibi, Erişim tarihi: 7.12.2021.
  • http 18: Ratajkowski, E. (2020). “Buying Myself Back When Does a Model Own Her Own Image? The Cut, https://www.thecut.com/article/emily-ratajkowski-owning-my-image- essay.html, Erişim tarihi: 7.10.2021.
  • http 19: (2021) “Emily Ratajkowski İlk NFT’sini 140 bin Dolara Sattı”, NTV, https://www.ntv.com.tr/galeri/sanat/emily-ratajkowski-ilk-nftsini-140-bin-dolara-satti,R2omKMoDMUeckTkkjRluUA/vQD85N9bckyh1b52yT4d6A, Erişim tarihi: 7.12.2021.
  • http 20: Petrini, D.M. (2021). “Emily Ratajkowski Kendi Fotoğrafını NFT Müzayedesine Açtı”, Vogue, https://vogue.com.tr/tech/emily-ratajkowski-kendi-fotografini-nft-muzayedesine-acti, Erişim tarihi: 7.12.2021.
  • http 21: Palumbo, J. (2021). “Emily Ratajkowski’s ‘reclained’ Self Portrait Sells for $175.000”, CNN, https://edition.cnn.com/style/article/emily-ratajkowski-nft-sale- christies/index.html, Erişim tarihi: 19.12.2021.
  • http 22: Kemp, S. (2021). “Digital 2021: Global Overview Report,” Datareportal, https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report, Erişim tarihi:27.12.2021.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uğur Günay Yavuz 0000-0002-3111-8277

Ahmet Sait Yıldız 0000-0002-3287-2108

Mehmet Uluç Ceylani 0000-0003-1379-3452

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 11 Şubat 2022
Kabul Tarihi 21 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Günay Yavuz, U., Yıldız, A. S., & Ceylani, M. U. (2022). RİCHARD PRİNCE’IN YENİ PORTRELER SERİSİ VE NFT ARACILIĞI İLE EMİLY RATAJKOWSKİ’NİN “KENDİNİ GERİ SATIN ALMA” GİRİŞİMİ. Art-E Sanat Dergisi, 15(29), 225-251. https://doi.org/10.21602/sduarte.1071649
AMA Günay Yavuz U, Yıldız AS, Ceylani MU. RİCHARD PRİNCE’IN YENİ PORTRELER SERİSİ VE NFT ARACILIĞI İLE EMİLY RATAJKOWSKİ’NİN “KENDİNİ GERİ SATIN ALMA” GİRİŞİMİ. Art-e. Haziran 2022;15(29):225-251. doi:10.21602/sduarte.1071649
Chicago Günay Yavuz, Uğur, Ahmet Sait Yıldız, ve Mehmet Uluç Ceylani. “RİCHARD PRİNCE’IN YENİ PORTRELER SERİSİ VE NFT ARACILIĞI İLE EMİLY RATAJKOWSKİ’NİN ‘KENDİNİ GERİ SATIN ALMA’ GİRİŞİMİ”. Art-E Sanat Dergisi 15, sy. 29 (Haziran 2022): 225-51. https://doi.org/10.21602/sduarte.1071649.
EndNote Günay Yavuz U, Yıldız AS, Ceylani MU (01 Haziran 2022) RİCHARD PRİNCE’IN YENİ PORTRELER SERİSİ VE NFT ARACILIĞI İLE EMİLY RATAJKOWSKİ’NİN “KENDİNİ GERİ SATIN ALMA” GİRİŞİMİ. Art-e Sanat Dergisi 15 29 225–251.
IEEE U. Günay Yavuz, A. S. Yıldız, ve M. U. Ceylani, “RİCHARD PRİNCE’IN YENİ PORTRELER SERİSİ VE NFT ARACILIĞI İLE EMİLY RATAJKOWSKİ’NİN ‘KENDİNİ GERİ SATIN ALMA’ GİRİŞİMİ”, Art-e, c. 15, sy. 29, ss. 225–251, 2022, doi: 10.21602/sduarte.1071649.
ISNAD Günay Yavuz, Uğur vd. “RİCHARD PRİNCE’IN YENİ PORTRELER SERİSİ VE NFT ARACILIĞI İLE EMİLY RATAJKOWSKİ’NİN ‘KENDİNİ GERİ SATIN ALMA’ GİRİŞİMİ”. Art-e Sanat Dergisi 15/29 (Haziran 2022), 225-251. https://doi.org/10.21602/sduarte.1071649.
JAMA Günay Yavuz U, Yıldız AS, Ceylani MU. RİCHARD PRİNCE’IN YENİ PORTRELER SERİSİ VE NFT ARACILIĞI İLE EMİLY RATAJKOWSKİ’NİN “KENDİNİ GERİ SATIN ALMA” GİRİŞİMİ. Art-e. 2022;15:225–251.
MLA Günay Yavuz, Uğur vd. “RİCHARD PRİNCE’IN YENİ PORTRELER SERİSİ VE NFT ARACILIĞI İLE EMİLY RATAJKOWSKİ’NİN ‘KENDİNİ GERİ SATIN ALMA’ GİRİŞİMİ”. Art-E Sanat Dergisi, c. 15, sy. 29, 2022, ss. 225-51, doi:10.21602/sduarte.1071649.
Vancouver Günay Yavuz U, Yıldız AS, Ceylani MU. RİCHARD PRİNCE’IN YENİ PORTRELER SERİSİ VE NFT ARACILIĞI İLE EMİLY RATAJKOWSKİ’NİN “KENDİNİ GERİ SATIN ALMA” GİRİŞİMİ. Art-e. 2022;15(29):225-51.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.